گروه بورس: با تکمیل دستورالعمل ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به فرا‌بورس، سهام عدالت عملا تا شهریور وارد فرابورس می‌شود و ارزش بازار فرا‌بورس هم به بیش از 150هزار میلیارد تومان می‌رسد.

بورس

به گزارش همشهری، براساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی‌ دستورالعمل نحوه ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برای بورس تهیه شده و به‌زودی به تصویب کمیسیون شورای‌عالی اصل‌44 در وزارت اقتصاد می‌رسد. به این ترتیب شرکت‌های استانی سرمایه‌گذاری استانی تا شهریور‌ماه امسال وارد فرابورس می‌شوند. اینها گفته‌های حسن محمدتبار، معاون سازمان خصوصی‌سازی است که در سایت دولت منتشر شده است.

به این ترتیب با ورود 30شرکت سرمایه‌گذاری استانی به فرابورس با درنظر گرفتن جمعیت کنونی سهامداران بورس تهران (6میلیون نفر) جمعیت کل سهامداران کشور به 50میلیون نفر معادل 65درصد از کل جمعیت ایران خواهد رسید.از مجموع کل جمعیت 77میلیون نفری ایران تا‌کنون 42میلیون نفر معادل 55درصد از کل جمعیت ایران سهام عدالت دریافت کرده‌اند که همه این سهام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تخصیص یافته و درصورت ورود این شرکت‌ها به فرابورس عملا سهام عدالت وارد بازار سرمایه خواهد شد.

نکته مهم در مورد ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به فرابورس پرداخت اقساط سهام مشمولان است. اقساط سهام عدالت از محل سود سالانه شرکت‌هایی که در سبد سهام عدالت هستند، پرداخت می‌شود بنابر‌این تا زمانی که اقساط سهام عدالت مردم به‌طور کامل پرداخت نشود، این برگه‌ها امکان خرید و فروش به‌طور کامل پیدا نخواهد کرد. قرار است سازمان خصوصی‌سازی‌ سهام عدالت متعلق به مردم را به هر میزان که اقساطش پرداخت شده، آزاد کند تا امکان خرید و فروش آن بخش از سهام عدالت که اقساطش پرداخت شده در بازار سهام به‌وجود‌ آید.

ارزش سهام عدالت100هزار میلیارد تومان

در همین رابطه محمد جواد شیخ عضو کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی درباره ورود این سرمایه‌گذاری‌های استانی به فرابورس به همشهری گفت: از ابتدای واگذاری سهام عدالت به مردم تاکنون ارزش کل سبد سهام عدالت2.5برابر شده است. به این ترتیب با احتساب 40هزار میلیارد تومان سهامی که تاکنون واگذار شده، ارزش کل 30شرکت سرمایه‌گذاری استانی به 100هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی در مورد امکان ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به فرابورس تا شهریور‌ماه گفت: تقریبا همه مراحل آماده‌سازی‌ سهام این شرکت‌ها انجام شده و این شرکت‌ها باید فقط سرمایه‌شان را افزایش دهند اما با انجام مراحل باقیمانده برای ورود این شرکت‌ها به بازار سرمایه از سوی سازمان بورس و سازمان خصوصی‌سازی‌ امکان ورود این شرکت‌ها به فرابورس تا شهریور‌ماه وجود دارد.به گفته وی، سرمایه این شرکت‌ها ثبت شده و اساسنامه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیز متناسب با اساسنامه نمونه سازمان بورس تغییر کرده است.

آزاد‌سازی‌ سهام

عضو کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در مورد امکان خرید و فروش سهام عدالت پس از ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به فرابورس گفت: با آزاد شدن آن بخش از سهامی که اقساطش پرداخت شده امکان دادوستد سهام عدالت فراهم خواهد شد اما نکته‌ای که وجود دارد این است که تا زمانی که سهام عدالت به‌طور کامل آزاد نشود، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نمی‌توانند ترکیب سبد سرمایه‌گذاری‌شان را تغییر دهند، این به‌معنای آن است که عملا سرمایه‌گذاری‌های استانی تا زمان آزاد نشدن کامل سهام عدالت شرکت‌های سرمایه‌گذاری غیرفعال خواهند بود.شیخ همچنین افزود: از ویژگی‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی این است که این شرکت‌ها نیاز به عرضه اولیه ندارند، چرا که همه سهام این شرکت‌ها شناور است چون100درصد سهام این شرکت‌ها متعلق به مردم است.

کد خبر 225007
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز