رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با حضور در برنامه تلویزیونی ۲ نیم ساعت شبکه خبر سیما ضمن ارائه گزارش ۱۰۰روزه سازمان حفاظت محیط‌زیست به مهم‌ترین موضوعات زیست‌محیطی کشور نیز پرداخت.

معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور با حضور در این برنامه اظهار داشت: باید شرایطی را فراهم کنیم تا با مشارکت عمومی همه مردم، محیط‌زیست کشور را حفظ کنیم . وی با بیان اینکه باید بین مردم جابیندازیم که محیط‌زیست با زندگی همه ما پیوندخورده است، به نکته‌ای نیز اشاره کرد که آلودگی هوا، مشکلات آب و دریاچه ارومیه ازجمله مشکلات زیست‌محیطی هستند که هیچ کدام از مردم کشور از آن مصون نیست. ابتکار به این مسئله نیز اشاره کرد که در دوره جدید مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست با تشکیل شورای اطلاع‌رسانی، سیاست‌هایی تنظیم می‌شود تا مردم از حق طبیعی خود که شامل اطلاعات صحیح در ارتباط با محیط‌زیست است، برخوردار شوند. وی با اشاره به تشکیل نخستین جلسه شورای‌عالی محیط‌زیست با حضور رئیس‌جمهور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان حفاظت محیط‌زیست طی 100روز گذشته، اظهار کرد: تشکیل این شورا نشان می‌دهد که این موضوع برای حاکمیت مهم است. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه چرای بیش از حد دام، خشک شدن دریاچه‌ها و از بین رفتن مراتع، منشا داخلی ریزگردها هستند، افزود: طی 100روز گذشته بحث مدیریت و احیای تالاب‌ها را به‌صورت ویژه در دستور کار قرار داده‌ایم. ابتکار از بازبینی آیین‌نامه بهره‌برداری‌ پایدار از معادن هم خبر داد و تایید کرد که معادن باید در مرحله اکتشاف و بهره‌برداری، ضوابط زیست‌محیطی را رعایت کرده و پس از پایان بهره‌برداری‌ها، سرزمینی را که تخریب کرده‌اند، به وضعیت اول بازگردانند.

اما ارزیابی زیست‌محیطی طرح‌های عمرانی نیز از مهم‌ترین مباحثی بود که رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در برنامه تلویزیونی به آن اشاره کرد. ابتکار با بیان اینکه در دوره جدید مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست بحث ارزیابی زیست‌محیطی طرح‌های عمرانی را با جدیت پیگیری می‌کنیم، افزود: متأسفانه طی سالیان گذشته فرایند ارزیابی زیست‌محیطی طرح‌های توسعه‌ای به شکل یک فرایند صوری درآمده است.

بخش دیگری از اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در برنامه تلویزیونی به موضوع آلودگی هوای اهواز اختصاص داشت. به گفته ابتکار تاکنون نتیجه قطعی علت مسمومیت مردم پس از بارش باران در اهواز مشخص نشده و همچنین بررسی تصاویر ماهواره‌ای مورد خاصی را نشان نداده است، اما با بررسی‌های اولیه به این نتایج رسیده‌ایم که با ارسال دستگاه‌های جدید سنجش آلودگی هوا به شهر اهواز به‌زودی نتیجه قطعی مشخص خواهد شد. ابتکار درخصوص انتقال آب رودخانه زاینده‌رود و کارون که واکنش‌های بسیاری از سوی مردم داشته، افزود: علی‌الاصول باید کمتر در این زمینه دخل و تصرف کنیم. اما در یک جاهایی ناچاریم که به این کار دست بزنیم، اما باید درنظر داشت که انتقال آب نباید به نابودی طبیعت منجر شود. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: با انتقال آب رودخانه کارون مخالفیم، چرا که این رودخانه شاهرگ حیاتی استان خوزستان است و به مردم اطمینان می‌دهیم که برنامه‌ای که به این رودخانه آسیب بزند، اجرا نخواهد شد.

 

کد خبر 241459

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز