همشهری آنلاین: رییس قوه قضاییه گفت: سازمان زندان‌ها باید به سازمان اجرای سیاست‌های کیفری اسلام تبدیل شود تا در کنار توجه به موضوع زندان به مسایل مراقبتی، تربیتی و نظارت بر امور بپردازد.

به گزارش ایسنا، آیت الله هاشمی شاهرودی، رییس قوه قضاییه صبح روزیکشنبه 20 خرداد در دیدار رییس و معاونان سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی یکی از مهمترین اولویت‌ها و سیاست‌های دستگاه قضایی را که در چند سال اخیر همواره برآن تأکید شده است «سیاست حبس زدایی» اعلام کرد و گفت: ‌حبس زدایی از اصلی ترین سیاست‌های کیفری دین مبین اسلام است که به عنوان یک ایده اسلامی در نظام قضایی ایران، باید به یک فرهنگ غالب تبدیل و به جهان معرفی شود.

رییس قوه قضاییه با اشاره به این‌که در چند سال گذشته برنامه ریزی مناسبی برای گسترش این ایده اصیل اسلامی در نظام قضایی ایران انجام شده است، افزود: قطعاً ضروری است تا سیاست حبس زدایی پیش از پیش مورد تأکید مسوولان قضایی سازمان زندان‌ها و مورد عنایت و توجه سایر نهادها و مسوولان قرار گیرد تا این سیاست به فرهنگ اصیل و نهادینه شده تبدیل شود.

هاشمی شاهرودی زندان را از جمله خشن ترین مجازات‌ها توصیف کرد و گفت:‌ در دین مبین اسلام مجازات زندان در موارد بسیار محدود و مختص اشرار و کسانی است که آبرو و ناموس جامعه را تهدید و به آن تجاوز می‌کنند یا امنیت و اقتدار نظام اسلامی را به خطر می‌اندازند و این مجازات خشن به هیچ وجه برای کسانی که تخلف‌های کوچک انجام داده‌اند یا مرتکب جرایم غیر عمد از جمله تصادف شده‌اند، مناسب نیست و توصیه نشده است.

رییس قوه قضاییه با تأکید بر این‌که تبعات مجازات زندان دامن خانواده زندانیان را به عنوان افرادی که جرمی را نیز مرتکب نشده‌اند می‌گیرد، تأکید کرد: بر اساس تبعات و آسیب‌های جدی زندان بر مجرمان، خانواده آنان و جامعه این مجازات در اسلام به جز در موارد نادر و برای مجرمان خطرناک، توصیه نشده است و نظام قضایی اسلامی در ایران نیز بر این اساس در صدد تقویت مجازات‌های جایگزین حبس و تبدیل آن به یک فرهنگ و الگوی اسلامی است.

هاشمی شاهرودی افزود: بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد که در طول تاریخ زندان وسیله‌ای برای اعمال زور ظالمان و زورمندان علیه مظلومان و آزادگان و مبارزان با ظلم و جور بوده است و در تاریخ معاصر نیز مجازات زندان یکی از مشکلاتی است که به کشورهای اسلامی از طریق غربی‌ها وارد شده و مسلمانان در این زمینه از کشورهای غربی دنباله روی و تقلید کرده‌اند در حالی که فقه اسلامی معتقد به اعمال گسترده مجازات زندان نیست.

رییس قوه قضاییه تأکید کرد: در بحث بازداشت موقت نیز باید دقت شود تا در حد امکان استفاده از آن محدود شده و تبدیل به وثیقه‌های مناسب شود.

رییس قوه قضاییه افزود: به جزء زندان مجازات‌های دیگری در اسلام وجود دارد مانند تعزیرات و شلاق که احکام خاص خود را دارد و می‌توان از آنها استفاده کرد چرا که تبعات مجازات شلاق فقط برای مجرم است و در اعمال این مجازات دیگران آسیبی نمی‌بینند. این در حالی است که متأسفانه همین موضوع را غرب به عنوان نقطه ضعف اسلام معرفی و تبلیغ کرده است که در پاسخ به این شبهات باید گفت اگر شلاق و تعزیرات به عنوان مجازات با ضوابط خاص خود اجرا شود بسیار عادلانه‌تر و منطقی‌تر از زندان کردن زندانی و برخورد غیرانسانی با او است.

کد خبر 23993

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز