مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامات روسی در پاسخ به تحریم‌های آمریکا برسر مسائل اوکراین، اعلام کردند با درخواست آمریکا برای طولانی‌تر شدن کاربری ایستگاه فضایی بین‌المللی مخالفت خواهد کرد.

براساس گزارش NBC، دیمیتری روگوزین معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد مسکو درخواست آمریکا را برای طولانی کردن کاربری ایستگاه بین‌المللی فضایی رد خواهد کرد و مانع از استفاده آمریکا از راکت‌های روسی برای پرتاب ماهواره‌های نظامی خواهد شد و همچنین 11 سایت‌ عملیاتی سیستم GPS در روسیه را از ماه ژوئن تعلیق خواهد کرد. وی همچنین تهدید کرده‌است درصورتی که تا ماه سپتامبر برسر تحریم‌ها توافقی صورت نگیرد، برای همیشه این سایت‌ها را تعطیل خواهد کرد.

این اقدامات مسکو پاسخی به برنامه آمریکا برای برای ممنوعیت صدور مجوز صادرات تکنولوژی‌های پیشرفته مورد استفاده ارتش روسیه بوده‌است. روگوزن در کنفرانس خبری گفت ما به‌شدت نسبت به ادامه همکاری در پروژه‌های پیشرفته با همکاری غیرقابل اعتماد مانند آمریکا که همه مسائل را با سیاست تلفیق می‌کند، نگرانیم.

ناسا قصد دارد ایستگاه فضایی که با مشارکت 15 کشور مختلف جهان ایجاد شده را تا سال 2024، یعنی چهار سال بیشتر از مدت زمان برنامه‌ریزی شده، حفظ کند؛ اما روسیه اکنون درحال نواختن سازی مخالف است.

از زمان پایان یافتن دوران ماموریت شاتل‌های ناسا، فضاپیمای سایوز روسیه تنها راهکار حمل‌و‌نقل فضانوردان و تجهیزات به ایستگاه فضایی بین‌المللی بوده‌است. آمریکا درتلاش است با همکاری چند شرکت‌ آمریکایی هرچه سریعتر تاکسی‌های فضایی را ایجاد کند که انتظار نمی‌رود زودتر از سال 2017 قابل استفاده باشند.

تا آن زمان،‌ ناسا باید در ازای هر جایگاه درون سایوز 60 میلیون دلار برای سفر به ایستگاه فضایی به روسیه پرداخت کند. ماه گذشته روگوزین در پی انتقاد شدید به سیاست‌های تحریمی آمریکا در قبال روسیه،‌توصیه کرد فضانوردان آمریکایی با کمک تشک پرش یا ترامبولین خود را به ایستگاه فضایی برسانند.

به گفته وی در موقعیتی که روسیه برای متحول ساختن برنامه فضایی پراشتباهش در تقلا است، آمریکا قصد دارد مجوز صادرات اقلام و تجهیزات تکنولوژیکی را لغو کند، این تحریم‌ها بی‌اساس و نادرستند. واکنش روسیه به اقدام آمریکا ممانعت از ارسال موتورهای NK-33 و RD-180 به آمریکا خواهد بود. روگوزین می‌گوید درصورتی این موتورها به آمریکا خواهند رفت که آمریکا از آن برای پرتاب ماهواره‌های نظامی استفاده نکند.

موتورهای RD-180 برای تکمیل راکت‌های اطلس 5 استفاده دارند. موسسه ULA که متشکل از شرکت بوئینگ و لاکهید مارتین که انحصار پرتاب‌ ماهواره‌های نظامی آمریکا را به عهده دارند، در پاسخ به سخنان روگوزین اعلام کرد هیچ اطلاعی از تحریم‌ها ندارد و امیدوار است با مذاکره بتوان مسائل موجود را رفع کرد. این مرکز همچنین اعلام کرد می‌تواند از راکت‌های دیگری برای پرتاب استفاده کند،‌ و البته ذخیره موتورهای این مرکز برای دو سال کافی خواهد بود.

روگوزین می‌گوید روسیه قصد دارد پس از سال 2020 تغییرات استراتژیکی را در صنعت فضایی‌اش ایجاد کند و می‌خواهد با استفاده از پول و نیروهای متفکری که هم‌اکنون به ایستگاه‌فضایی سفر می‌کنند، به‌ اجرای پروژه‌ای با چشم‌اندازهایی وسیع‌تر بپردازد. وی می‌گوید ایستگاه فضایی بین‌المللی بدون همکاری روسیه شانسی برای ادامه بقا نخواهد داشت، زیرا بخش روسی ایستگاه می‌تواند بدون حضور بخش آمریکایی دوام بیاورد اما بخش آمریکایی نمی‌تواند.

کد خبر 259408
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز