شراره داوودی: تا به حال به ذهنت رسیده است که بتوانی دستکش‌های فضانوردی «گئورکی گرچکو»، فضانورد روس را از نزدیک ببینی؟ یا به تماشای قرآنی بنشینی که «الکساندر کالری» دیگر فضانورد روس، به فضا برده؟

لواشک، یک خوراکی خوب برای فضانوردان

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 705«نمایشگاه دائمی انسان و فضا» این روزها در فرهنگ‌سرای اشراق برپاست، اشیا و آثار به نمایش در آمده در این نمایشگاه، به همت «سیروس برزو»، پژوهشگر و نویسنده در زمینه‌ی فناوری فضایی گرد آمده است، هر چیزی که در این نمایشگاه هست، هدیه‌ی یک فضانورد است به سیروس برزو و همین امر، این نمایشگاه را در دنیا منحصر به فرد می‌کند.

از سیروس برزو می‌پرسم، چه چیزی باعث شد به فکر برپا کردن این نمایشگاه باشید؟

- «معتقدم هر رشته‌ای برای این‌که در جامعه رشد کند، باید مخاطب خودش را در میان کودکان و نوجوانان پیدا کند، چون آن‌ها سرمایه‌های کشورند و اگر راه درست را برگزینند، کشور نیز در مسیر صحیح قرار می‌گیرد.»

حس خوبی از بودن در نمایشگاه دارم. ویترین‌هایی پر از مجسمه‌های فضانوردان، تندیس‌هایی از بزرگان فضایی دنیا، دیدن دو تکه از شش قسمت ایستگاه فضایی میر که سال‌ها قبل در برخورد با جو از بین رفت و نمایشگاه عکس‌های سه بعدی که وقتی با عینک مخصوص نگاه می‌کنم، حس بودن در فضا را به من می‌دهد.

 

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 705

دستکش فضانوردی

 

غذای فضانوردان هم در ویترینی به نمایش در آمده، این‌جا شلوغ‌تر از بخش‌های دیگر است، کنسروها، آب‌میوه‌ها، گوشت‌های پخته شده و خمیردندان‌ها جزو جالب‌ترین وسائل فضایی هستند. پسر نوجوانی با تعجب و صدای بلند می‌گوید: «لواشک؟ مگه فضانوردها هم لواشک می خورن؟» برزو به سمتش می‌رود و برایش توضیح می‌دهد، اگر لواشک به شکل صحیحی تهیه شده باشد، به دلیل این‌که حاوی عصاره‌ی میوه‌های مختلف است، ماده غذایی کاملی هم می‌تواند باشد.

 

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 705

مدال‌های یادبود فضانوری

برزو می‌گوید: «دو چیز در این نمایشگاه وجود دارد که برای ما ایرانی‌ها بسیار افتخار آمیز است، یک جلد قرآن مجید که ‌شش‌ماه در فضا بوده و دیگری مجموعه کارت پستال‌هایی از نقاشی‌های استاد محمود فرشچیان که اولین نمایشگاه هنری در فضا با آن‌ها برگزار شده است.»

این‌ها چیزهای کوچکی نیستند و برای تویی که به فضا و ابزار مربوط به آن علاقه‌مندی، می‌تواند خیلی جذاب باشد، تا پایان امسال برای دیدنشان وقت داری. ولی تابستان است و جان می‌دهد، برای نمایشگاه گردی، پس بهتر است زودتر دست به کار شوی!

 

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 705

عکس‌ها: محمود اعتمادی

کد خبر 221980
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز