همشهری آنلاین: مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با اعلام اینکه یوزپلنگ‌ها فراتر از حد و حدود زیستگاه خود تحرک دارند، خواستار حفاظت جدی مناطق بین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی شد

لزوم حفاظت جدی از کریدورهای زیستگاه یوزپلنگ

به گزارش ایرنا، هومن جوکار گفت: کریدورهای حفاظتی بین زیستگاه‌های یوزپلنگ از اهمیت زیادی برخوردارند و نتایج مطالعات انجمن یوزپلنگ ایرانی و پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی نشان می‌دهد، یوزپلنگ‌ها فراتر از حد و حدود زیستگاه خود تحرک دارند.

وی اظهار داشت: شبکه مناطق حفاظتی کریدورهای یوزپلنگ آسیایی باید مراقبت شود تا امکان تردد یوزپلنگ‌ها در این مناطق فراهم شود.

وی با اعلام اینکه باید از قطع شدن کریدورهای حفاظتی زیستگاه‌های یوزپلنگ جلوگیری شود، گفت: نباید مانع تردد یوزپلنگ‌ها در این کریدورهای حفاظتی شد.

جوکار خواستار توجه جدی به مناطق بین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی شد و گفت: یوزپلنگ‌ها بین زیستگاه اصلی خود تردد دارند و نمی‌توانند به طور جزیره‌ای در یک زیستگاه باقی بمانند و تردد نکنند ازاین رو حفاظت از کریدورهای رفت و آمدی آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی یکی از دلایل اصلی تلفات جاده‌ای یوزپلنگ‌ها را عدم توجه به کریدورهای حفاظتی یوزپلنگ عنوان کرد و گفت: بیشتر تلفات جاده‌ای یوزپلنگ‌ها در مناطقی بین زیستگاهی از جمله بین توران و میاندشت، ‌کالمند و بافق مشاهده شده است.

وی تاکید کرد: در بلند مدت مناطق بین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی باید به مناطق حفاظت شده اضافه شود.

یوزپلنگ آسیایی یا یوزپلنگ ایرانی با نام علمی Acinonyx jubatus venaticus یک زیرگونه به ‌شدت در معرض خطر انقراض از یوزپلنگ است که اکنون تنها چند ده قلاده از آن در ایران یافت می‌شود.

سال‌‌هاست نسل این حیوان در معرض نابودی کلی قرار دارد. آمارها از تعداد یوزپلنگ درایران متفاوت است .برخی آمارها ۵۰ قلاده و برخی تا ۱۰۰ قلاده را هم اعلام کرده‌اند.

یوزپلنگ در مناطق خوارتوران شهرستان شاهرود، نای‌ بندان طبس و دره ‌انجیر بافق وجود دارند. شهرستان‌های زرند، نائین و جاجرم نیز نقاط دیگری است که احتمال حضور یوز در آنان وجود دارد.

کد خبر 222761
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز