سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: آنتراکتیکا (جنوبگان) باری دیگر به عنوان سرد‌ترین نقطه زمین انتخاب شد و درجه حرارت ۱۳۵.۸ فارنهایتی این منطقه برای سیاره زمین رکورد سرمای جدیدی به شمار می‌رود.

براساس گزارش NBC، دانشمندان می‌گویند سرمای 135.8 درجه فارنهایت یا 93.2 درجه سلسیوس زیر سفر به حدی شدید است که حتی به سختی می‌تواند در آن هوا تنفس کرد.

بازبینی تصاویر ماهواره‌ای ناسا نشان داد که زمین رکوردی جدید را در سردترین درجه حرارت به ثبت رسانده‌است. این رکورد جدید در آگوست 2010 و با منفی 135.8 درجه فارنهایت به ثبت رسید اما در 31 جولای سال جاری درجه هوا به این رکورد نزدیک شده و به 135.3 درجه فارنهایت رسید.

رکورد سابق که در سال 1983 و در ایستگاه وستوک روسها در آنتراکتیکا به ثبت رسیده‌بود 128.6 درجه فارنهایت زیر صفر بوده است. به گفته دانشمندان رکورد جدید 50 درجه سردتر از تمامی رکورد‌هایی است که تاکنون در آلاسکا،‌سیبری و حتی داکوتای شمالی به ثبت رسیده‌است.

با این‌همه این رکورد جدید در کتاب رکورد‌های گینش به ثبت نخواهد رسید زیرا این درجه‌های حرارت توسط ماهواره‌ها اندازه‌گیری شده‌اند نا به استفاده از حرارت‌سنج‌های زمینی. به گفته دانشمندان در چنین درجه حرارتی انسان تنها سه دقیقه می‌تواند دوام بیاورد. محققانی که در این منطقه به مطالعه مشغولند نیز عموما با استفاده از لوله‌های مخصوص تنفسی تنفس می‌کنند.

کد خبر 241960
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز