یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان در سازمان نقشه برداری قطبی بریتانیا اعلام کردند که در نمونه‌ رسوبات کف دریاچه وابسته به یک دوره یخبندان زمین در قطب جنوب حیات کشف کرده‌اند

آثار حیات در یک دریاچه قطب جنوب

به گزارش مهر، تیم تحقیقاتی سازمان نقشه برداری قطبی بریتانیا تحقیقات خود را در دریاچه هاجسون انجام دادند.

در طول عصر یخی بیش از 100 هزار سال پیش این دریاچه با یخهایی به ضخامت 396 متر پوشیده شده بود. اگرچه به علت افزایش دمای جهانی یخ روی این دریاچه چون بسیاری از صفحات یخی قطب جنوب ضخامت قابل توجهی از دست داد. اکنون این یخ دارای ضخامتی معادل سه تا چهار متر است که حفاری را به یک فرآیند بسیار ساده تر تبدیل کرده است.

این تیم تحقیقاتی یخ روی دریاچه را سوراخ کرده و پس از آن مته را برای رسیدن به کف دریاچه نگاه داشتند. در اعماق 92 متری، توانستند نمونه‌ای برای مطالعه به دست آورند. آنها در جریان این تحقیقات از یک مته نمونه بردار پاک با تجهیزات استریلیزه استفاده کردند تا از هرگونه آلودگی احتمالی پرهیز کند. احتمال آلودگی ادعای وجود حیات کشف شده در دریاچه وستوک قطب جنوب را درحال تعلیق نگاه داشته است.

وقتی که محققان رسوبات را بررسی کردند به این نتیجه رسیدند که گونه‌های مختلف میکروب در شرایط سخت جوی این رسوبات زندگی می‌کنند.

محققان در مقاله خود حیات در این رسوبات را بسیار متنوع عنوان کرده‌اند. آنها چندین نوع مختلف از گروه‌های باکتریایی شناخته شده را در این رسوبات کشف کردند و 23 درصد از کشفیات خود را به عنوان باکتری‌های شناسایی نشده توصیف کردند.

این تحقیقات زمینه منحصر به فردی برای زیست شناسانی است که می‌خواهند چگونگی بقای حیات در این شرایط زیست محیطی را بررسی کنند.

کد خبر 231066
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز