شیراز: روز دوشنبه گذشته حوالی ساعت 16ارتفاعات پارک ملی بمو دچار آتش‌سوزی گسترده‌ای شد و نبود امکانات مناسب و مطلوب اطفای حریق جنگل‌ها و عرصه‌های زیست‌محیطی در فارس روند خاموش کردن آتش را دچار وقفه کرد.

اگرچه این آتش پس از گذشت ساعت‌ها در ساعات نیمه‌شب خاموش شد اما از فقدان‌ها حکایت می‌کرد. استان فارس با برخورداری از 2میلیون هکتار جنگل که وسعتی برابر یک یا چند استان دارد اما از خودروی اطفای حریق مناسب و امکانات لازم برای اطفای آتش محروم مانده و متولیان امر با دستان خالی ناچارند حریق‌های گسترده امسال در عرصه‌های جنگلی استان را خاموش کنند. به گزارش مهر طی چند‌ماه گذشته آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای در جنگل‌های استان فارس رخ داد که منابع طبیعی و محیط‌زیست استان فارس مجبور شدند با کمترین امکانات به اطفای حریق بپردازند که این امر زمان خاموش کردن آتش را چند برابر کرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس با اظهار نگرانی از وضعیت آتش‌سوزی در جنگل‌ها‌ این استان گفت: طی چند مدت اخیر شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای در جنگل‌های مختلف این استان بودیم. کاظم بردبار بیان کرد: البته با توجه به بارندگی‌هایی که در فصل بهار در این استان بود انتظار می‌رفت که شرایط پوشش گیاهی بهبود یابد و شاهد آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌ها باشیم. وی با اشاره به نبود امکانات لازم برای مهار آتش اظهار داشت: در سال گذشته با تدابیر اتخاذ شده برای جلوگیری از آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی استان و درنظر گرفتن قرق‌بان برای نقاط در معرض آتش‌سوزی تا حد زیادی از وقوع این حادثه جلوگیری شد. بردبار با بیان اینکه این اداره کل از داشتن کمترین امکانات برای مهار آتش نیز محروم است، ادامه داد: متأسفانه درحالی‌که استان فارس بیشترین میزان جنگل را در کشور دارد اما از داشتن کمترین امکانات و حتی خودروی اطفای حریق نیز محروم است.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس افزود: علاوه بر این اداره کل محیط‌زیست حتی یک بالگرد اطفای حریق ندارد درحالی‌که استان گلستان که میزان جنگل‌های آن از فارس کمتر است تعداد قابل‌توجهی خودروی اطفای حریق با تمام امکانات دارد.‌وی افزود: باید با تجهیز این اداره کل به امکانات و اختصاص بودجه، آمادگی لازم را به‌دست آورد زیرا آتش‌سوزی جنگل‌های استان فارس به یک مشکل اساسی تبدیل شده است.

 

کد خبر 224430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز