شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: شبکه اجتماعی فیس‌بوک درپی افشاگری یکی از کارمندان سازمان جاسوسی درباره برنامه جهانی جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا گزارشی از درخواست‌های اطلاعاتی آمریکا از این شبکه را منتشر کرد.

براساس گزارش BBC، فیس‌بوک اعلام کرد نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا در نیمه دوم سال ۲۰۱۲ نه تا ده هزار درخواست اطلاعاتی  این شرکت داشته‌اند که این درخواستها طیف گسترده‌ای از موارد،‌از جرایم کوچک گرفته تا مسائل مرتبط با امنیت ملی را پوشش می‌داده‌است. به گفته فیس‌بوک این درخواست‌های اطلاعاتی به 18 هزار تا 19 هزار حساب کاربری این شبکه اختصاص داشته است.

مایکروسافت نیز اعلام کرد از نهادهای اطلاعاتی آمریکا 6 تا هفت هزار درخواست درباره 31 تا 32 هزار حساب کاربری دریافت کرده‌است. برنامه سازمان امنیت ملی آمریکا که توسط یکی از مهندسان سابق سازمان سیا افشا شده‌است، برنامه جاسوسی الکترونیکی با وسعتی بسیار بیشتر از حدی که تا پیش از این تصور می‌رفت بوده است.

شرکت‌های اینترنتی از قبیل فیس‌بوک، گوگل،‌یاهو،‌اپل و مایکروسافت هفته گذشته هفته گذشته اعلام کردند که به سازمان امنیت ملی آمریکا تحت برنامه تجسسی به نام PRISM اجازه دسترسی مستقیم به سرورهای اطلاعاتی‌شان را داده‌اند. همچنین برخی از شرکت‌ها نیز اعلام کرده‌اند دولت به آنها مجوز انتشار اطلاعاتی درباره دستورهای محرمانه‌ای که از دولت دریافت کرده‌اند را داده‌است.

تد اولیوت از مسئولان فیس‌بوک در پیامی در وبلاگ این شرکت اعلام کرد درخواست‌های اطلاعاتی مربوط به مسائل مختلف از جمله کودکان مفقود، فراری ها، جرایم سبک و تهدیدهای تروریستی بوده است. البته الیوت اعلام نکرد که شرکتش تا چه اندازه این درخواست‌ها را برآورده کرده‌است اما اعلام کرد فیس‌بوک نسبت به اطلاعات کاربرانش به شدت محافظه‌کارانه برخورد کرده‌ و از آنها محافظت کرده‌است. به گفته وی معمولا این درخواست‌ها به سرعت رد می‌شوند یا از دولت می‌خواهد درخواست‌هایش را به طور قابل توجهی کم کند، یا اطلاعاتی بسیار کمتر از آنچه دولت خواسته به آنها ارائه می‌شود.

ادوارد اسنودن کارمند سابق یکی از پیمانکاران سازمان امنیت ملی آمریکا و کارمند سابق سازمان سیا اطلاعاتی را درباره برنامه گسترده جاسوسی الکترونیکی این سازمان موسوم به PRISM افشا کرد. این جوان 29 ساله پس از افشاگری به هنگ‌کنگ پرواز کرد و اکنون مشخص نیست در کجا پنهان شده‌است.

کد خبر 218888
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز