دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان آلمانی معتقدند لئوناردو داوینچی می‌تواند اولین تصویر سه بعدی جهان را با خلق دو پرتره از مونالیزا ایجاد کرده‌باشد.

مونالیزا

براساس گزارش لایو‌ساینس، این هنرمند عهد رنسانس دو نسخه کاملا مشابه از اثر مشهور مونالیزا خلق کرده‌است که قرار گرفتن آنها درکنار یکدیگر در بیننده احساس عمق را ایجاد می‌کند. این اثر شباهت زیادی به تصاویر تلفیقی امروزی دارد که برای ایجاد احساس بعد در نقاشی‌ها به‌کار گرفته می‌شوند، آثاری که معمولا با عینک‌هایی ویژه مشاهده می‌شوند.

مونالیزا

این نظریه عجیب که توسط دو دانشمند آلمانی ارائه شده، برپایه کشف دومین نسخه از شاهکار مونالیزا عنوان شده که گفته می‌شود توسط خود داوینچی کشیده شده‌است. محققان با بررسی این دواثر متوجه تغییرات جزئی در پرسپکتیو دو نقاشی شدند، به بیانی دیگر این دو اثر از زوایای متفاوتی ترسیم شده‌اند.

این تفاوت درجه درحدود 2.7 اینچ است، فاصله‌ای نزدیک به میانگین فاصله دو چشم انسان از یکدیگر. با‌توجه به عملکرد چشم انسان در درک سه بعدی اجسام از زاویه‌های دید مختلف پیش از ارسال تصاویر آنها به مغز، محققان به این نتیجه رسیدند که دو نقاشی زمانی که درکنار یکدیگر قرار می‌گیرند به اولین نقاشی استروسکوپیک یا برجسته جهان تبدیل می‌شوند.

تلفیق دیجیتال این دو تصویر نیز از نظریه جدید مبنی بر سه‌بعدی بودن نقاشی‌ها در کنار یکدیگر پشتیبانی می‌کند،‌ تنها نکته مبهم این است که آیا این دو نقاشی آگاهانه این دو نقاشی را به این شکل ترسیم کرده یا به‌صورت تصادفی این آثار هنری در کنار یکدیگر به تصویری برجسته تبدیل ی‌شوند؟

البته این تنها نکته مبهم درباره شاهکار مونالیزا نیست، هویت زنی که داوینچی تصویر او را نقاشی کرده نیز یکی دیگر از ابهامات این اثر مشهور هنری است که محققان در تلاشند با انجام آزمایش‌های DNA هویت او را مشخص کنند.

کد خبر 258468
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز