همشهری آنلاین: گرچه راهبردهای ذکر شده در متن پیش رو برای اکثر متون اینترنتی کاربرد دارد اما به نحوه نگارش خبر برای وب سایت‌ها اختصاص دارد.

web

دکتر آنتونی  آر.کورتیس (Dr. Anthony R. Curtis) از دپارتمان ارتباطات جمعی دانشگاه کارولینا در مقاله‌اي نوشت:

هم شکل گسترده روزنامه نگاری است که می‌شناسیم و هم نوع جدید و متفاوتی از روزنامه نگاری با قواعد، پروتکل‌ها و ملاحظه‌های ویژه خود این نوع روزنامه نگاری و به نوعی آینده روزنامه‌نگاری به شمار می‌آید.

مهارت‌های نوشتاری

لازمه ی روزنامه نگار خوب بودن، نگارش واضح، مرتبط، کوتاه، صحیح و کارآمد است. نگارش ژورنالیستی نوعی نثر است که برای گزارش اطلاعات در مورد رویدادهای اخیر در رسانه‌هایی نظیر روزنامه، مجله، رادیو، تلویزیون، کتاب و اینترنت به کار می‌رود. اگر برای رسانه‌ای اینترنتی خبر می‌نوسیم می‌توانیم با رویکرد انعطاف پذیرتری خبرمان را روایت کنیم چون اخبار در یک صفحه نمایش کوچک خوانده می‌شود. مانند یک روزنامه یا مجله، اطلاعات مورد نیاز برای روایت خبری سازماندهی شده است. هر خبری باید از هنر برخوردار باشد. از عکس، گرافیک و ویدئو برای توضیح خبر استفاده شود. در این میان، پیوندهای اینترنت برای هر خبری مهم هستند. هیچ خبری نباید بدون ارجاع به لینک اطلاعات بیشتر تمام شود. برخی اوقات اسناد به صورت فایل پی. دی. اف پیوست می‎شوند.

سبک نگارش

سبک هرم وارونه در روزنامه‌نگاری آنلاین نیز کاربرد دارد. ساختار خبر بر اساس مهمترین عناصر در آغاز و کم اهمیت‌ترین در پایین است. این شکل از خبرنویسی به دلیل ساختاریافتگی در ارایه اطلاعات توسعه یافت چون از این طریق، اطلاعات در صورت لزوم بدون لطمه به اصل خبر می‌توانند از انتهای آن حذف شوند. زمانی که کلمات و عبارات مهم در صدر قرار دارند یک خواننده یا یک موتور جستجو در ابتدا می‌تواند به مرور اجمالی مشخص‌ترین اطلاعات خبر بپردازد. برای موتور جستجو که به کاوش صفحه شما می‌پردازد، لغت‌های کلیدی و عناصر در ابتدای متن اهمیت بیشتری دارند چون فرض آن بر این است که  اطلاعاتی که در بالا قرار دارند با محتوای جستجوی مورد نظر ارتباط بیشتری دارد.

بنابراین مواردی که برای خواندن آنلاین به کار می‌روند باید مختصر و برای مرور اجمالی ساختاربندی شده باشند. خلاصه خبر نباید بیشتر از 35 کلمه باشد. در حالی که روزنامه از 500 تا 2500 کلمه و مجله از 500 تا 5000 کلمه است اما اخبار در وب سایت از 250 تا 2500 کلمه هستند.

خلاصه نویسی و استفاده از عنوان‌های فرعی در خبر اینترنتی

به خاطر داشته باشید خواننده برای اطلاعات مورد نیازش یک صفحه را به طور اجمالی بررسی می‌کند. متن خبر باید ارزش‌های اولیه را به خواننده پیشنهاد دهد. بنابراین از سبک هرم وارونه استفاده کنید و سریع به سراغ اطلاعاتی بروید که آنها می‌خواهند. خبر اینترنتی باید خلاصه، کوتاه، سازماندهی شده و تنظیم شده برای مرور اجمالی باشد. بنابراین، از لغت‌های کوتاه و ساده استفاده کنید. سریع به سراغ اصل مطلب بروید و سپس توقف کنید. بند (پاراگراف) های طولانی را بشکنید. کوتاه نوشتن پاراگراف‌ها باعث می‌شود خواننده به خواندن متن تشویق شود. پاراگرف طولانی صفحه را با یکنواختی همراه می‌سازد و مانع از خواندن متن می‌شود. پاراگراف‌های بسیار کوتاه شامل یک یا دو جمله و کمتر از 50 کلمه بهترین پاراگراف برای خواندن هستند و چرخیدن در صفحه را ساده تر می‌کنند. بند کوتاه یک مطلب را در یک جمله، بند متوسط یک مطلب را در دو جمله و بند بلند یک مطلب را در سه جمله بیان می‌کند.

از عنوان‌های فرعی بیشتری استفاده کنید. سعی کنید به جای قرار دادن همه اطلاعات خبرتان در یک صفحه بدون از دست دادن اطلاعات، آن را در قطعه‌ها و بخش های کوچک خرد کنید و هر کدام را در قطعه خودش قرار دهید و به هر بخش، صفحه‌ای جداگانه اختصاص دهید و صفحه‌ها را از طریق پیوند به هم ارتباط دهید.

به عبارت دیگر، به جای ترکیب کردن تمام اطلاعات در یک موضوع و یک صفحه  واحد؛  برای هر زیر مجموعه اطلاعات مشخص قرار دهید و برای هر کدام  دسترسی مستقیم ایجاد کنید. موارد مهم را برجسته کنید و در خبرتان به ارزش های خبری پاسخ دهید. از سرتیتر، زیر تیتر، روتیتر و حروف ضخیم و کج استفاده کنید. لازم به ذکر  است که مثال‌ها و تصویرها، چشمان خواننده را به محتوای متن سوق و به او سرنخ می‌دهد. هم چنین به خاطر داشته باشید که عموم افراد جامعه به اینترنت مراجعه می کنند. پس از پیچیده نویسی و استفاده از اصطلاح های پرلغت و دشوار خودداری کنید و واضح و مختصر بگویید.

خوانش صفحه‌های اینترنتی

خواندن صفحه‌های اینترنتی  از خواندن کتاب، روزنامه یا مجله متفاوت است.

-   خوانندگان خبر در اینترنت صبور نیستند ( بی حوصله هستند). آنها در صفحه های مختلف پرسه می‌زنند و مطالب قابل توجه را از منابع مختلف جمع آوری می‌کنند.

-  آنها محتوای صفحه  را به طور اجمالی بررسی می‌کنند.

-  افراد معمولاً صفحه اینترنتی را کلمه به کلمه نمی‌خوانند. برخی از آنها به طور سطحی می‌خوانند و ممکن است بخواهند بعداً صفحه مورد نظر را پرینت کنند.

- به دلیل حرکت نشانگر بر صفحه، خواندن متن روی صفحه نمایش خوشایند نیست.

لغت‌های کلیدی یا کلید واژگان

برای اینکه مطمئن شوید در هنگام جستجوی خبر، افراد خبر شما را در اینترنت پیدا می‌کنند باید در نظر بگیرید که آنها چه عبارت‌هایی را جستجو می‌کنند. پس آن لغت‌های کلیدی را وارد متن خود کنید و در عنوان، تیتر یا  ابتدای خبر خود قرار دهید.

استفاده از لینک (پیوند)

هر خبر حداقل باید از یک لینک برای اطلاعات اضافی برخوردار باشد. لینک باید نوشته شود تا خواننده بتواند به جایی که به آن اشاره می‌شود رجوع کند.

برای نمونه دو نوع لینک در صفحه‌های اینترنتی به کار می‌رود:

لینک‌های رهیابی (navigation link) که  درون هستند و صفحه‌ها را در درون خود وب سایت متصل می‌کنند و خواننده را به منابعی در وب سایت  ارجاع می‌دهند که همان طرح های گرافیکی  یا  تم محتوایی را به اشتراک می‌گذرانند.

لینک های فرامتنی (hypertext link) که خواننده را به اطلاعات در وب سایت‌های دیگر می‌رسانند که به سلیقه نویسنده خبر انتخاب می‌شوند. در حالی که به نظر می‌رسد این لینک‌ها  خواننده را از جریان محتوا با دعوت او به خارج شدن از صفحه منحرف می‌سازد، آنها در واقع در راستای  تقویت ارایه اطلاعات  هستند.

هنگامی که می‌خواهید لینکی قرار دهید از عبارت « برای اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید » استفاده نکنید. به جای آن یک جمله معمولی بنویسید و لینک را در قالب کلید واژه یا عبارتی قرار دهید که محتوای اضافه شده را به بهترین نحو توصیف کند.

تعداد زیاد لینک‌ها در بدنه ی متن می‌تواند حواس خواننده را پرت کند. اگر نیاز به درج لینک‌ها زیاد است، فهرستی از آنها را به انتهای مقاله ی خود اضافه کنید؛ یعنی جایی که قابل دسترسی باشند اما باعث سردرگمی خواننده نیز نباشد.

نظر سنجی

نظرسنجی در وب می‌تواند راهی برای معرفی و درگیر کردن خوانندگان با سایت شما باشد. از نظر سنجی برای پیمایش مشتریان، کارمندان و افکار عمومی و هم چنین جمع آوری داده‌های گوناگون استفاده کنید. نظرسنجی‌ها عمومی هستند. معمولاً افراد به آنها پاسخ می‌دهند و نیز تمایل به پیگیری نتیجه  آن دارند.

منبع: شفقنا

کد خبر 264982

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha