نفیسه مجیدی‌زاده: تابستان را دیده‌ای؟ از بس‌گرم است لذت تعطیلاتمان کم شده. باید بیش‌ترِ ساعت‌های روز و حتی شب را درخانه بمانیم.

دست‌ها روی زمین

بزرگ‌ترها می‌گویند در جوانی تابستان‌های معتدلی را تجربه کرده‌اند، این گرمای بی‌سابقه پس از کجا آمده است؟ خودت می‌دانی؟ زمین گرم شده؟

***

گوش کن؛ چرخه‌ای هست غیر از چرخه‌ی روح‌بخش آب! و آن چرخه‌ی گرماست.

 یکی از دلایل اصلی گرما، زیاد شدن گازهای گلخانه‌ای است. گازهای گلخانه‌ای تله‌ای شده‌اند اطراف زمین و جلوی فرار گرما را می‌گیرند و تولید و مصرف زیاد انرژی از دلایل اصلی زیادشدن گاز گلخانه‌ای است. ا‌ل‌سی‌دی، رایانه، کولر گازی، مایکروویو و... از عوامل انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند که می‌توان با محدود کردن استفاده از این وسایل، تولید گازهای گلخانه‌ای را هم کاهش داد.

 البته تولید، دفن و سوزانده شدن زباله هم از عوامل اصلی زیاد شدن این گازها هستند و ما در این گزارش به زباله‌ها می‌پردازیم.

***

این شد چرخه‌ی گرما:

با بازیافت و جداسازی زباله‌ها و پسماندها، زباله‌ی کم‌تری سوزانده می‌شود و از سوی دیگر تولید مواد خام انرژی هم کاهش می‌یابد.

در چنین حالتی گازهای گلخانه‌ای کم‌تری هم تولید می‌شود.

 در نتیجه هوا در تابستان خنک‌تر می‌شود و در زمستان برف می‌بارد و زمین همانی می‌شود که بود.

***

پس دست‌ها روی زمین! برای جمع کردن زباله‌ها و برای جداسازی آن‌ها، برای کمک به زمین و برای این‌که خودمان زندگی بهتری داشته باشیم.

***

امکانی هم هست برای آموزش و عضو شدن در گروه‌ها و تشکل‌های محیط زیستی.

در منطقه‌های مختلف شهرداری سازمان مدیریت پسماند و بازیافت شعبه دارد و آن‌جا برای ترویج فرهنگ بازیافت، کلاس‌های جداسازی زباله‌ برگزار می‌کنند.

در منطقه‌ی دو شهرداری تهران، دو گروه محافظان کوچک زمین و گروه محافظان جوان تشکیل شده‌اند که در این زمینه فعالند.

هنگامه قدیری مسئول آموزش بازیافت منطقه‌ی دو شهرداری تهران به دوچرخه می‌گوید:« در این کلاس‌ها بچه‌ها آموزش می‌بینند تا  در میان خانواده‌ هم فرهنگ جداسازی زباله را ترویج کنند. آن‌ها نماینده‌ی ما در میان خانواده‌ها هستند.

بعد وقتی آموزش دیدند، در مدرسه و در خانواده شاخک‌هایشان فعال می‌شود و نظارت می‌کنند و در واقع رعایت جداسازی زباله را در میان دوستان و خانواده‌شان کنترل می‌کنند. بچه‌ها برای آموزش و عضویت در این کلاس‌ها می‌توانند به مدرسه و یا به اداره‌ی بازیافت منطقه مراجعه ‌کنند و عضو ‌شوند. خیلی از بچه‌ها هم با خانواده می‌آیند و آموزش می‌بینند. کلاس‌ها و برنامه‌ها برای همه رایگان است.»

  • بعد از تمام شدن این کلاس‌ها ارتباط بچه‌ها با هم و ارتباط شما با بچه‌ها قطع می‌شود یا برای  ادامه‌ی همکاری برنامه‌ای دارید؟

 این‌ها یک تشکل دانش‌آموزی هستند، چون اصلاً آموزش ما از مدرسه‌ها شروع می‌شود. ما به آن‌ها آموزش می‌دهیم و آن‌ها در مدرسه اطلاع‌رسانی می‌کنند، پس با هم ارتباط دارند.

در طول سال تحصیلی ما با هم در ارتباطیم و در ماه مهر و آبان همایش برگزار می‌کنیم. همه جمع می‌شویم با کلاه‌های یک شکل و جشن می‌گیریم. مسابقه داریم و...

در تابستان هم ارتباط داریم، مثلاً در کلاس‌های آموزش ساخت کاردستی با زباله. از طرف دیگر هر محافظی که بتواند تعداد بیش‌تری را جذب کند به او جایزه می‌دهیم. مسابقه‌ی مقاله نویسی و انشا نویسی هم داریم.

  • از فعالیت های زیست محیطی‌تان بگویید؟

 بعضی وقت‌ها برای پاکسازی محیط‌زیست می‌رویم. مثلاً یک‌بار درکه رفتیم. وقتی بچه‌ها دستکش دست کردند و خم ‌شدند تا از زمین زباله جمع کنند، متوجه ‌شدند این کار چه‌قدر سخت است، پس خودشان دیگر زباله نمی‌ریزند و مراقب اطرافیان هم هستند.

یک‌بار که درکه رفته بودیم و از کوهستان برمی‌گشتیم، دیدم یکی از بچه‌ها دارد با یک جوان دانشجو صحبت می‌کند و می‌گوید:« همین الآن با این دستام این‌جا رو تمیز کردم، بطری‌ رو ننداز زمین دیگه.» و پسر دانشجو هم از او عذرخواهی کرد. پاکسازی باعث شده بود بچه‌ها چشم بینا داشته باشند و نسبت به رها‌سازی زباله در طبیعت حساس شوند.

بچه‌ها فعالند، مثلاً روز بدون نایلکس، محافظان جوان خودشان حضور داشتند و در میدان‌های عرضه‌ی میوه و تره‌بار فعالیت می‌کردند.

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 709

کد خبر 225420
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز