شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱
۰ نفر

خیلی زمان نداریم تا از هوای پاک بهاری استفاده کنیم. در کلان‌شهرها، بهار فصل مناسبی برای بیرون رفتن، تفریح کردن و ورزش است.

از بهار غافل نشو

یادت هست که در زمستان در روزهای آلوده، می‌گفتیم بهتر است در خانه بمانید. یادتان هست می‌گفتیم از ورزش‌های هوازی بپرهیزید؛ اما حالا زمان تغییر کرده است. یک، دو ، سه... از خانه بیرون بزن!

می‌توانی به کوه بروی. با دوستانت در مدرسه بازی کنی و... مریم مراداُف، کارشناس تغذیه و کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزش به خبرنگار هفته‌نامه‌ی دوچرخه می‌گوید: «بعد از یک دوره‌ زمستان و آلودگی هوا، حالا شرایط مناسب بیرون‌رفتن فراهم شده است و فرصت مناسبی برای استفاده‌‌ از هوای خوب بهاری است. مخصوصاً در شهرهای بزرگی مثل تهران که بیش‌تر روزهای سال از آلودگی رنج می‌برد. خیلی از روزهای زمستان به کودکان و نوجوانان توصیه‌ می‌شد که بهتر است در خانه بمانند و از ورزش‌های هوازی بپرهیزند. حالا جای هیچ بهانه‌ای نیست و هوا کمی بهتر شده و به جای در خانه‌ماندن و نشستن پای فیلم، کارتون و یا بازی‌های رایانه‌ای، بهتر است با دوستانمان بازی کنیم؛ فوتبال، گرگم به هوا، خرس وسطی، هفت سنگ به هر حال سوزاندن چربی‌های زمستانی بد نیست.»

او می‌گوید: «بهانه‌ای نیست که به‌خاطر سردی یا آلودگی هوا، زنگ ورزش هم تعطیل شود و چه خوب است بچه‌ها در مدرسه بازی‌های گروهی انجام بدهند و فعالیت کنند.»

این کارشناس، توصیه به سحرخیزی می‌کند و می‌گوید: «سحرخیز بودن را فراموش نکنیم. ۲۰ دقیقه نرمش صبحگاهی باعث می‌شود کلی سرحال بشویم. یک روایت هم از پیامبرص داریم که خودتان را از باد بهاری نپوشانید که برایتان بسیار مفید است.»

او در پاسخ به این سؤال که چرا در فصل بهار، خواب‌آلودگی بیش‌تر می‌شود، می‌گوید: «تغییرات هورمونی باعث خواب می‌شود... اما باید صبح زود از خواب بیدار شوید و بعد ازظهر می‌توانید نیم‌ساعت یا یک‌ساعت خواب بعد ازظهر داشته باشید که حالت خواب‌آلودگی برطرف شود.»

این کارشناس تغذیه در مورد تغذیه در فصل بهار می‌گوید: «در زمستان، بدن به شکل خودکار چربی‌اندوزی می‌کند که باید در طول و بهار تابستان با فعالیت بدنی، این چربی کاهش پیدا کند.»

او به میوه‌های بهاری اشاره می‌کند و می‌گوید: «من توصیه می‌کنم در هرفصلی با توجه به میوه‌های فصل، ویتامین و مواد مفید را به بدنمان بدهیم.»

کد خبر 255861
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز