همشهری آنلاین: اولین شماره روزنامه واشنگتن پست در سال ۱۸۷۷ منتشر شد. در سال ۱۹۳۳ مایر واشنگتن پست ویرانه را تحویل گرفت و تغییرات را شروع کرد.

واشنگتن پست

شاید عمر بیش از صد سال برای یک روزنامه در ذهن ما خارج از تصور باشد اما واشنگتن پست یکی از مهم‌ترین روزنامه‌های کشور امریکا و حتی تاریخ روزنامه‌نگاری در جهان است.

به طور قطع مدال‌ها و جوایز افتخاری واشنگتن‌پست بیشتر از آن است که بتوان آنها را در یک قفسه نگهداری کرد؛ این روزنامه در طول تاریخ انتشارش ۴۷ جایزه پولیتزر دریافت کرده و در این بین شش جایزه مربوط به سال ۲۰۰۸ است، همچنین ۳۶۸ جایزه عکاسان کاخ سفید و ۱۸ جایزه نیمن فلوشیپ مجموعه مدال‌ها و جوایزی است که پست به خاطر فعالیت حرفه‌ای دریافت کرده است.

واشنگتن‌پست نخستین بار در سال ۱۸۷۷ در ۴ صفحه و به عنوان ارگان حزب دموکراتیک به چاپ رسید و همین جهت فکری باعث شد که بیش از نیم قرن با مشکلات اقتصادی که حزب نیز با آنها درگیر بود روبه رو شود، البته واشنگتن پست در سال ۱۸۸۹ فروخته شد و بنابراین مورد بی‌مهری حزب قرار گرفت.

پس از فروش، تعداد صفحات روزنامه افزایش یافت و ارتقای محتوا به افزایش شهرت روزنامه کمک کرد و به مرور واشنگتن‌پست به عنوان یک نشریه محافظه‌کار در بین مردم شناخته شد. این روزنامه بار دیگر در سال ۱۹۰۵ فروخته شد این‌بار «جان مک. لین» که توجه ویژه‌ای به مباحث و گزارش‌های اجتماعی داشت مدیریت روزنامه را بر عهده گرفت و در سال ۱۹۱۶ این سمت را به پسرش واگذار کرد. در دهه ۱۹۲۰ و در زمان مالکیت «لین‌ها» روزنامه جایگاه خود را از دست داد که بخشی از این افت محبوبیت مربوط به مدیر روزنامه بود که عقایدش در روزنامه بازتاب داده می‌شد. در سال ۱۹۳۳ «مایر» واشنگتن پست را که از لحاظ مالی ورشکسته و در بین مردم بدنام بود، خریداری کرد و بلافاصله بازسازی شروع شد.

ویرانه‌ای که آباد شد

زمانی که مایر اداره روزنامه را برعهده گرفت در واقع واشنگتن پست در بین عموم مردم جایگاه خوبی نداشت و به عبارتی مایر مدیریت یک ویرانه را بر عهده گرفت و شروع به بازسازی کرد. این بازسازی شامل اصلاح دیدگاه مردم نسبت به روزنامه و همچنین اصلاح روش‌های نوشتاری، صحت و دقت گزارش‌های منتشر شده بود. در مدت کوتاهی پست به خاطر انتشار گزارش‌های تشریحی و تحلیلی از وقایع و کارتون‌های «هربرت» به شهرت رسید.

مایر در سال ۱۹۴۶ مدیریت روزنامه را به دامادش «گراهام» واگذار کرد و او هم روند توسعه و بهبود روزنامه را ادامه داد. در سال ۱۹۵۴پست توانست امتیاز رقیب دیرینه‌اش واشنگتن تایمز هارلد را از آن خود کند و تیراژ روزنامه واشنگتن پست به ۳۸۰ هزار رسید و در سال ۱۹۶۱ نیوزویک را خریداری کرد.

گراهام رونق اقتصادی را در دستور کار خود قرار داد و روند رو به رشد خود را ادامه دادو او در سال ۱۹۶۳ فوت کرد و همسرش سعی کرد راه او را با استقامت هرچه تمام‌تر ادامه دهد. دهه ۱۹۷۰ دهه مهمی برای این روزنامه به شمار می‌رود. برای نخستین بار امکان خرید سهام کلاس B این روزنامه برای مردم فراهم شد و هر سهم به ارزش ۲۶ دلار به فروش رفت، اما سهام کلاس A این روزنامه همچنان به طور خصوصی در اختیار خانواده گراهام باقی ماند.

در سال ۱۹۷۱ روزنامه پست شروع به چاپ گزارش‌هایی کرد که تاریخ معاصر امریکا را تغییر داد و نام این روزنامه را برای همیشه در تاریخ مطبوعات جهان جاودانه کرد. گراهام از تمام خبرنگاران خود حفاظت می‌کرد و همین امر به «باب وودوارد» و «برنشتاین» این جرات را داد که گزارش‌های واترگیت را به چاپ برسانند. ماجرا از این قرار بود که در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا تعدادی از ماموران اف بی‌آی وارد ساختمان هتل واترگیت محل استقرار ستاد انتخاباتی حزب دموکرات شده بودند و دستگاه‌های شنودی در این اتاق‌ها کار گذاشته بودند. این اقدام غیرقانونی با پیدا شدن یک نوار کاست توسط یکی از ماموران حراست هتل لو رفت و روزنامه واشنگتن پست این ماجرا را تبدیل به یک رسوایی بزرگ کرد.

پوشش گسترده این دو خبرنگار از اقدامات غیرقانونی منجر به استعفای نیکسون شد و در سال ۱۹۷۳ برای روزنامه پست جایزه پولیتزر را به ارمغان آورد.

با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی و اهمیت فزاینده وب و اینترنت واشنگتن‌پست هم به زودی در این فضا حضور یافت. در سال ۱۹۹۳ خدمات آنلاین واشنگتن پست برای کاربران فعال شد و به تدریج سایت اینترنتی ارتباط مخاطبان را با نیوزویک و واشنگتن پست تعاملی کرد.

در ابتدای قرن ۲۱ به خاطر افزایش مشکلات مالی در مدیریت یک صنعت رسانه‌یی پست مجبور به تن دادن به کاهش نیرو و هزینه‌های جاری شد، همچنین در برخی از نقاط شعبه‌های محلی این روزنامه بسته شد.

در سال ۲۰۱۳ اعلام شد که جف بزوس موسس آمازون، روزنامه و متعلقاتش را به قیمت ۲۵۰ میلیون دلار خریداری کرده است.

  • منبع: روزنامه اعتماد
کد خبر 245623
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز