همشهری‌آنلاین: شمار کشته‌شدگان موج تازه درگیری‌های فرقه‌ای در جمهوری آفریقای مرکزی به دست‌کم ۳۰۰ کشته رسید.

centralafrica

صلیب سرخ در جمهوری آفریقای مرکزی روز جمعه از کشف و جمع آوری ۲۸۱ جسد در نتیجه دو روز خشونت ورزی در بانگوی، پایتخت این کشور خبر داد.

به گفته یک مقام صلیب سرخ این درگیری‌ها تا کنون دست‌کم ۳۰۰ کشته برجای گذاشته است.

این مقام که نخواست نامش فاش شود گفت صلیب سرخ تا کنون ۲۸۱ جسد را در سردخانه‌ها و خیابان‌ها شمارش کرده است. این در حالی است که شاهدان عینی از وجود چندین جسد دیگر در مناطقی که هنوز صلیب سرخ به آن مناطق دسترسی پیدا نکرده٬ خبر داده‌اند.

در حال حاضر ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی حافظ صلح در آفریقای مرکزی حضور دارند. قرار است که ۳ هزار و ۶۰۰ سرباز از کشورهای آفریقایی به آنان پیوسته و بنا به گزارش تایم، فرانسه نیز  روز جمعه نزدیک به هزار نیروی نظامی را برای تامین امنیت٬ در این کشور مستقر کرد.

از سویی با وجود اعلام حکومت نظامی از ساعت ۶ بعد از ظهر همچنان صدای شلیک گلوله در شب شنیده می‌شد.

پیش از صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر صدور مجوز حضور نیروهای بیشتر از فرانسه و دیگر کشورهای آفریقایی و انجام عملیات در این کشور آفریقایی ، دست کم  100نفر روز پنجشنبه و در درگیری‌های مسلحانه فرقه‌ای مسیحیان و مسلمانان کشته شدند.

برخی از گزارش ها حاکی است که شورشیان مسلح با ورود به بیمارستان به کشتار ادامه می‌دهند و همین امر سبب شده تا بسیاری از مجروحان از مراجعه به بیمارستان و درمانگاه‌ها خودداری کنند.

سربازان فرانسوی در خیابان‌های بانگوئی٬ پایتخت آفریقای مرکزی مستقر شده‌اند.

تنش و هرج و مرج در آفریقای مرکزی از زمانی آغاز شده است که شبه‌نظامیان مسلمان این کشور با تشکیل ائتلاف "سه‌له‌کا"٬ ماه مه سال جاری دولت این کشور را سرنگون کرده و رهبر خود٬ میشل جوتودیا را به عنوان رئیس‌جمهور به قدرت رساندند. جوتودیا نخستین رهبر مسلمان آفریقای مرکزی٬ کشوری با اکثریت مسیحی٬ است.

درگیری‌هایی که از روز پنجشنبه آغاز شده است٬ به طور عمده میان شبه‌نظامیان مسیحی هوادار فرانسوا بوزیزه٬ رئیس‌جمهور سرنگون شده و ائتلاف سه‌له‌کا است که حال البته نیروهای فرانسوی و چند کشور آفریقایی نیز به مقابله با شبه‌نظامیان مسلمان برخاسته‌اند.

البته رئیس‌جمهور فعلی آفریقای مرکزی ائتلاف سه‌له‌کا را منحل اعلام کرده‌است.با این‌حال درگیری‌ها در این کشور ادامه دارد.

کد خبر 241519
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز