فرشته سلیمانی: خلبانی می‌شناسیم که پرواز برایش فقط یک شغل نبود، او تمام عمر، حتی وقت‌هایی که روی زمین نشسته بود، داشت پرواز می‌کرد.

زندگی برای پرواز

پرواز به اوج و فرود زندگی‌اش را شکل می‌داد، به افکارش سامان می‌بخشید و... پرواز از او نویسنده‌ای ساخت که امروز بعد از گذشت این همه سال‌، شهرتی جهانی دارد و آثارش به بیش‌ از 100 زبان زنده‌ی دنیا ترجمه شده‌اند. در نهایت هم، با پرواز، زندگی‌اش به پایان رسید. این خلبان، آنتوان دو سنت اگزوپری است؛ خالق شازده کوچولو.

آنتوان در یکی از اولین روزهای تابستان (29 ژوئن یا هشتم تیر) 1900 در فرانسه به دنیا آمد. چهار سال بیش‌تر نداشت که پدرش را از دست داد و مادرش به‌تنهایی تربیت او را برعهده گرفت. آن سال‌ها، سایه‌ی فقر بر زندگی‌شان سنگینی می‌کرد، به‌طوری که در 17 سالگی مسئولیت زندگی بر دوش خود آنتوان افتاد.

آنتوان در 23 سالگی، دوره‌ی خدمت اجباری را در نیروی هوایی ارتش به پایان رساند. او حالا یک خلبان بود. از همین هنگام نوشتن را شروع کرد و بالأخره با کتاب «پیک جنوب» مورد توجه و تحسین نویسندگان و ناشران بزرگ فرانسه قرار گرفت. این کتاب ره‌آورد سفر او به جنوب مراکش و زندگی با مردم قبایل صحرانشین آن‌جا بود.

شهرت آنتوان با انتشار «پرواز شبانه» در سال 1931 به اوج رسید. داستان این کتاب هم با پرواز گره خورده و ماجرای خلبان جنگی‌ای را روایت می‌کند که در آمریکای جنوبی به انجام وظیفه مشغول است. تا سال 1943 دیگر آثار او یعنی «زمین انسان‌ها»، «خلبان جنگ» و «نامه به یک گروگان» منتشر شدند و مورد استقبال قرار گرفتند.

آثار اگزوپری همگی حامل اندیشه‌های عمیق و حاصل تجربیات شخصی‌ او در طول زندگی نه‌چندان بلندش هستند. چند کتاب او نیز پس از مرگش منتشر شدند. عمر آنتوان در حالی به پایان رسید که تا همان لحظه‌های آخر در آسمان بود و داشت پرواز می‌کرد.

او یک سال پیش از مرگش در سال 1943 کتابی منتشر کرد که امسال 70 ساله شده، اما انگار قرار نیست ماجرایش هیچ‌وقت کهنه شود. شازده کوچولو را حتماً می‌شناسید. شازده کوچولو همان پسرک موطلایی است که شال گردن بلندش توی باد می‌رقصد؛ اگر یک روز گذارتان به صحرای آفریقا افتاد، شاید از راه برسد و به شما هم بگوید: «لطفاً یک بره برام بکش!»

کد خبر 220509
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز