همشهری آنلاین: بدنبال به حالت تعطیل در آمدن دولت آمریکا از روز سه شنبه که بر اثر تصویب نشدن بودجه سال مالی جدید این کشور و در نتیجه اختلاف مجالس نمایندگان و سنای آمریکای رخ داده، حقوق باراک اوباما رئیس جمهور این کشور هم قطع شد.

دلایل تعطیلی دولت آمریکا؛ حقوق اوباما هم قطع شد

بر اساس گزارش منابع خبری دلیل اصلی بحران سیاسی در آمریکا، مخالفت مجلس نمایندگان این کشور با بودجه پیشنهادی رئیس جمهوری برای ارائه خدمات درمانی است. حزب جمهوریخواه به عنوان حزب مخالف دولت که در مجلس نمایندگان اکثریت دارد ،با رد لایحه جدید ارائه خدمات درمانی، یک متن اصلاح شده بودجه را تصویب کرد.

مصوبه مجلس نمایندگان کنگره آمریکا برای بررسی و تصویب در مجلس سنای ایالات متحده، که حزب دموکرات اکثریت کرسی های آن را در اختیار دارد، مطرح شد و اعضای مجلس سنا این مصوبه را قابل قبول ندانستند.

تعطیلی دولت زمانی روی می‌دهد که قانونگذاران آمریکایی نتوانند بر روی بودجه مالی برای سال مالی جدید به توافق برسند. در نتیجه زمانی که بودجه کافی وجود نداشته باشد، دولت آمریکا می‌تواند خدمات غیر ضروری را در ابتدای سال مالی جدید متوقف کند.

تصویب نشدن بودجه دولت فدرال برای سال مالی آینده که از اول اکتبر آغاز می شود،به معنی آن است که با آغاز روز سه شنبه، دولت قادر به پرداخت حقوق و دستمزد حدود هشتصد هزار تن از کارکنان سازمان‌های دولتی، مانند موزه ها، پارک‌ها، مراکز بازدید جهانگردان و نظایر آنها نیست و کارکنانی که بر سر کار خود حاضر شوند، دستمزدی دریافت نخواهند کرد.

برخی از سازمان‌های دولتی، مانند ارائه دهندگان خدمات غیرحیاتی در فرودگاه ها، به کارکنان خود پیشنهاد کرده‌اند حتی‌الامکان در محل کار خود حاضر شوند اما طبیعتا قادر به اجبار آنان به ادامه کار بدون حقوق نیستند و در نتیجه، انتظار می‌رود فعالیت این سازمان‌ها با اختلالاتی همراه باشد.

به طور معمول سرویس‌هایی که به کار خود ادامه می‌دهند شامل نیروهای پلیس،‌ آتش‌نشانی، خدمات ملی آب و هوا، خدمات درمانی،‌ شرکت پست، نیروهای مسلح،‌ شرکت آب و برق و مدیریت ترافیک هوایی هستند.

در پی این اقدام همچنین فعالیت سازمان ملی هوانوردی و فضا (ناسا) به طور کلی متوقف شد و صدور گذرنامه به حالت تعلیق درآمد.

کارمندان دولتی که خدمات ضروری ارائه می‌دهند اغلب با نام "کارمندان ضروری" شناخته می‌شوند و لازم است که به فعالیت خود ادامه دهند.

این نخستین بار طی هفده سال گذشته است که عدم توافق دولت و کنگره بر سر لایحه بودجه باعث تعطیل خدمات دولتی می‌شود و انتظار می‌رود این بار هم، بروز این بحران سیاسی بر شرایط اقتصادی، از جمله بهای سهام در بازارهای مالی آمریکا، تاثیر منفی داشته باشد.

آخرین باری که دولت آمریکا تعطیل شد به 17 سال پیش باز می‌گردد. در اواخر سال 1995 و اوایل سال 1996 دولت آمریکا به مدت 21 روز تعطیل شد که در این جریان نیز باز هم پای جمهوریخواهان در میان بود. در آن زمان جمهوریخواهان آمریکا سعی داشتند بیل کلینتون، رئیس جمهوری وقت را مجبور به کاهش هزینه‌های عمومی کنند. البته این تاکتیک جمهوریخواهان در آن زمان نیز با شکست مواجه شد و کلینتون در انتخابات دیگری که اواخر سال 1996 برگزار شد توانست بار دیگر بر مسند ریاست جمهوری تکیه زند.

بنا به یک نظرسنجی شبکه تلویزیونی سی بی اس، اگرچه اکثریت ضعیفی از پرسش‌شوندگان با بیمه اوباما موافق نیستند، ولی ۸۰ درصد آنها در عین حال معتقدند که نباید جمهوریخواهان به این خاطر فعالیت‌های دولت را مختل کنند. یک نظرسنجی شبکه سی ان ان نیز نشان می‌دهد که ۴۶ درصد پرسش‌شوندگان جمهوریخواهان و ۳۶ درصد آنها دولت اوباما را مقصر تعطیل فعالیت‌های دولت می‌دانند.

کد خبر 233379
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز