چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: سازمان ملل متحد در گزارشی ۴۰۰ صفحه‌ای، پرونده مفصلی درباره نقض فاحش و گسترده حقوق بشر در کره‌شمالی ارائه کرده است که به‌گفته رئیس کمیته ویژه این سازمان در جهان امروز در هیچ نقطه دنیا نظیر ندارد و مورد مشابهی برای آن پیدا نمی‌شود.

سازمان ملل متحد در این گزارش با اعلام خشونت سازمان‌یافته دولت کره‌شمالی به وسیله ابزارهای مختلف از بردگی، تجاوزجنسی تا گرسنگی دست‌جمعی اعلام کرده که کشورهای مختلف جهان باید برای مقابله با این مسئله دست به اقدامی جدی بزنند. سازمان ملل اعلام کرده که یافته‌های ۱۳ نفر از بازرسان و کارشناسان خود را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع خواهد داد و به کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی هشدار داده که می‌تواند تحت پیگرد به اتهام جنایت علیه بشریت قرار گیرد. کره‌شمالی در واکنش به این گزارش آن را جعلی و سیاسی خوانده و همه موارد آن را رد کرده‌است. دولت چین هم به‌عنوان حامی بین‌المللی کره‌شمالی، دیروز این گزارش را رد کرد.

شبکه زندان‌ها و اردوگاه‌های کار سری

کمیته ویژه سازمان ملل در گزارش خود اعلام کرده که دولت کره‌شمالی شبکه‌ای از زندان‌ها و اردوگاه‌های کار اجباری دارد. . حدود ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار نفر در زندان‌های مخوف کره‌شمالی حبس هستند که اتهام برخی از آنها تنها دیدن سریال خارجی است. براساس این گزارش حداقل ۸۰ تا ۱۲۰ هزار نفر در کره‌شمالی براساس اتهامات سیاسی بدون آنکه خانواده‌های آنها از محل حبس یا سرنوشت‌شان اطلاع داشته باشند زندانی هستند. یک نگهبان سابق یکی از این اردوگاه‌ها اعلام کرده که اجساد زندانیان پس از مرگ، سوزانده و از خاکستر آنها به‌عنوان کود استفاده می‌شود.

عدم‌آزادی انتخاب محل سکونت یا سفر

براساس گزارش سازمان ملل دولت کره‌شمالی محل سکونت و کار مردم را تعیین می‌کند و اتباع این کشور حتی حق سفر از منطقه و شهر خود را بدون دریافت مجوز رسمی ندارند. درباره سفر به خارج از این کشور ممنوعیت مطلق وجود دارد.

دسترسی محدود به غذا

دولت کره‌شمالی براساس یافته‌های سازمان ملل تنها توزیع‌کننده غذا در این کشور است و موارد مختلف از ایجاد قحطی در یک منطقه یا مرگ بر اثر گرسنگی اعلام شده است.کره‌شمالی با کنترل مواد غذایی مردم را کنترل می‌کند؛ به‌عبارتی به تأمین خوراک آن دسته که برای حفظ حکومت مهم هستند اولویت بیشتری می‌دهد. گفته می‌شود صدها هزار نفر بر اثر قحطی اعمال‌شده توسط دولت کشته شده‌اند.

اعدام، شکنجه، سقط جنین اجباری

گزارش سازمان ملل از اعدام‌های گسترده و علنی بدون محاکمه افراد در کره‌شمالی خبر می‌دهد. زنان بارداری که از چین به کره‌شمالی بازگردانده شده‌ بودند مجبور به سقط جنین می‌شوند یا در مواردی به دستور مقامات نوزادان‌شان را غرق کرده‌اند؛ تنها به این خاطر که پدر نوزاد احتمالا چینی بوده و نوزاد دورگه تهدیدی علیه نژاد کره‌ای تشخیص داده شده بود. براساس گزارش سازمان ملل شکنجه و تجاوز جنسی به‌عنوان مسئله‌ای عادی در بازجویی‌ها در کره‌شمالی تبدیل شده است. گرسنگی، ضرب و شتم شدید، تجاوز، جلوگیری از دسترسی به پزشک و قرار دادن زندانی‌ها در وضعیت‌های زجرآور بدنی برای روزهای متوالی ازجمله روش‌های شکنجه اعلام شده است.

مقایسه با آلمان نازی

نمایندگان سازمان ملل متحد به کره‌شمالی برای تحقیقات دسترسی نداشته‌اند و گزارش مفصل کمیته ویژه در امور حقوق بشر کره‌شمالی براساس شهادت حداقل ۳۲۰ نفر از اتباع این کشور تهیه شده است. شاهدانی که به‌صورت علنی یا محرمانه درباره شکنجه و نقض حقوق بشر در کره‌شمالی حرف زده‌اند کسانی هستند که پس از مدت‌ها رنج خود یا خانواده‌شان از این کشور گریخته‌اند و اکنون در نقاط دیگر جهان زندگی می‌کنند. رئیس کمیته ویژه سازمان ملل رفتار دولت پیونگ‌یانگ با مردم کره‌شمالی را با جنایات جنگی آلمان نازی در جنگ جهانی دوم مقایسه کرده است.

کد خبر 250258

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز