دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۱
۰ نفر

آیدا ابوترابی: در هر 50 سال یک انفجار مهیب در کهکشان ما رخ می‏‌دهد. این انفجار در زمان مرگ و متلاشی شدن ستاره‏‌ها اتفاق می‏‌افتد. «نواختر» به معنی ستاره‏‌ی نو و جدید است، اما در واقع به حالت یک ستاره‏ با جرم زیاد (ده‏‌ها برابر خورشید) در زمان مرگش گفته می‏‌شود.

ستاره‌های در حال انفجار

«اَبَر نواختر» یا Supernova ستاره‏‌های بسیار بزرگی هستند که دارند از بین می‌روند. متلاشی شدنشان، با تولید نور و بروز انفجار عظیمی در کهکشان راه شیری همراه است. پدیده‌ای اسرارآمیز، عجیب و زیبا در کیهان.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 707

ابرنواخترها به جز نور، انرژی و صدای زیادی تولید می‏‌کنند. این انرژی بارها قوی‏‌تر از انفجار بمب‏‌های صوتی است. ضمن این پرتوهای زیادی هم از آ‏ن‏‌ها تابش می‏‌شود که قابل شناسایی هستند.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 707

ابرنواخترها نوع‏‌های مختلفی دارند. چرا که بزرگی و کوچکی، جرم، عمر و مواد تشکیل‌دهنده‏‌ی ستارگان، سرنوشت‏‌های متفاوتی را برای آن‏‌ها رقم می‏‌زند. ابرنواخترهایی که بسیار درخشنده هستند، برای تخمین مسافت‏‌های بین کهکشان‏‌ها بررسی می‏‌شوند.  

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 707

انفجار ابرنواخترها با نور زیاد همراه است. انگار که میلیاردها ستاره مثل خورشید در کنار یکدیگر قرار گرفته باشند. تصور این نور زیاد در مغز نمی‏‌گنجد، نه؟!

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 707

گفته می‏‌شود در سال  1054 میلادی، یک ابرنواختر در کهکشان ما منفجر شده‌ است. باقی‌مانده‏‌ی این پدیده، سحابی خرچنگ نامیده می‌شود که در صورت فلکی گاو قرار دارد.

بررسی این سحابی و ویژگی‏‌های آن اطلاعات بسیار خوبی به دانشمندان درباره‏‌ی تولد و مرگ ستاره‏‌ها و اسرار کیهان داده است، برای همین بسیار مورد توجه است! قطر داخلی این سحابی هزاربار بزرگ‏‌تر از قطر منظومه‏‌ی شمسی است!

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 707

انفجار این ابرنواختر یا سوپرنوا در سال 1572 میلادی اتفاق افتاد. نور ناشی از این انفجار آن قدر زیاد بود که در تمام روز دیده می‏‌شد. این پدیده توسط ستاره‏‌شناسی به نام «تیکوبراهه» اهل دانمارک رصد شد.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 707

ابرنواخترها منبع عناصر مختلف هستند. کربن، نیتروژن، هیدروژن، سیلیسیوم و آهن از عناصر بسیار مهم برای زندگی و گیاهان هستند که در این جرم‏‌های آسمانی دیده می‏‌شوند. برای همین به سوپرنواها، غذارسانان کهکشان هم می‏‌گویند!

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 707

کد خبر 223595
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز