همشهری آنلاین: سازمان ملل با انتقاد شدید از انفجارهای اخیر عراق، این انفجارها را کشتار مردم بی‌گناه خواند و نسبت به رفتن عراق به سوی آینده‌ای نامعلوم هشدار داد.

عراق انفجار

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی مدی پرس، مارتین کوپلر، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق، انفجارهای اخیر این کشور را که ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت، به شدت محکوم کرد و از رهبران عراق خواست تا هر چه سریعتر برای پایان دادن به این کشتارها وارد عمل شوند.

کوپلر عنوان داشت: من بار دیگر از تمام رهبران سیاسی عراق می‌خواهم تا با تمام توان در راستای حفظ جان غیر نظامیان تلاش کنند، چرا که مسئولیت پایان دادن به خونریزی‌ها بر دوش آنها قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: این وظیفه سیاستمداران است تا هر چه سریعتر دست به کار شده و با هدف برون رفت از بحران سیاسی کشور از بن بست کنونی، مذاکرات را آغاز کنند. سیاستمداران نباید اجازه دهند که اختلافات سیاستشان تبدیل به فرصتی برای سوء استفاده تروریست‌ها شود.

وی عنوان داشت: به رهبران عراق این نکته را یادآوری می‌کنم که اگر تدابیر فوری را اتخاذ نکنند، کشور به سمت مرحله‌ای نامعلوم و پر خطر سوق داده می‌شود.

در همین راستا، اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق انفجارهای روز دوشنبه در بغداد را محکوم کرد و از دولت و فرماندهان امنیتی این کشور خواست تا برای این "اوضاع نابسامان" توجیه‌ قانع کننده‌ای ارائه دهند.

النجیفی خاطرنشان کرد: ضعف عملکرد دستگاه‌های امنیتی و تداوم تنش در ساختار آنها و نیز عدم توانایشان برای برخورد با تهدیدها باعث می‌شود که خون عراقی‌ها ارزان‌ و بی‌ارزش تلقی شود و جان آن‌ها در معرض کشتار و ترور قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: ما چندین مرتبه تاکید کردیم که باید ضعف در عملکرد دستگاه‌های امنیت و نبود نظارت حل و فصل شود، چرا که این مسائل همواره کار را برای جنایت‌ کاران و قاتلان آسان می‌کند.

در همین راستا ندی الجبوری، از نمایندگان فهرست العراقیه در پارلمان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: نبود وزیر در وزارتخانه‌های امنیتی کشور یکی از دلایلی است که اوضاع امنیتی را نابسامان کرده و شرایط را به این سطح دردناک رسانده است.

وی از تمام طرف‌های سیاسی در پارلمان صرف نظر از گرایش‌ها و رویکردهای سیاسی و مذهبیشان خواست تا از تنش‌ دوری جویند و با جدیت در راستای دستیابی به راه‌حل‌های منطقی و آرام کردن اوضاع، عمل کنند.

روز دوشنبه درانفجار 13 خودروی بمب‌گذاری شده که چندین منطقه از بغداد را لرزاند، بیش از 70 تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

کد خبر 216393
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز