جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۳
۰ نفر

خاطره آذرپناه: اگر مثلاً از عمویی، خاله‌ای، کسی که 10-20 سال از شما بزرگ‌تر باشد، بپرسید اولین تصویری که از ماه رمضان دارد چیست؟ احتمالاً به شما خواهد گفت، دعایی که چند دقیقه مانده به اذان، از تلویزیون پخش می‌شد، وقتی همه دور سفره نشسته‌ بودند.

نوشیدن جرعه‌ای از چشمه‌ی ماه

این نخستین تصویری است که بسیاری از بزرگ‌ترها از ماه رمضان به خاطر دارند.

اگر فاصله‌ی سنی شما با کسی که از او می‌پرسید بیش‌تر باشد، مثلاً 25 تا 30 سال، احتمالاً در جواب خواهد گفت که  نخستین خاطره‌‌اش از ماه رمضان، رادیویی است که در نیمه‌های شب روشن در کنار سفره قرار دارد و هر چند دقیقه یک‌بار، دعای سحر قطع می‌شود تا به «روزه‌داران» عزیز یادآوری کند چند دقیقه به اذان صبح و آغاز یک روز و روزه‌ی جدید باقی مانده است.

اما، ما و شما، اگر 10 سال بعد در برابر چنین پرسشی قرار بگیریم، چه خواهیم گفت؟ ماه رمضان برای ما، چه لحظه‌هایی دارد و چه رسانه‌ای برای ما لحظه‌های ماه رمضان را تعریف می‌کند؟ شاید بشود گفت، رمضان برای ما، نسل چهارم و پنجمی‌ها، دیگر فقط یادآور لحظه‌های کنار سفره، روبه‌روی تلویزیون با ربنا یا بی ربنا نیست، بلکه نرم‌افزارها هم بخشی از خاطره‌های روزه‌داری ما را تشکیل بدهند. شاید تا همین یکی دو سال آینده، خاطرات ماه رمضانی ما هم، مثل خیلی از چیزهای دیگر زندگی‌مان، در تلفن همراهمان معنی شود. شاید به‌جای تلویزیون و رادیو، حالا این صفر و یک گوشی‌های هوشمند باشد که به ما بگوید چند دقیقه تا افطار مانده است، یا تا کی وقت داریم سحری بخوریم و کی اذان صبح می‌شود و باید دست از خوردن و نوشیدن بکشیم.

این اتفاق دارد می‌افتد و به‌خاطر همین، این هفته سری می‌زنیم به بازار اصلی نرم‌افزارهای کاربردی مبتنی بر اندروید. می‌خواهیم با معرفی چند اپلیکیشن نشان دهیم از گوشی‌های همراه هوشمند، با قابلیت‌های فراوانشان مخصوصاً در صفر و یک کردن همه‌چیز، حتی هنگام روزه‌داری هم چه‌طور می‌شود استفاده کرد. خب، این شما و این هم چند اپلیکیشن ماه‌ رمضانی!

Ramadan Dua

این اپلیکیشن که از چهارشنبه‌ی هفته‌ی قبل (19 تیر 1392) روی گوگل‌پلی، بازار اصلی دانلود اپلیکیشن قرار گرفته است، توانسته در روز نخست 5000 مخاطب را قانع کند که آن را بارگذاری کنند و روی گوشی یا تبلت خود راه بیندازند. این اپلیکیشن، همان‌طور که از نامش برمی‌آید، هر روز به کاربر خود اعمال ویژه و دعاهای خاص آن روز از ماه رمضان را یادآوری می‌کند. این نرم‌افزار به رایگان برای دانلود عرضه شده و طراحش آن را «هدیه‌ای ویژه به جامعه‌ی مسلمانان در این ماه مبارک» می‌داند.

ویژگی مثبت این اپلیکیشن آن است که با آموزش تصویری اعمال و عبادات مذهبی، از وضو و نماز گرفته تا مناسک و شیوه‌های خواندن دعا، می‌تواند برای کودکانی هم مفید باشد که هنوز خوب با عبادات و اعمال مذهبی آشنا نشده‌اند. این برنامه‌ی کاربردی 15 مگابایت حجم دارد و اگر به گوشی همراه هوشمند مبتنی بر اندروید دسترسی دارید، بارگذاری آن، بنابر سرعت متعارف در ایران، بیش از 10 دقیقه طول نخواهد کشید.

افق رمضان!

از آن دسته آدم‌هایی هستید که برای سحری، به زور از رختخواب بیرون می‌آیید؟ از آن‌هایی هستید که دست‌کم چهار پنج روز از ماه مبارک را ناچارید بدون سحری روزه بگیرید چون نتوانسته‌اید به‌موقع از خواب بیدار شوید؟ یا شاید از آن‌هایی هستید که در این تابستان با این روزهای طولانی و کشدارش، دایم دوست دارید ساعت را ببینید و دقایق باقی‌مانده تا افطار را محاسبه کنید؟

برنامه‌ی افق رمضان را شرکت Droid tech، برای افرادی مثل شما طراحی کرده است. این برنامه‌ی رایگان که به زبان فارسی و در «کافه‌بازار» (در بازار اپلیکیشن‌های اندروید) برای بارگذاری عرضه شده، هر روز شما را برای سحری بیدار می‌کند. در ضمن، هر وقت بخواهید این نرم‌افزار وقت دقیق اذان مغرب را به شما می‌گوید. از دیگر امکانات جالب این نرم‌افزار آن است که زمان پخش دعای ربنا را، برای بزرگ‌ترهایی که هنوز دوست دارند دم افطار این دعا را گوش کنند، مشخص کرده است.

رمضان اندروید

رمضان اندروید هم از آن ترکیب‌هاست. این نرم‌افزار هم به زبان فارسی و در «کافه‌ بازار» در دسترس کاربران گوشی‌ها و لوح‌های الکترونیک هوشمند قرار دارد. رمضان اندروید، مجموعه‌ای از دعاهای روزانه و دعاهای اصلی ماه رمضان و شب‌های قدر، مثل جوشن کبیر را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. این نرم‌افزار با قیمت 480 تومان قابل بارگذاری است.

این سه نرم‌افزار، فقط نمونه‌هایی از مجموعه‌ی اپلیکیشن‌هایی هستند که برای ماه رمضان تولید شده‌اند. در نگاه سریع و گذرا، می‌توان با اطمینان گفت که در حال حاضر، بیش از 100 نرم‌افزار برای گوشی‌های هوشمند کاربران روزه‌دار عرضه شده است تا روزه‌گرفتن و عبادت ر ا برای آن‌ها ساده‌تر، روان‌تر و لذت‌بخش‌تر سازد.

وقتی به این‌همه امکانات جدید فکر می‌کنم، به این نتیجه می‌رسم که شاید ما مسلمان‌ها، ما که عادت‌کرده‌ایم گاهی به آسمان نگاه کنیم، باید بیش‌تر با فناوری‌های جدید آشتی کنیم، شاید بتوان این صفر و یک‌های دیجیتال را هم به خدمت گرفت، برای رسیدن به آسمان و نوشیدن از چشمه‌ی ماه.

کد خبر 223569
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز