شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور سودان جنوبی و رهبر شورشیان این کشور موافقت‌نامه آتش‌بس امضا کردند و متعهد شدند به حدود پنج ماه جنگ داخلی در سودان جنوبی پایان دهند.

south sudan

این موافقت‌نامه آتش‌بس درپی فشار بین‌المللی روزافزون بر هر دو طرف برای پایان‌دادن به کشتار در سودان جنوبی و جلوگیری از نسل‌کشی و قحطی در این کشور آفریقایی امضا شد.

سیوم مسفین، میانجیگر جامعه بین دولتی توسعه شرق آفریقا موسوم به ایگاد گفت :کیه‌ر و ماچار به خاطر امضا موافقت‌نامه‌ای با هدف پایان دادن به جنگ در سودان جنوبی مورد استقبال قرار گرفتند.

مسفین در مصاحبه با خبرنگاران افزود دو طرف موافقت کردند ظرف مدت 24 ساعت از امضا این موافقت‌نامه آتش بس ، فورا به هرگونه فعالیت خصمانه پایان دهند.

او تاکید کرد درگیری‌ها و جنگ در سودان‌جنوبی متوقف خواهد شد.

درگیری‌های داخلی در سودان جنوبی هزاران کشته داشته و باعث شده است بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر خانه هایشان را ترک کنند و آواره شوند.

هایله‌ماریم دسالگن، نخست‌وزیر اتیوپی نیز که میزبانی این مذاکرات را در آدیس آبابا پایتخت این کشور به عهده داشت این موافقت‌نامه را امضا کرد.

بنا به گزارش واحد مرکزی خبر،سیوم مسفین افزود سالوا کیه‌ر ،رویس‌جمهور سودان جنوبی و ماچار ،رهبر شورشیان و معاون پیشین رئیس‌جمهور همچنین موافقت کردند یک دولت انتقالی بهترین فرصت برای مردم سودان جنوبی خواهد بود تا بتوانند در یک انتخابات جدید شرکت کنند اما هنوز هیچ تاریخی برای این انتخابات مشخص نشده است.

 

salva-Machar

او گفت دو طرف همچنین در مورد ایجاد یک دالان بشردوستانه و همکاری با سازمان ملل متحد برای تحویل کمک‌های بشردوستانه به پنج میلیون نفر در سودان جنوبی که به شدت نیازمند کمک هستند توافق کردند.

خشونت‌های روزافزون در سودان جنوبی 15 دسامبر سال 2013 آغاز و باعث شد این درگیری‌ها به سراسر کشور گسترش یابد. این خشونت خیلی سریع به نیمی از 10ایالت سودان جنوبی کشیده شد و این کشور را به دو گروه وابسته به قبیله نوئر وابسته به ماچار و قبیله دینکا وابسته به کیه‌ر تبدیل کرد.

این موافقت‌نامه آتش‌بس بین کیه‌ر و ماچار پس از آن امضا شد که آمریکا روز سه‌شنبه دو نفر از طرفین متخاصم در خشونت قومی در سودان جنوبی را تحریم کرد که می‌تواند نشانه‌ای از ناامیدی روزافزون در واشنگتن نسبت به رهبران این کشور آفریقایی باشد که به شکل گرفتن آن کمک کرده است.

سفیر اتحادیه اروپا در جوبا ،پایتخت سودان‌جنوبی نیز روز جمعه گفت این اتحادیه که یکی از بزرگ‌ترین کمک‌کنندگان به سودان‌جنوبی به شمار می‌رود در حال بررسی تحریم‌ها علیه افرادی است که در این کشور مرتکب نقض حقوق بشر شده‌اند یا برسر راه مذاکرات برای پایان دادن به حدود پنج ماه درگیری داخلی در سودان جنوبی مانع‌تراشی می‌کنند.

کد خبر 258974
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز