گروه بورس: با گذشت ۷سال از زمان واگذاری سهام عدالت به نخستین دهک‌های جامعه، قرار است این سهام به‌زودی در بورس قابلیت خرید و فروش پیدا کند.

آنطور که از سخنان مسئولان ارشد دولت پیداست قرار است مردم در قالب صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) مالک سهام شوند.به گزارش همشهری، میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی که 8سال پیش، همزمان با انتخاب دولت محمود احمدی‌نژاد با صندلی ریاست سازمان خصوصی‌سازی‌ خداحافظی کرده بود، با انتخاب رئیس‌جمهور جدید بار دیگر به جایگاه سابق بازگشت. او دیروز نخستین نشست خبری‌اش را پس از بازگشت برگزار کرد.

پوری حسینی درست در زمانی که حسن روحانی، با ارائه لایحه بودجه 93 به مجلس، در حال صحبت از سهام عدالت بود، جزئیات و نحوه آزاد‌سازی‌ سهام عدالت را توضیح داد و از آزادشدن 30درصد سهام عدالت تا 2‌ماه آینده در بورس خبر داد. دیروز حسن روحانی در زمان ارائه لایحه بودجه 93به مجلس، واگذاری سهام عدالت را به مردم از دغدغه‌های دولت برشمرد و تأکید کرد: وزارت اقتصاد در حال بررسی گزینه‌های مربوط به نحوه واگذاری سهام عدالت است و به جمع‌بندی‌هایی نیز در این زمینه دست پیدا کرده است.

یافته‌های خبرنگاران همشهری حاکی است، سخنان رئیس‌جمهوری در مورد گزینه‌های مطرح برای آزاد‌سازی‌ سهام عدالت به 2روش اشاره دارد که مدتی است در سازمان خصوصی‌سازی‌ در دست بررسی است. روش نخست واگذاری سهام به مردم از طریق 30شرکت سرمایه‌گذاری استانی است و روش دوم واگذاری سهام در قالب صندوق‌های قابل معامله، موسوم به ETF، در بورس یا فرابورس است.

نیاز به تصویب مجلس

رئیس جدید سازمان خصوصی‌سازی‌ هم دیروز در کنفرانس خبری خود به این موضوع اشاره کرد و در عین حال گفت: اجرای روش دوم به تصویب قانون جدیدی در مجلس نیاز دارد. پوری حسینی که خودش قبلا نماینده مجلس در دوره‌های پنجم و ششم بوده و با سازوکار‌های تصویب لوایح و طرح‌ها در پارلمان آشناست، درباره زمان لازم برای تصویب لایحه عرضه سهام عدالت در قالب صندوق‌های قابل معامله گفت:

با قاطعیت می‌توانم بگویم؛ راهکارهایی وجود دارد که درصورت نیاز به قانون جدید، مجلس ظرف کمتر از 2‌ماه می‌تواند لایحه یا طرح مورد نظر سازمان خصوصی‌سازی‌ را به تصویب برساند، بنابر این مشکل قانونی‌ای در اجرای 2 ماهه طرح سازمان خصوصی‌سازی‌ نخواهیم داشت.

او در عین حال به‌طور تلویحی از عرضه سهام عدالت به شکل صندوق‌های سرمایه‌گذاری استقبال کرد و گفت ورود سهام عدالت به شکل شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس به زمان طولانی‌تری نیاز دارد. به اعتقاد من کار واگذاری به شکل شرکت‌های سرمایه‌گذاری، کار را سخت می‌کند. رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ گفت: در حال آماده‌کردن پیشنهادهایمان برای ارائه به نهاد‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز هستیم. به‌زودی پس از جمع‌بندی نهایی طرح مدنظر به این نهاد‌ها ارائه می‌شود.

جزئیات بیشتر طرح

داوود خانی مشاور رئیس هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ هم ضمن تأیید سخنان پوری حسینی در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر اینکه مردم بالاخره از چه طریقی می‌توانند مالک سهام عدالت خود شوند؟ توضیح داد: به محض اینکه بررسی‌های کارشناسی به پایان برسد، سازمان خصوصی‌سازی‌ پیشنهادش را به وزارت اقتصاد ارائه خواهد داد تا این پیشنهاد پس از تصویب در دولت در قالب لایحه برای تصویب به مجلس ارائه شود.

از خانی پرسیدیم؛ پوری حسینی گفته است حداکثر ظرف 2‌ماه سهام عدالت در بورس عرضه می‌شود آیا این لایحه تا آن زمان برای تصویب در مجلس آماده می‌شود؟ او پاسخ داد: جای نگرانی نیست. طبق هماهنگی‌هایی که از قبل در مجلس انجام داده‌ایم و همچنین از طریق راهکار‌هایی که در دولت وجود دارد، به محض اینکه بررسی‌های کارشناسی ما به نتیجه قطعی برسد این پیشنهاد در قالب یک لایحه دو فوریتی به مجلس ارائه می‌شود.

مشاور رئیس هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ در پاسخ به این پرسش که بخت کدامیک از 2طرح موجود برای اجرایی شدن بیشتر است، گفت: در کارگروهی که برای بررسی مدل‌های عرضه سهام عدالت تشکیل شده مسئولان بازار سرمایه هم حضور دارند و از مشورت آنها هم استفاده می‌کنیم. مسئولان سازمان بورس با توجه به شرایطی که در بازار سرمایه وجود دارد روی عرضه سهام عدالت به شکل صندوق‌های قابل معامله اصرار دارند. او در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان خصوصی‌سازی‌ با واگذاری سهام عدالت در قالب صندوق‌های قابل معامله مخالف است؟ گفت: نه ما هیچ مخالفتی نداریم.

چرا نحوه واگذاری بررسی می‌شود

خانی در مورد اینکه چرا نحوه واگذاری سهام عدالت به 2روش بررسی می‌شود، گفت: چون تعداد سهامی که واگذار می‌شود عدد بزرگی است و تعداد نفراتی که قرار است به آنها سهام عدالت واگذار شود عدد بزرگ‌تری است یعنی سرنوشت دارایی 50میلیون نفر به این تصمیم بستگی دارد. اجرای هرکدام از این دو مدل، مسیر طرح را به کلی عوض می‌کند و در عین حال شرایط را برای مشمولان سهام عدالت متفاوت می‌کند.

او افزود: سازمان خصوصی‌سازی‌ اصراردارد که منافع 50میلیون ایرانی در زمان عرضه در بورس به بهترین شکل رعایت شود. او در پاسخ به این پرسش که در بررسی‌ها روی چه نکته‌ای تأکید شده است، گفت: هر کدام از این دو طرح در دوره‌های 5ساله مورد بررسی قرار می‌گیرند. با این کار می‌خواهیم ببینیم اجرای کدامیک از این دو روش در طولانی مدت منافع مردم را بیشتر حفظ می‌کند.

کد خبر 241734
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز