شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: اولین مرکز خدمات محافظت از پس‌اندازهای پول مجازی بیت‌کوین در برابر سرقت و خسارت در لندن راه‌اندازی شد.

بیت‌کوین

براساس گزارش BBC، شرکت Elliptic Vault از مخازنی ویژه برای نگهداری از کلید‌های رمزنویسی‌شده پول مجازی بیت‌کوین روی سرور‌هایی آفلاین در مکان‌هایی محافظت‌شده استفاده می‌کند. به گفته رئیس این مجموعه، این اولین باری است که شرکتی مالکان بیت‌کوین را در برابر خسارت و سرقت بیمه می‌کند.

درصورتی که بیت‌کوین به سرقت برود امکان بازگرداندن آن وجود ندارد زیرا تمامی نقل‌و‌انتقالات این پول مجازی غیر قابل بازگشتند.

بیت‌کوین به عنوان واحد پولی جدیدی در جهان مطرح شده‌است که به صورت مجازی در داد‌و‌ستدها مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این‌همه مانند تمامی دیگر واحد‌های پولی، ارزش این پول به میزان رد‌و‌بدل شدن آن در بازارهای مختلف بستگی دارد.

برای پردازش معاملات بیت‌کوینی، باید فرایندی به نام استخراج صورت بگیرد که شامل حل شدن معادلات بسیار پیچیده ریاضی با راه‌حلی 64 رقمی است. با حل شدن هر مساله، یک واحد بیت‌کوین پردازش می‌شود و علاوه بر آن فردی که درحال استخراج است با حل هر مساله یک بیت‌کوین نیز پاداش می‌گیرد. این جایزه برای بسیاری به انگیزه‌ای برای حل کردن معادلات ریاضی فرایند استخراج از طریق افزایش دادن قدرت پردازش رایانه‌ها تبدیل شده‌است.

برای جبران افزایش رو به رشد قدرت پردازش تراشه‌ها، دشواری مسائل ریاضی به گونه‌ای افزایش یافته روزانه بیشتر از سه هزار و 600 بیت‌کوین خرج نشود. درحال حاضر بیش از 11 میلیون بیت‌کوین وجود دارد.

برای دریافت بیت‌کوین فرد باید دارای آدرس بیت‌کوین باشد، مجموعه‌ای از 27-34 حرف و رقم که نوعی صندوق پستی مجازی به شمار می‌رود و بیت‌کوین‌ها به این صندوق ارسال می‌شوند. از آنجایی که این آدرس‌ها جایی ثبت نمی‌شوند،‌ افراد می‌توانند از آنها برای حفظ ناشناسی خود در حیت انجام معاملات استفاده کنند. در مقابل این آدرس‌ها در کیف‌پول‌های بیت‌کوینی ذخیره می‌شوند.

این کیف‌پول‌ها مانند حساب‌های جاری بانکی عمل می‌کنند با این شرط که اگر اطلاعات آنها مفقود شود، بیت‌کوین‌ها نیز ناپدید خواهند شد. برای مثال فردی با دور انداختن هارد‌دیسک خود 4.6 میلیون پوند را از دست داد زیرا فراموش کرده‌بود اطلاعات پول مجازی‌اش را از روی هارد بردارد. برخلاف پول‌های رایج و بانکی،‌ بیت‌کوین‌های از دست رفته بیمه نیستند و هیچ راهی برای بازیافت آنها وجود ندارد.

از این رو ذخیره ایمن این پول برای کاربران به یکی از بزرگترین چالش‌ها تبدیل شده‌است. از سویی دیگر قانع کردن شرکت‌های بیمه برای اعتماد کردن به پولی که مجازی است و وجود فیزیکی ندارد نیز چندان کار ساده‌ای نیست.

به گفته رابینسون، دانشجوی دکترای فیزیک دانشگاه آکسفورد که شرکت بیمه Elliptic Vault را با همکاری دوستانش راه‌اندازی کرده،‌ تجارت بسیار محافظه‌کار بود و بیت‌کوین را درک نمی‌کرد. اما در نهایت رابینسون توانست شرکت خود را تحت حمایت شرکت لوید لندن راه‌اندازی کند.

پرداخت بیمه در این شرکت براساس نرخ تبادلات بیت‌کوین به دلار آمریکا در زمان اعلام خسارت محاسبه خواهد شد. این شرکت بیمه در امن‌ترین شرایط ممکن و با استفاده از تکنیک‌های ذخیره‌سازی سرد از بیت‌کوین‌ها محافظت خواهد کرد. در این شیوه بیت‌کوین‌ها به صورت آفلاین رمزنویسی شده و ذخیره می‌شوند و چندین کپی که توسط لایه‌های محافظتی رمزی و فیزیکی نگهداری می‌شوند از آنها تهیه می‌شود.

افتتاح این شرکت با جنجالی شدن این واحد پول در سرتاسر جهان و تلاش کشورها برای سیاست‌گذاری درباره آن همزمان بوده‌است. سنگاپور یکی از اولین کشورهایی است که برای تجارت‌های بیت‌کوینی راهنمای تعیین مالیات ارائه کرده‌است و در عین حال معاملات این واحد پولی را برای ردیابی فعالیت‌های مالی خلافکاران و تروریسم ردیابی می‌کند.

پول مجازی بیت‌کوین در چین از اقبال کمتری برخوردار بوده‌است،‌ زیرا بزرگترین بازار آنلاین جهان،‌تائوبائو وابسته به گروه Alibaba، اعلام کرد قصد مسدود کردن پول‌های مجازی را دارد و بانک مرکزی چین نیز در ماه دسامبر دستور تعلیق محصولات و خدمات مرتبط با بیت‌کوین را صادر کرد.

کد خبر 245425
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز