حمید هامون: رؤیای هر بازیکن فوتبال، بازی در جام‌جهانی است. بعضی‌ها خیلی زود به این رؤیا می‌رسند، بعضی‌ها خیلی دیر و بعضی‌ها، هرگز نمی‌رسند.

من یک نوجوانم

می‌گویند وقتی کسی برای چند دقیقه هم در جام‌جهانی بازی کند، یعنی برای همیشه جاودانه شده؛ یعنی همیشه نامش در آن بازی در تاریخ جام‌جهانی می‌ماند؛ می‌گویند جام‌جهانی، اکسیر جاودانگی است.

در این میان بوده‌اند کسانی که در نوجوانی، جاودانه شده‌اند و نامشان را در رکوردهای جام‌جهانی ثبت کرده‌اند و نشان دادند، می‌شود نوجوان‌ بود و جاودانه شد. در این‌جا، نگاهی داریم به پنج نفر از نوجوان‌ترین بازیکن‌هایی که برای تیم ملی کشورشان در جام‌جهانی بازی کرده‌اند و نوجوانی‌شان برای همیشه جاودانه شده است.

* * *

یک رکورد تازه

تا جام‌جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا، رکورد جوان‌ترین بازیکن تاریخ جام‌جهانی در اختیار اسطوره‌ی فوتبال برزیل، یعنی «په‌له» بود. اما نوجوانی به نام «نورمَن وایت‌ساید» از تیم ملی ایرلند شمالی، این رکورد را بعد از ۲۴ سال شکست و با  ۱۷ سال و یک ماه و ۱۰ روز سن، به‌عنوان هافبک تهاجمی در برابر تیم ملی یوگسلاوی بازی کرد و در دقیقه‌ی اول بازی، کارت زرد گرفت!

او که فوتبال خود را از ۱۳ سالگی در تیم نوجوانان منچستر یونایتد شروع کرده بود، بعد از جام‌جهانی ۱۹۸۲، تا سال ۱۹۸۹ میلادی در تیم بزرگسالان منچستر یونایتد بازی کرد و برای این تیم، ۴۷ گل زد و به همراه این تیم سه جام قهرمانی به دست آورد.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۶

* * *

از نوجوانی تا امروز

«ساموئل اتوئو»، مهاجم معروف تیم ملی کامرون هم با  ۱۷ سال و سه‌ماه و هفت‌روز سن، در جام‌جهانی ۱۹۹۸ فرانسه در مقابل تیم ملی ایتالیا ظاهر شد و شاهد شکست سه بر صفر تیمش بود.

چهار سال بعد، در جام جهانی ۲۰۰۲ کره‌ی جنوبی و ژاپن، در دومین بازی تیمش در مرحله‌ی گروهی، در برابر تیم ملی عربستان در دقیقه‌ی ۶۶ بازی، گل پیروزی تیمش را به ثمر رساند.

او که سابقه‌ی بازی در تیم‌های رئال مادرید، بارسلونا، اینترمیلان و چلسی را دارد و در پنج سال حضورش در تیم بارسلونا، ۱۰۸ گل برای این تیم به ثمره رسانده، در این دوره‌ی جام‌جهانی در حالی بازوبند کاپیتانی تیم ملی کامرون را در اختیار دارد که بعد از اتمام قراردادش با تیم چلسی، در حال حاضر تیمی ندارد.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۶

* * *

فقط یک بازی

«فِمی اوپابوم‌نی»، بازیکن نوجوان تیم ملی زیر ۱۷ سال نیجریه که در شش بازی، شش گل زده بود، برای بازی در تیم بزرگسالان این کشور در جام‌جهانی ۲۰۰۲ کره‌ی جنوبی و ژاپن، به این تیم دعوت شد. او با ۱۷ سال و سه‌ماه و ۹ روز سن، تنها در یک بازی به‌عنوان بال چپ در برابر تیم ملی انگلیس در مرحله‌ی گروهی بازی کرد و رتبه‌ی سوم جوان‌ترین بازیکن تاریخ جام‌جهانی را به دست آورد. اما دوران فوتبال او خیلی کوتاه بود و به خاطر جراحی چشمش، مجبور شد در ۲۱ سالگی از فوتبال خداحافظی کند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۶

* * *

مدافع نوجوان

«سالومون اولِمبِه»، که در ۱۷ سالگی به‌عنوان مدافع چپ در تیم نانت فرانسه بازی می کرد، در سال ۱۹۹۷ به تیم ملی کامرون دعوت شد و در جام‌جهانی ۱۹۹۸ فرانسه با ۱۷ سال و شش‌ماه و سه‌روز سن، در اولین بازی‌ مرحله‌ی گروهی در برابر تیم ملی اتریش بازی کرد.

او تا سن ۲۲ سالگی، در ۱۰۳ بازی با پیراهن تیم نانت ظاهر شد و پس از آن به مدت شش‌سال در تیم مارسی بازی کرد. او سال ۲۰۰۷ میلادی، بعد از ۶۴ بازی ملی و پنج گل زده، از تیم ملی کامرون خداحافظی کرد.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۶

* * *

تولد یک اسطوره

«اِدسون آرانتِس دوناسیمِنتو» ملقب به «په‌له»، یکی از بهترین و تاریخ‌سازترین فوتبالیست‌های جهان است. او در جام‌جهانی ۱۹۵۸ سوئد، در حالی که تنها ۱۷ سال و هفت‌ماه و ۲۳ روز سن داشت، با اعتماد سرمربی تیم ملی برزیل، «ویسِنته ایتالو فیولا»، با پیراهن شماره‌ی ۱۰ در برابر تیم ملی شوروی حاضر شد و پاس گل دوم تیمش را داد.

او در مرحله‌ی یک‌چهارم نهایی هم در برابر تیم ملی ولز، یک‌بار دیگر به میدان رفت و اولین گل ملی و گل پیروزی تیمش را در دقیقه‌ی ۶۶ بازی به ثمر رساند و در نوجوانی، به شهرت رسید. او بعد از این بازی، سه گل به تیم ملی فرانسه در مرحله‌ی نیمه‌نهایی و دو گل در بازی فینال به تیم ملی سوئد زد و در حالی که تنها ۱۷ سال و هشت‌ماه و ۹ روز سن داشت، جام‌جهانی را بالای سر برد. او در ۲۱سالی که فوتبال بازی کرد، ۶۵۰گل باشگاهی و ۷۷ گل ملی به ثمر رساند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۶

کد خبر 262785

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha