علی مولوی: شنبه‌شب گذشته در پنجاه و هشتمین فینال لیگ قهرمانان اروپا و در پنجاهمین سالگرد بنیان‌گذاری بوندس‌لیگای آلمان، اولین فینال تمام‌آلمانی تاریخ لیگ قهرمانان برگزار شد که یکی از دراماتیک‌ترین و بهترین فینال‌های سال‌های اخیر به‌شمار می‌رود.

 

شاید خیلی از هواداران فوتبال، به اولین فینال تمام آلمانی لیگ قهرمانان اروپا خوش‌بین نبودند و فکر می‌کردند بهتر بود به جای دو تیم آلمانی، یک تیم از آلمان و یک تیم از اسپانیا به فینال می‌رسیدند. اما بایرن مونیخ و بروسیا دورتموند، بر خلاف اکثر تیم‌های فینالیستِ این‌گونه جام‌ها، از همان دقایق ابتدایی، بازی محتاطانه را کنار گذاشتند و یک بازی کاملاً هجومی را به نمایش گذاشتند.

دورتموندی‌ها با شروعی طوفانی، دقایق اولیه‌ی بازی را بهتر شروع و بایرنی‌ها را غافل‌گیر کردند. اما بایرنی‌ها خیلی زود به خودشان آمدند و موقعیت‌های تک به تک زیادی را برای «آرین روبن» فراهم کردند که البته او همه‌ی آن‌ها را از دست داد!

در دقیقه‌ی شصت بازی، یک حرکت تیمی فوق‌العاده از «فرانک ریبری»، «آرین روبن» و «ماریو مانزوکیچ» باعث شد گل اول بایرنی‌ها به ثمر برسد، اما مونیخی‌ها طبق معمول خیلی زود برتری‌شان را در فینال از دست دادند و هشت دقیقه‌ی بعد با گل «ایلکای گوندوگان» از روی نقطه‌ی پنالتی، بازی به تساوی رسید.

بازی در اوج هیجان دنبال شد تا این‌که در دقیقه‌ی هشتاد و نهم، باز هم روی یک حرکت تیمی فوق‌العاده، آرین روبن با پاس بسیار خوب فرانک ریبری موقعیت مناسبی پیدا کرد و یکی از زیباترین گل‌هایش را به ثمر رساند تا موقعیت‌های از دست رفته‌اش در این بازی، فراموش شوند.

روبن در آخرین لحظه‌های بازی گل تمام‌کننده‌اش را به ثمر رساند تا دورتموندی‌ها، زمانی چندانی برای جبران نداشته باشند. در نهایت، این بازی دراماتیک با نتیجه‌ی دو بر یک به سود بایرن مونیخ به پایان رسید تا بایرنی‌ها در دهمین حضورشان در فینال لیگ قهرمانان اروپا، پنجمین قهرمانی خود را جشن بگیرند و بعد از تیم‌های رئال مادرید با 9 قهرمانی و آ.ث. میلان با 7قهرمانی، در رده‌ی سوم پرافتخارترین تیم این رقابت‌ها قرار بگیرند.

«یوپ هاینکِس»، مربی 68 ساله‌ی بایرن در آخرین بازی اروپایی‌اش با تیم بایرن مونیخ، به جمع سه مربی برتر لیگ قهرمانان اروپا پیوست که توانسته‌اند با دو تیم مختلف به قهرمانی دست پیدا کنند. اِرْنْست هاپل (فاینورد 1970 و هامبورگ 1983)، اوتمار هیتسفیلد (بروسیا دورتموند 1997 و بایرن مونیخ 2001)، خوزه مورینیو (پورتو 2004 و اینتر میلان 2010)، سه مربی‌ای بودند که پیش از این به افتخار دست پیدا کرده بودند و حالا هاینکس 15 سال بعد از قهرمانی با رئال مادرید در سال 1998، توانست به این جمع اضافه شود.

مونیخی‌ها با این پیروزی، برای سومین‌بار در این فصل، دست دورتموندی‌ها را از گرفتن جام کوتاه کردند. البته آن‌ها دو روز دیگر در فینال جام حذفی آلمان، در برابر اشتوتگارت قرار می‌گیرند تا به آرزوی دست‌یافتنی سه قهرمانی در این فصل دست پیدا کنند.

یک‌شنبه‌ی آینده، یوپ هاینکس، بهترین تیم ممکن بایرن را با بهترین رکوردها و نتیجه‌ها در این فصل، تحویل «پپ گواردیولا»یی خواهد داد که زیر ذره‌بین تمام فوتبال‌دوستان به‌خصوص هواداران سرسخت مونیخی خواهد بود که حداقل انتظار آن‌ها، تکرار دوباره‌ی همین فصل رؤیایی است.

در آن‌سو، دورتموندی‌ها، هرچند «یورگن کلوپ»، مربی جوان و بی‌نظیر‌شان را در فصل آینده حفظ خواهند کرد، اما فصل مشکلی را پیش رو خواهند داشت. از همین حالا خبر فروش ستاره‌های جوان تیم دورتموند به گوش می‌رسد و این خطر وجود دارد که با حذف‌ مهره‌های جوان و کلیدی دورتموند در فصل آینده، نایب قهرمان بوندس‌لیگا و لیگ قهرمانان اروپا، فصل مشکلی را پیش رو داشته باشد.

 

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 700

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۴