همشهری آنلاین: روزنامه دنیای اقتصاد روز پنجشنبه عنوان‌های مسیر اخلال در بازار پول و رونق با پول بدون پشتوانه تورم زا و آرامش زداست را در صفحه نخست بازتاب داد.

دنیا

این روزنامه تیتر یک را به عنوان مسیر اخلال در بازار پول، اختصاص داد و نوشت: یک پژوهش رسمی «تعاونی های اعتبار بدون مجوز» را «بزرگ ترین اخلالگران بازار پول کشور در سال های اخیر» معرفی کرده است. تعاونی‌های اعتبار شرکت‌هایی هستند که می توانند مطابق قانون برخی خدمات اعتباری را صرفا برای اعضای خود انجام دهند و در مناطقی مثل کشورهای آمریکای شمالی، فعالیت قانونمند این موسسات نقش مهمی در جریان اقتصاد ایفا می کند. با این حال، در سال‌های گذشته خلأ قانونی و شرایط کشور موجب توسعه بی ضابطه و غیرقانونی این موسسات شد که به دلیل «تضعیف نقش بانک مرکزی در کنترل نقدینگی» و «تزریق ریسک به اقتصاد به دلیل ورشکستگی احتمالی این موسسات»، بازار پول کشور را با مخاطرات بسیاری مواجه کرد. بر اساس نتایج این مطالعه که در نشریه «روند» بانک مرکزی منتشر شده، نبود بسترهای قانونی برای گسترش تعاونی های مجاز و برخی مسائل دیگر در سال های گذشته، موجب شد که این موسسات «توسعه بی حدوحصر» پیدا کنند و به خصوص از سال 1387 به شکلی «قارچ گونه» رشد کنند تا در سال 1389 فعالیت آنها به اوج خود برسد. این پژوهش اقدامات اخیر برای ساماندهی این موسسات را ارزشمند عنوان کرده؛ ولی تاکید می کند که هنوز با وجود «بیش از 3000 موسسه غیرمجاز»، گام های لازم برای انتظام بخشی به بازار غیرمتشکل پولی کشور برداشته نشده است.

روزنامه دنیای اقتصاد در تیتر دیگری با بازتاب عنوان رونق با پول بدون پشتوانه تورم زا و آرامش زداست، به نقل از مسعود نیلی مشاور اقتصادی رییس جمهوری نوشت: ما در دهه 90 به سر می بریم و با مسایل خاص این زمان روبه رو هستیم و هیچ شباهتی بین سیاست های خروج از رکود دولت یازدهم با سیاست های اقتصادی دهه 70 نمی بینم. در دهه 70 سال های پس از جنگ را شاهد بودیم که در آن قیمت های چند گانه وجود داشت که اتفاقا واژه تعدیل از همان جا باب شد تا اصلاح قیمت صورت گیرد اما امروز چنین وضعیتی را نداریم و به غیر از نرخ ارز که قیمتش دو گانه است، تشابهی با آن دوران وجود ندارد. در شرایطی که رشد اقتصادی منفی است و نباید انتظار شکوفایی اقتصادی در بازار کار را داشت اما امیدواریم با تحریکی که در اقتصاد صورت می گیرد در جهت اشتغال زایی حرکت کنیم.

3 هفته بورس فقط 3 روز منفی، تیتر دیگر این روزنامه است. سومین هفته مثبت بورس تهران با بازدهی هفتگی 5.1درصدی این بازار روز گذشته در شرایطی با افزایش 315 واحدی شاخص کل پایان یافت که بررسی ها نشان می دهند شاخص کل در سه هفته اخیر تنها در 3 روز با کاهش مواجه بوده است. تداوم هفته های مثبت به عقیده کارشناسان حکایت از آن دارد که بورس تهران در شرایط ایده آلی قرار گرفته است. کارشناسان تمدید مذاکرات، گزارش های 3 ماهه، قیمت های پایین سهام و حمایت ها را از پشتوانه های روند صعودی بورس در هفته های پیش رو می دانند.

روزنامه دنیای اقتصاد با انعکاس عنوان ذوب جمعیتی در پایتخت، به نقل از علیرضا نادری معاون شهردار تهران در پاسخ به ایراد شورای عالی شهرسازی به «طرح تفصیلی» که آن را عامل تشدید نرخ سکونت در پایتخت معرفی کرده است، نوشت: تحقیقات شهرداری درباره تحولات جمعیتی تهران، از کند شدن روند افزایش جمعیت حکایت دارد و نشان می دهد در کل شهر تهران، نرخ رشد جمعیت در طول پنج سال به صفر نزدیک شده (6/0 درصد) و در 12 منطقه تعداد ساکنان کاهش (رشد منفی) پیدا کرده است. معاون قالیباف با رد فرضیه «جمعیت 4.12میلیون نفری در تهران 1404» تاکید کرد: با ضوابط موجود، در 11 سال آینده حداکثر جمعیت به 2.9 میلیون نفر می‌رسد

کد خبر 266827

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha