پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷
۰ نفر

اصغر بادپر: نشکن؛ برای چیدن یک توت آب‌دار بزرگ که در بالاترین شاخه‌ی درخت توت جا گرفته، به این شاخه‌ی بزرگ آویزان نشو، شاخه‌ی درخت توت را نشکن!

شاخه‌ی درخت توت را نشکن

باران توت می‌بارد در شهر. زیر درختان توت که راه می‌روی، ناگهان یک توت سفید آبدار از آن بالا می‌افتد روی سرت و این از قشنگ‌ترین لحظه‌های زندگی در این شهر است.

این‌روزها آن‌قدر شاخه‌ی شکسته‌ی نازک می‌بینم که فکر می‌کنم به‌اندازه‌ی تمام درختان توت در خیابان‌ها و به اندازه‌ی همه‌ی آدم‌هایی که به شاخه‌ی درخت‌های توت دست می‌برند تا توت‌های رسیده و کال را بچینند، شاخه‌ی شکسته‌شده هست!

شاخه‌هایی که روی زمین افتاده‌اند و سرخم کرده و از درخت‌ها آویزان شده‌اند. این هم از غمگین‌ترین تصویرهای زندگی در این شهر است. این درست مثل وقتی است که کسی خوبی تو را با بدی جواب بدهد. جواب سایه‌ی خنک و میوه‌ی تازه‌ی شیرینِ درخت توت را با شکستن شاخه‌هایش می‌دهند بعضی از همشهریان ما!

این در حالی است که باغبانان می‌گویند تا جایی که امکان دارد درخت توت را باید هرس نکرد مگر در مواقع ضروری، آن هم در زمستان که می‌شود شاخه‌های مرده‌ی درخت را هرس کرد نه در تابستان و بهار و نه وقتی پربارند.

 می‌بینی! حتی نباید شاخ و برگ اضافه‌ی این درخت را چید، چه رسد به این شاخه‌های پر از توت و زنده.

امروز به درخت‌های توت یک‌جور دیگر نگاه کن و شاخه‌های شکسته‌شده و افتاده را ببین.

 

دوم

اگر چه درخت توت زیاد است، اگر چه در هرگوشه‌ی شهر می‌روید، اما می‌دانیم که علف هرز نیست و در هرحال نیاز به مراقبت دارد. برخی درخت‌های توت آن‌قدر آب نخورده‌اند که توت‌هایشان خشک و بی‌آب است،
درحالی که درختان توت از نظر مصرف آب پرنیازند و باید در نقاطی کاشته شوند که حداقل سالانه ۶۰۰ میلی‌متر آب باران، آن هم به‌صورت یکنواخت در طول سال ببارد تا به آبیاری مصنوعی نیازی نداشته نباشند، اما وقتی باران نمی‌بارد و در مناطق خشک، باید حداقل هر ۱۰ تا ۱۵ روز یک‌بار آبیاری شوند.

راستی پارسال یک‌بار هم به درخت توت جلوی خانه آب داده‌ای؟ به همان درختی که این روزها در هر رفت و برگشت به خانه به آن سری می‌زنی و گاهی از آن بالا می‌روی و...

 

سوم

در پزشکی علاوه بر میوه از برگ، شیره و حتی پوست شاخه‌های تازه‌ی درخت توت هم استفاده می‌کنند.

اما این توت رایگان، خواص زیادی دارد. توت‌ها به‌دلیل وجود «رزوراترول» می‌توانند موجب افزایش طول عمر شوند.

هم‌چنین در توت سفید مقدار قابل توجهی ویتامین‌ث، آهن و انواع ویتامین‌های گروه‌ «ب» هست که وجود همین ویتامین‌های گروه «ب» در کاهش ترس، عصبانیت، اضطراب و هیجان مؤثر است.

توت ویتامین ‌«آ» هم دارد که باعث رشد ناخن‌ها و تقویت موها می‌شود.

در طب چینی، توت به‌عنوان عاملی که خون را تمیز می‌کند و تولید آن را افزایش می‌دهد شناخته می‌شود. به‌طور کلی می‌گویند توت موجب تقویت کل سیستم خونی، تقویت کلیه‌ها  و پاک‌سازی کبد می‌شود.

در چین، با برگ درخت توت سفید، چای تهیه کرده و معتقدند که این چای به افراد کمک می‌کند تا بهتر ببینند و بهتر بشنوند.

کد خبر 260433
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز