همشهری آنلاین: رییس سازمان دانشجویان وزارت علوم گفت:مشکل بورسیه‌ها پس از اصلاح بودجه در مجلس تا سه هفته آینده برطرف می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمود ملاباشی در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه کلمه «بورسیه» اطلاق عام است، گفت: این کلمه کلیه دانشجویان بورسیه داخل و خارج را شامل می‌شود.

وی افزود: ارز شش ماهه دوم سال جاری را برای کلیه دانشجویان بورسیه خارج ارسال شده است و مدتی طول می‌کشد تا توسط رابط ارز به دست دانشجویان برسد.

ملاباشی همچنین در باره مقرری بورسیه‌های داخل نیز، تصریح کرد: مقرری بورسیه‌های داخل پیش از نامه سرپرست وزارت علوم در بودجه تدوین و به دانشگاه‌ها پرداخت شد.

رییس سازمان دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه بر اساس دستور دکتر توفیقی تعهد جدید مالی تا اطلاع ثانوی ایجاد نمی‌شود،‌ گفت: روز یکشنبه قرار است اصلاحیه بودجه 92 به مجلس داده شود که مسلما این اصلاحیه در یک فرصت دو تا سه هفته‌ای در مجلس تعیین تکلیف خواهد شد.

وی با بیان اینکه حقوق و مزایا از اولین پرداخت‌هاست که باید انجام شود، اظهارکرد:‌ پرداخت مقرری بورسیه‌ها مثل حقوق و مزایاست و تنها زمانی مقرری این دانشجویان را نمی‌دهیم که بگویند حقوق و مزایای کارمند باید قطع شود.

وی تاکید کرد که با اصلاح بودجه مقرری‌های دانشجویان بورسیه نیز به جای خود باز می‌گردد و تمامی افرادی که تا به حال بورسیه شده‌اند و یا در بورس سال 92 قبولی آنها تایید شده است، امور مربوط به بورسیه‌شان پیگیری خواهد شد.

ملاباشی با بیان اینکه اگر پشتوانه مالی نداشته باشیم، نمی‌توانیم تعهد جدید ایجاد کنیم، تصریح کرد:‌ تنها فرق دانشجوی بورسیه با کارمند این است که ما می‌توانیم فرد جدیدی را از این پس جذب نکنیم، به عبارت دیگر اگر برای سال 93 بخواهیم فراخوان جذب بورسیه بدهیم، ابتدا جوانب مالی را بررسی می‌کنیم، سپس اقدام به انتشار فراخوان می‌کنیم.

رییس سازمان دانشجویان وزارت علوم در پاسخ به این سوال که با روی کار آمدن سرپرست جدید قصد ترک وزارت علوم را دارد یا خیر؟ گفت: این مسائل را باید از سرپرست وزارت علوم بپرسید، اما هر کسی یک تکلیفی دارد و ما نباید جایگاه را خالی کنیم، البته هر زمانی که سرپرست جدید و یا وزیر آینده تصمیمی بگیرد آن را اجرا می‌کنیم.

ملاباشی با تاکید بر اینکه که قصد رفتن ندارد و بحث استعفای او نیز مطرح نیست، اظهار کرد: ما در موقعیتی استثنایی هستیم، چرا که از اول مهرماه سال تحصیلی جدید آغاز شده و بورسیه‌های اول سپتامبر نیز منتظر اعزامشان هستند، بنابراین اگر بخواهد تغییری انجام شود حتی برای چند ساعت جابجایی نیز باید برنامه‌ریزی شود.

وی درباره وعده ریاست جمهوری به دانشجویان نمونه در خصوص اعطای پراید به آنها، اظهارکرد: این وعده عملیاتی شده، بودجه آن به ستاد وزارت واگذار شده و خارج از شمول دستور داده شده که آن را بپردازند.

ملاباشی افزود: برخی می‌گویند این بودجه به حساب وزارتخانه واریز شده که اگر این موضوع صحت داشته باشد، حتما با دکتر امید هماهنگی می‌کنیم تا این دین ادا شود.

وی درباره چگونگی اعطای این هدایا به دانشجویان، گفت: تفاهم نامه‌ای با کارخانه سازنده منعقد می‌شود و به دانشجویان مجوز دریافت پراید می‌دهیم.

رییس سازمان دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه فعالیت‌ها باید به گونه‌ای باشد که هر سال تحصیلی را با نشاط تر از سال گذشته آغاز کنیم، تصریح کرد: برنامه‌ای که داریم این است که تمام حقوق دانشجویی را در نشست ورودی به آنها ارائه کنیم و از آنها بخواهیم که با این حق و حقوق آشنا شوند و خودشان از حقوقشان دفاع کرده و بر مسائلی که حقوقشان نیست پافشاری نکنند.

وی درباره آیین نامه کمیته انضباطی سازمان دانشجویان گفت: سال جاری تحصیلی نیز با همان آیین نامه قبلی ادامه پیدا می‌کند، چرا که این نکات و اصلاحیه‌ها زمان طرح موضوع در صحن عمومی شورا مشخص می‌شود که آیین‌نامه قبلی باشد و یا اصلاحات جدید به تصویب برسد.

ملاباشی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر در نوبت بررسی در شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم که حتی بحث هیات امنایی شدن امور دانشجویان نیز در این شورا در حال بررسی است.

رییس سازمان دانشجویان وزارت علوم درباره تداخل شروع نیمسال اول تحصیلی با اردوهای دانشجویی، اظهارکرد: پیشنهاد کردیم که ارزشش را دارد که برای برگزاری اردوها شروع کلاس‌ها یک هفته عقب بیفتد و در طول ترم این یک هفته را جبران کنیم.

وی درباره آخرین وضعیت برون سپاری تغذیه و خوابگاه‌ها، تصریح کرد:‌ در بحث تغذیه برون سپاری بیش از 90 درصد انجام شده است در مورد خوابگاه‌ها نیز اگر پیشنهاد ما در مجلس پذیرفته شود، وام چهار درصد در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد که خیرین و سرمایه گذاران خوابگاه‌ها وارد ساخت و ساز شوند و مشکل واگذاری خوابگاه‌ها به طوری منطقی که اختیارش در دست دانشگاه‌ها و اداره امور آن در دست بخش خصوصی باشد انجام خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد که اگر می‌خواهیم گفتمان علم و فناوری پایه همه پیشرفت‌های کشور باشد مسئولان دانشگاه نباید دغدغه خوابگاه و غذای دانشجویان را داشته باشند، بلکه باید دغدغه استاد و آزمایشگاه را داشته باشند.

کد خبر 229165

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز