همشهری آنلاین: «جان ماگویر» افسر بازنشسته سازمان سیا می‌گوید «قاسم سلیمانی»، «قدرتمندترین عامل در خاورمیانه است... اما کمتر کسی در مورد او چیزی شنیده است».

سلیمانی

به گزارش فارس، نشریه آمریکایی «نیویورکر» در گزارشی مشروح، به ابعاد قدرت و نقش سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. «دکستر فیلکینز» روزنامه‌نگار این نشریه، در گزارش خود با مقامات سابق سازمان سیا، و همچنین مقامات عراقی در مورد شخصیت سردار سلیمانی مصاحبه کرده است.

فیلکینز در بخشی از این گزارش نوشته است ایران بعد از جنگ با عراق توانسته است پروژه‌ای را پیش ببرد که اکنون حوزه نفوذ شیعی را به سرتاسر عراق، سوریه و تا مدیترانه گسترش داده است. ایران در کنار متحدین خود در لبنان و سوریه توانسته محور مقاومت را در این منطقه تشکیل دهد. به نوشته «فیلکینز» سردار سلیمانی از 15 سال قبل و زمانی که به عنوان فرمانده سپاه قدس ایران منسوب شد، تلاش کرده است تا اوضاع در خاورمیانه را در جهت منافع ایران جهت‌دهی کند. با این حال وی توانسته تا حد زیادی از دید رسانه‌ها دور بماند.

«جان ماگویر» افسر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مورد وی می‌گوید: سلیمانی قدرتمندترین عامل در خاورمیانه امروز است... با این حال کمتر کسی چیزی درباره وی شنیده است.

نیویورکر در توصیف سردار سلیمانی می‌نویسد: زمانی که سلیمانی در مجامع عمومی ظاهر می‌شود، تلاش می‌کند تا جلب توجه نکند و به ندرت صحبت می‌کند. او رفتاری از خود نشان می‌دهد که عرب‌ها به آن «خلب» می‌گوید، یعنی نوعی کاریزمای نهفته.

یک مقام ارشد عراقی هم در مورد سردار سلیمانی به نیویورکر گفته است: زمانی که وارد اتاقی می‌شود که مثلا 10 نفر در آن حضور دارند، او جلو نمی‌آید، همان‌جا در طرف دیگر اتاق بسیار آرام می‌نشیند. صحبتی نمی‌کند، نظری نمی‌دهد و تنها می‌نشیند و گوش می‌دهد. و البته قطعا همه در آن اتاق تنها به او فکر می‌کنند.

کد خبر 232169
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز