وی فعالیت نمایشی خود را در نوجوانی پس از آشنایی با استادش محمد آستیم و سپس نصرت رحمانی و عباس نعلبندیان وعضویت در آتیله تئاتر آغاز کرد و در سال ۱۳۴۷ با بازی در نمایش «شهر قصه» (در نقش خر خراط) به شهرت رسید.
استادمحمد همچنین در سال ۱۳۴۸ در نمایش «نظارت عالیه» به کارگردانی ایرج انور به ایفای نقش پرداخت. وی پس از انحلال آتیله تئاتر، در سال ۱۳۵۰ به بندر عباس سفر کرد و در آنجا گروه نمایشی «پتوروک» را تشکیل داد. وی در سال ۱۳۵۱ دوباره به تهران مراجعت کرد.
محمود استاد محمد پس از نوشتن نمایشنامه های متعدد، در سال ۱۳۶۴ به کانادا مهاجرت کرد. وی در سال ۱۳۷۷ دوباره به ایران باز گشت و فعالیت هنری خود را از سر گرفت.
تولید و اجرای نمایشهای «بنگاه تئاترال»، «کافه مک آدم» در سالهایی که او از کانادا به ایران بازگشت صورت گرفت، نمایشنامه «آسیدکاظم» یکی از مطرحترین نمایشنامههای استاد محمد در تئاتر ایران است.
استاد محمد طی دو سال با بیماری سرطان کبد مبارزه کرد و سرانجام سوم مرداد سال ۱۳۹۲ درگذشت.
آثار محمود استادمحمد:
- ۱۳۵۱ : نمایش «آسید کاظم»، فیلم نامه سریال «پژواک» و نویسندگی و کارگردانی سریال «گذرخلیل ده مرده» و نمایش «رسم زمانه»
- ۱۳۵۵ : فیلمنامه «جنگ اطهر»
- ۱۳۵۶ : نمایشنامه های «دقیانوس امپراتور شهر اقیانوس»، «سیری محتوم»، «چهل پله تا مرگ» و «شب بیست و یکم».
- ۱۳۵۹ : نمایشنامه های «قصص القصر» و «آنها مأمور اعدام خود هستند»
- ۱۳۶۱ : نمایشنامه های «خونیان و خوزیان»، «گل یاس»، «خانه سالمندان» و «هم عکس»
- ۱۳۷۸ : نویسندگی و کارگردانی نمایش «آخرین بازی»
- ۱۳۸۰ : نویسندگی و کارگردانی نمایش «دیوان تئاتر ال»
- ۱۳۸۲ : نویسندگی «سپنج رنج و شکنج»
- ۱۳۸۷ : نویسندگی و کارگردانی نمایش «عکس خانوادگی»