چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

فناوری> پگاه شفتی: جدول‌بازی با گوشی یا رایانه حالا دیگر حسابی همه­‌گیر شده است. جدول کلمه‌های متقاطع از زمان پیدایش، آن‌قدر دوست‌داشتنی بوده است که به بسیاری از زبان‌های دنیا طراحی شود و شاید به‌همین دلیل بود که امسال شرکت گوگل به مناسبت صدسالگی آن، لوگوی خود را تغییر داد.

از اولین جدول تا جدول آنلاین

صدسال از زمانی که جدول برای سرگرم‌کردن مردم ساخته شد می‌گذرد و بعد از ورود به عصر فناوری، جدول هم راه خودش را در این دنیا باز کرد.

البته پیش از آن هم، حسابی پیشرفت کرده بود و انواع مختلفی از آن مثل سودوکو یا جدول‌های تصویری، جدول‌بازان حرفه‌ای را حسابی محصور خود کرده بود.

اما برگردیم به تاریخچه‌ی جدول که چندی پیش صدسالگی را پشت سر گذاشت:

اولین جدول کلمه‌های متقاطع در قرن نوزدهم میلادی و در انگلیس منتشر شد. جدولی بسیار ابتدایی با خانه‌های خالی که باید با حروف پر می‌شد. این حروف در هر ردیف افقی و عمودی، کلمه می‌ساختند و راهنمایی بودند برای خانه‌های خالی. چیزی بسیار شبیه به جدول‌های امروزی، با این فرق که این جدول‌ها خیلی ساده بودند و برای کودکان و نوجوانان طراحی شده بودند و البته در نشریات کودک و نوجوان هم به چاپ رسیدند.

اولین جدول که به‌شکل «الماس دوقلو» طراحی شده بود در سال ۱۸۷۳ و در نشریه‌ی «سنت نیکلاس» به چاپ رسید.

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۲

اولین جدول دنیا

 

بعد از آن، جدول کلمه‌های متقاطع به ایتالیا رفت و در یک نشریه‌ی ایتالیایی به‌عنوان «وقت‌گذرانی» منتشر شد. طراح دومین جدول دنیا «جوزپه آئیرولدی» بود. جدول آئیرولدی یک مربع چهار در چهار بود و هیچ خانه‌ی سیاهی نداشت.

اما در آن‌زمان هردو نوع این جدول‌ها با نام «معما» یا «پازل» شناخته می‌شدند تا این‌که در سال ۱۹۱۳ «آرتور وین» روزنامه­‌نگار انگلیسی‌تبار در نشریه‌ی «دنیای نیویورک» جدولی طراحی کرد که بسیار شبیه به جدول‌های امروزی بود و از آن به بعد نام آن از معما به جدول کلمه‌های متقاطع تغییر کرد.

به همین دلیل بود که از آن به‌عنوان اولین جدول دنیا و از آرتور وین به‌عنوان مبدع جدول یاد می‌کنند.

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۲

آرتور وین، مخترع جدول

 

از آن پس، جدول آرتور وین هرهفته در این نشریه چاپ می‌شد و استقبال مردم باعث شد جدول به نشریات دیگر هم راه پیدا
کند. دو سال از اختراع جدول گذشته بود که اتفاق جالبی در نیویورک افتاد: در آن روز هردانشجو و  و دانش‌آموزی که به کتابخانه‌ی عمومی نیویورک، مراجعه کرده تا لغت‌نامه یا فرهنگ‌نامه قرض بگیرد با جواب منفی روبه‌رو شده بود: هواداران جدول به کتابخانه هجوم آورده بودند تا جواب‌های جدول این هفته را که سخت‌تر از همیشه بود، ازفرهنگ‌نامه‌ها یا لغت‌نامه‌ها پیدا کنند.

دادِ مسئولان کتابخانه درآمده بود اما یک‌چیز روشن بود: شوق حل کردن جدول مردم را به سوی دانش کشانده بود. این ماجرا توجه روزنامه‌ها را برانگیخت و حتی یک تصویرگر مشهور درباره‌ی این موضوع یک کمیک استریپ کشید. محبوبیت جدول حالا آن‌قدر زیاد شده بود که دیگر یک جدول در هرروزنامه، جواب‌گوی هواداران نبود، به همین دلیل در سال ۱۹۲۴ کتاب جدول منتشر شد.

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۲

گوگل به مناسبت ۱۰۰سالگی جدول کلمه‌های متقاطع،‌ لوگوی خود را تغییر داد

 

تاریخ مصرف جدول اما انگار پایانی ندارد و حالا علاقه‌مندان به جدول می‌توانند برنامه‌ی آن را روی گوشی‌های خود نصب کنند یا به‌طور آنلاین در اینترنت جدول حل کنند.

اگر شما هم یکی از عاشقان جدول هستید، می‌توانید برای حل جدول به‌صورت آنلاین به سایت «جدول‌باز» مراجعه کنید.

طبق رکوردهای جهانی گینس، بزرگ‌ترین طراح جدول، یک انگلیسی به نام «راجر اسکوایرز» است که تا ماه مِی سال ۲۰۰۷، بیش از ۶۶هزار جدول شامل ۲میلیون ستون، منتشر کرده است.

او یکی از چهارطراح جدول‌های رمزی است که برای روزنامه‌های: تایمز، دیلی‌تلگراف، گاردین، فایننشال تایمز و ایندیپندنت جدول طراحی کرده است.

او هم‌چنین رکورددار طراحی طولانی‌ترین کلمه در جدول است که یک کلمه‌ی ترکیبی ۵۸ حرفی است.

روزنامه‌ی مشهور نیویورک‌تایمز همیشه رکورددار جدول بوده است، چرا که بسیاری از علاقه‌مندان جدول، این روزنامه را برای حل آن انتخاب کرده‌اند. جدول‌های نیویورک‌تایمز به سبک آمریکایی است که معتبرترین و محبوب‌ترین سبک جدول در دنیاست.

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۲

جدول سبک آمریکایی

کد خبر 248996
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز