یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۳
۰ نفر

آیدا ابوترابی: کاهش اتلاف انرژی و آلودگی محیط‌‏زیست در معماری، در مبحثی به نام «معماری پایدار» مطرح می‏‌شود. سازه‌ها و ساختمان‌هایی که با طبیعت دوست‌اند. مثل چی؟ این مطلب را بخوانید:

معماری سبز در خدمت آب و گیاه

این ساختمان گنبدی شکل در برلین، از آینه و شیشه ساخته شده است تا نور را بازتاب دهد. در روز، نیاز به برق را کم می‏‌کند و با داشتن مخزنی مخصوص، آب باران را در خود جمع می‌کند. هم‌چنین هوای گرمِ داخل را به بیرون هدایت می‏‌کند. به گفته‏‌ی معمار این ساختمان، تا 94 درصد تولید دی‌‏اکسیدکربن کاهش پیدا می‌کند. به این می‏‌گویند یک ساختمان سبز درست و حسابی!

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 704

معماری پایدار در این شهرک (در دانمارک) به خوبی دیده می‌شود. 500 آپارتمان مجموعه طوری ساخته شده‏‌اند که بیش‌ترین بهره را از نور طبیعی ببرند و به کم‏‌ترین میزان سوخت مصرف کنند. سقف‏ آپارتمان‏‌ها از گیاهان پوشیده شده و در نتیجه، دمای هوای اطراف مطبوع می‏‌شود.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 704

درختان هوایی در حومه‌‏ی شهر مادرید در اسپانیا، هم هوا را خنک می‏‌کنند و هم اکسیژن تولید می‏‌کنند. این سازه از مواد بازیافتی ساخته شده است و در آن تعداد قابل توجهی درخت می‌‏روید. آب‌رسانی این درختان همگی با انرژی خورشید انجام می‏‌شود و بقیه‏‌ی انرژی ذخیره شده در طی روز، برای تأمین برق منطقه به‌کار گرفته می‌شود.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 704

چین، کشور بزرگ و پر جمعیتی است. پس چینی‌ها باید به فکر کم کردن مصرف سوختشان باشند. عمارت «خورشید - ماه» 75 هزار متر مربع است و با چنین هدفی ساخته شده است. گفته می‏‌شود این بنا از بزرگ‏ترین پایگاه‌‏های خورشیدی تولید انرژی در جهان است. ساختار عایق‌‏بندی این بنا 30 درصد بالاتر از حد استاندارد است و اتلاف انرژی در آن به حداقل رسیده. چین قصد دارد تا سال 2020، 15 درصد از کل انرژی مورد نیازش را از منابع تجدیدپذیر تأمین کند.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 704

شاید در نگاه اول رمانتیک به نظر برسد، اما این‌جا یک کلاس درس و محلی برای تحقیق کردن است. رودخانه‏‌ی هادسون در نیویورک، میزبان این قایق سبز است. تمامی انرژی لازم این قایق از نور خورشید، باد و گیاهان تأمین می‏‌شود. باغچه‏‌ی صد در صد طبیعی این قایق و گیاهانش هم باید خیلی دیدنی باشند، کشاورزی روی آب!

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 704

«باغ- خلیج» یا Gardens by the Bay نام باغی 101 هکتاری در سنگاپور است. 18 سازه‌ی شبیه درخت به ارتفاع 50 متر در این پارک قرار دارد که دارای پنل‏‌های خورشیدی هستند و برق کل پارک را تأمین می‌‏کنند. گیاهان به طور عمودی روی این سازه‎‏ها می‏‌رویند. باغ-خلیج پروژه‏‌ی بزرگی در سنگاپور است که با هدف جذب گردشگرهای دوستدار محیط‏زیست بنا شده است. گفته می‏‌شود 80 درصد گونه‌‏های گیاهی جهان در این پارک می‏‌رویند که به خنک و تمیز شدن هوای شهر کمک زیادی می‏‌کنند.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 704

کد خبر 220551
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز