شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

گروه سرزمین: «هر سال به‌طور متوسط ۱۰پلنگ تلف می‌شود» معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام این خبر می‌گوید: طی ۶سال گذشته ۶۴پلنگ تلف شده‌اند، این درحالی است که عمده‌ترین عامل مرگ بزرگ‌ترین پستاندار حیات وحش کشور حوادث جاده‌ای است؛ آماری که نشان می‌دهد اهرم‌های حفاظتی برای حفظ این گونه باشکوه حیات‌وحش کشور چندان کارساز نیست.

اما تنها پلنگ‌ها قربانی حوادث جاده‌ای نمی‌شوند یوزپلنگ آسیایی هم که با خوش‌بینی 50قلاده از آنها باقی مانده است از دیگر قربانیان تلفات جاده‌ای هستند.

آنطور که احمدعلی کیخا به باشگاه خبرنگاران گفته است علاوه بر تلفات جاده‌ای مارگزیدگی، طعمه مسموم و هدف قرار گرفتن توسط شکارچیان مختلف از دیگر عواملی است که زندگی پلنگ‌های ایرانی را تهدید می‌کند.

اجرای پروژه‌های عمرانی بدون رعایت ملاحظات زیست‌محیطی از دیگر عوامل نابودی حیات وحش کشور است متأسفانه در بسیاری از پروژه‌هایی که اجرا می‌شود ملاحظات زیست‌محیطی با دقت انجام نمی‌شود و از این‌رو شاهد از بین رفتن زیستگاه‌ها، کوچک‌شدن و محدود شدن‌زیستگاه حیوانات شده‌ایم که نتیجه آن نابودی حیات وحش کشور است.

اما محمد صادق فرهادی‌نیا، عضو هیأت مدیره انجمن یوزپلنگ ایرانی که بخشی از پایان نامه دکتری وی به تلفات پلنگ در کشوراختصاص دارد، میزان تلفات این‌گونه ارزشمند را «سالانه 50قلاده عنوان می‌کند». بر این اساس به‌طور متوسط هر هفته یک قلاده پلنگ در ایران از پای در می‌آید.

فرهادی‌نیا که به‌خاطر فعالیت‌های خود در عرصه حفاظت از گربه‌سانان توانست جایزه معتبر بین‌المللی رابینو- کاپلان سال 2012را به‌خود اختصاص دهد در توجیه آمار تلفات پلنگ به مهر می‌گوید:«این آمار براساس اطلاعات موجود در سال‌های اخیر و مدل‌های ریاضی برآورد شده است.» این پژوهشگر حیات وحش معتقد است:«در وهله اول باید زیستگاه‌های اصلی این جانور به خوبی حفاظت شود و خسارات جدی که به واسطه حمله پلنگ به دام‌های جوامع محلی و روستاییان وارد می‌شود پرداخت شود تا دامداران از حمله به این‌گونه نادر حیات وحش خوداری کنند.»

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست هم از فرهنگ‌سازی و ارتقای آگاهی جوامع بومی به‌ویژه حاشیه نشینان زیستگاه‌ها به‌عنوان راهکاری کارساز برای حفظ گونه‌های نادر حیات وحش ازجمله پلنگ و یوزپلنگ یاد می‌کند و می‌گوید:«علاوه بر فرهنگ‌سازی باید نقاط حادثه‌خیز حیات وحش مشخص شود تا تلفات جاده‌ای به حداقل ممکن برسد.» این نکته‌ای است که سه‌شنبه گذشته مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان محیط‌زیست از آن خبر داد وگفت که به دستور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست این موضوع در دستورکار قرار گرفته است.

 

کد خبر 243183

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز