مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضانوردان حاضر در ایستگاه بین‌المللی احتمالا به زودی طعم نخستین کاهوی رشدکرده در فضا را خواهند چشید.

کاهوی فضایی در غذای فضانوردان

به گزارش ایسنا، بالش‌های گیاه موسوم به "Veggie" که طی ماموریت اخیر تجهیزات به ایستگاه بین‌المللی فضایی حمل شدند، به فضانوردان امکان پرورش گیاهان در فضا را تا پیش از پایان سال جاری میلادی خواهند داد. این نخستین باری است که فضانوردان ناسا مولفه‌ای رشدکرده در مدار را می‌چشند زیرا تاکنون، تمامی تجهیزات از زمین به آژانس انتقال می‌یافت.

دکتر جیوا ماسا، متخصص محموله در مرکز فضایی کندی فلوریدا، معتقد است: چنانچه بتوان شرایط محیطی مناسب را مهیا کرد، دلیلی برای این که گیاهان به خوبی در فضا رشد نکنند، وجود ندارد.

سیستم تولید گیاه گسترش‌پذیر (Veggie) مستقر در آژانس، نوعی گلخانه است که در طول پرتاب، به اندازه یک چمدان برای اشغال کردن جای کمتر، کوچک می‌شود.

مانع اصلی بر سر راه پرورش‌دادن گیاهان در فضا فقدان گرانش است زیرا خاک در این حالت شناور می‌شود. راهکار ماسا طراحی یک کیف رشد است که ناسا آن را "بالش‌های گیاه" (plant pillows) توصیف کرده است. سه بالش گیاه تاکنون به ایستگاه بین‌المللی تحویل داده شده‌اند.

در حالی که دو عدد از این بالش‌ها بذرهایی برای کاهوی رومائین قرمزرنگ موسوم به Outredgeous را نگه می‌دارند، سومین بالش شامل گیاه گل‌دهنده‌ای از خانواده گل آهاری است.

کد خبر 258637
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز