همشهری آنلاین: رئیس اداره منابع طبیعی گچساران گفت: بخشی از جنگل‌های منطقه حفاظت شده "دیل" از توابع شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد از ساعت ۱۴ سه‌شنبه طعمه حریق شد.

آتش‌سوزی جنگل

فرهام جلیلی در گفت‌وگو با ایسنا در یاسوج، افزود: آتش‌سوزی گسترده از ساعت 14:45 سه‌شنبه، پنجم شهریورماه بخشی از جنگل‌های کوه «دیل» از توابع شهرستان گچساران را فرا گرفت که نیروهای امدادی آتش‌نشانی، محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری، نیروهای مردمی و دامداران منطقه تا ساعت یک بامداد دیشب در حال مهار آتش بودند که موفق نشدند و به امروز موکول شد.

وی اظهار کرد: حدود 70 نفر از نیروهای اداره منابع طبیعی، محیط زیست شهرستان و نیروهای مردمی و دامداران منطقه دیروز برای مهار این آتش سوزی که در دو مرحله شعله‌ور شد اعزام شده بودند که در مرحله اول از ساعت 14 شروع و تا ساعت 18 مهار شد اما به دلیل علوفه زیاد و پوشش مرتعی مطلوبی که داشت دوباره در ساعت 20 شب شعله ور شد که تا ساعت یک بامداد کنترل و مهار نشد و خاموش کردن آتش به صبح امروز موکول شد.

رئیس اداره منابع طبیعی گچساران بیان کرد: این منطقه که دچار آتش‌سوزی شده مشرف بر دشتک «دیل» و صعب العبور و سخت گذر است و برای مهار آن نیاز به بالگرد وجود دارد که از شرکت نفت و ستاد بحران استان تقاضای یک فروند بالگرد برای انتقال نیروها به ارتفاعاتی که طعمه حریق شده، کرده‌ایم.

جلیلی با بیان این که فرماندار شهرستان در حال رایزنی برای به کمک گرفتن بالگرد است، اضافه کرد: دلیل آتش‌سوزی در حال بررسی است اما این سومین مورد آتش سوزی در منطقه حفاظت شده گچساران است که باید بصورت جدی بررسی و پیگیری شود چرا این مشکلات پیش می‌آید.

خاموش کردن آتش با شاخه و برگ درختان و بیل

جمشید عبدی پور، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: دو مورد آتش سوزی روز سه شنبه، پنجم شهریور ماه در مناطق حفاظت شده «دیل» و «دنا» اتفاق افتاده است.

وی افزود: در مورد اول که در منطقه حفاظت شده دیل گچسارن بود از ساعت 13 شروع شد که نیروهای محیط زیست شهرستانهای کهگیلویه و گچساران، چرام و باشت و نیروهای مردمی منطقه برای مهار آتش تا ساعت یک بامداد امروز تلاش کردند اما به دلیل گستردگی حوزه آتش‌سوزی و صعب العبور بودن منطقه آتش‌سوزی مهار نشد.

عبدی پور اظهار کرد: از صبح امروز همه این نیروها دوباره برای مهار آتش به منطقه اعزام شدند و با تماس تلفنی که با نیروهای حاضر در منطقه داشته‌ام تاکنون این آتش سوزی مهار نشده است و از سوی فرماندار شهرستان تقاضای یک فروند بالگرد از شرکت نفت و گاز گچساران برای جابجایی و انتقال نیروها به منطقه و انتقال غذا و آب آشامیدنی برای آنها شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در خصوص امکانات و ابزاری که برای مهار آتش اقدام می شود، خاطرنشان کرد: امکانات خاصی جز شاخه و برگ درختان و بیل برای خاموش کردن آتش نداریم.

عبدی پور تصریح کرد: برای کمک به مهار آتش سوزی یک اکیپ نیرو با امکانات اولیه از نیروهای محیط زیست استان امروز صبح از شهر یاسوج به منطقه آتش سوزی اعزام شدند.

آتش سوزی در منطقه حفاظت شده «دنا»

وی همچنین وقوع آتش سوزی در منطقه حفاظت شده «دنا» در منطقه میمند دنا در ساعت 18 سه شنبه، پنجم شهریور ماه خبر داد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: نیروهای مستقر در پارک ملی و منطقه حفاظت شده «دنا» با همکاری نیروهای مردمی منطقه طی تلاش 6 ساعته آتش سوزی را مهار کردند.

عبدی‌پور در خصوص میزان خسارات وارده و علت این آتش سوزی عنوان کرد: هنوز علت آتش سوزی و میزان دقیق خسارات وارده مشخص نیست اما طبق برآورد اولیه به حدود 10هکتار از این منطقه خسارت وارد شده است.

محمد شفیعی، فرماندار شهرستان گچساران در خصوص این آتش سوزی به ایسنا گفت: آتش سوزی منطقه حفاظت شده «دیل» شهرستان از دیروز بعدازظهر شروع شد و همچنان ادامه دارد.

وی اظهار کرد: چند تیم از جمله منابع طبیعی و محیط زیست، نیروهای مردمی و بسیج برای مهار آتش در منطقه مستقر شدند و در تلاش برای مهار این آتش‌سوزی هستند .

شفیعی در پاسخ به این سوال که آیا نیاز به کمک هوایی و بالگرد دارید؟ خاطرنشان کرد: تاکنون درخواستی در این زمینه از ما نشده و درصورتی که نیاز باشد تقاضای بالگرد خواهیم کرد.

فرماندار شهرستان گچساران در پاسخ به این سوال که دلیل چند مورد آتش سوزی در منطقه حفاظت شده «دیل» گچساران چیست؟ اضافه کرد: تیم به صورت ویژه در منطقه حضور پیدا کرده و در حال بررسی این وضعیت و دلیل این چند مورد آتش سوزی است.

تاکنون بیش از 50 هکتار طعمه حریق شد و همچنان آتش سوزی ادامه دارد

عبدال دیانتی نسب، رئیس اداره محیط زیست شهرستان گچساران گفت: آتش سوزی منطقه حفاظت شده «دیل» از دیروز صبح سه شنبه، پنجم شهریورماه ساعت 7:30 شروع شد که به محض اطلاع نیروهای محیط زیست به محل اعزام شدند.

وی افزود: این آتش سوزی ساعت 8:30 صبح مهار شد اما مجددا بعداز ظهر سه شنبه ساعت 13 شروع که نیروهای محیط بان مستقر در منطقه حضور داشتند و با کمک نیروهای منابع طبیعی و مردمی اقدام به خاموش کردن آتش کردند اما ساعت 22 شب بدلیل کوهستانی بودن و صعب العبور بودن منطقه نیروها منطقه را ترک و مهار آتش به فردا صبح چهارشنبه ششم شهریور ماه موکول کردند که از صبح امروز ساعت 5:30 نیروها به منطقه اعزام شدند و هم اکنون در حال خاموش کردن آتش هستند و آتش سوزی ادامه دارد.

دیانتی نسب با اشاره به این که با کمبود نیرو و امکانات و وسایل نقلیه مواجه هستیم، بیان کرد: برای مهار آتش نیاز به بالگرد وجود دارد که صحبت هایی با فرماندار شده که اعلام کرد در صورت نیاز از شرکت نفت و گاز گچساران برای یک بالگرد جهت انتقال نیرو ، غذا و امکانات تقاضا خواهیم کرد.

وی با بیان این که از ابتدای سالجاری تاکنون سومین مورد آتش سوزی در منطقه حفاظت شده شهرستان گچساران است که دو مورد در منطقه حفاظت شده دیل و یک مورد در منطقه خامین بوده که بر اثر این آتش سوزی در منطقه حفاظت شده دیل تاکنون بیش از 50 هکتار طعمه حریق شد و همچنان آتش سوزی ادامه دارد.

کد خبر 228953
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز