همشهری آنلاین: از بین ۸۶ نشریه‌ای که تاکنون امکان مشترک شدن آنها توسط مردم در سامانه اشتراک نشریات کشور فراهم شده، دوره انتشار ۱۹ نشریه، «روزنامه» است و این در حالی است که با گذشت یک ماه از راه‌اندازی این سامانه، بسیاری از مشکلات و کاستی‌های آن برطرف شده است.

روزنامه

به گزارش خبرنگار مهر، سامانه اشتراک نشریات کشور یک ماهی هست که از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد راه‌اندازی شده است. در این مدت بسیاری از کاستی‌های این طرح - که می‌تواند از طریق ارائه یارانه به مطبوعات، زمینه اشتراک بیشتر را برای نشریات کشور فراهم آورد و به این ترتیب به چرخه اقتصادی این نشریات کمک کند - برطرف شده است.

متقاضیان اشتراک نشریات در سراسر کشور می‌توانند با مراجعه به سامانه مربوطه و استفاده از آن، نشریات مورد نظر خود را تا سقف 50 درصد تخفیف، مشترک شوند و آنها را دریافت کنند.

با گذشت یک ماه از اجرای این طرح، بسیاری از کاستی‌های ابتدایی آن برطرف شده است؛ ئنخست آنکه هویت اپراتورهایی که کار توزیع نشریات را بر عهده دارند - که 3 اپراتور هستند - مشخص شده است و از جمله پست الکترونیک و شماره تلفن آنها اعلام و همچنین سرویس «ارتباط با ما» سامانه اشتراک، از چندی قبل فعال شده است.

بر اساس این گزارش و طی یک ماه گذشته دست کم 17 نشریه دیگر (علاوه بر 69 نشریه اولیه) آمادگی خود را برای اشتراک از سوی متقاضیان اعلام کرده‌اند. نکته قابل ذکر اینکه از میان 86 نشریه که در حال حاضر امکان مشترک شدن آنها فراهم شده، دوره انتشار 19 نشریه، روزنامه است که عبارتند از: روزان، مناقصه مزایده، هدف و اقتصاد، کسب و کار، 19 دی، هنرمند، سیاست روز، اسرار، همبستگی، ابتکار، صبا، راه مردم، حسبان، صبح اقتصاد، بانی فیلم، توریسم، خبرورزشی، شوت ورزشی و عصر آزادی.

البته ناگفته پیداست که روزنامه‌های پرتیراژ چندان تمایلی به مشارکت در این طرح نشان نداده‌اند، برعکس روزنامه‌هایی با شمارگان کمتر بیشتر از این طرح استقبال کرده‌اند که این مسئله البته قابل پیش‌بینی هم بود. دوره انتشار سایر نشریات هم در سامانه مذکور هم به این ترتیب است: 16 مورد هفته‌نامه، 9 مورد دوهفته‌نامه، 36 مورد ماهنامه، 1 مورد دوماهنامه، 4 مورد فصلنامه و 1 مورد دوفصلنامه.

همچنین در حال حاضر زمینه انتشار 34 نشریه، فرهنگی، 12 نشریه، خانوادگی، 6 نشریه، سیاسی، 10 نشریه، اقتصادی، 8 نشریه، علمی، 4 نشریه ورزشی، 10 نشریه تخصصی، 1 نشریه اجتماعی و 1 نشریه هم سرگرمی است. این در حالی است که تاکنون هیچ نشریه‌ای در زمینه‌های دینی، هنری، عمومی و اندیشه‌ای، آمادگی خود را برای اشتراک اعلام نکرده است.

بر اساس این گزارش قیمت غالب نشریاتی که قرار است با 40 تا 50 درصد تخفیف (نیم حدوداً نیم بها) در اختیار مخاطب قرار گیرند، 2000 تا 5000 تومان است؛ مطابق اعلام، قیمت 24 مورد از این نشریات زیر هزار تومان، 14 مورد هزار تا دو هزار تومان، 38 مورد دو هزار تا پنج هزار تومان، 8 مورد پنج هزار تا 10 هزار تومان و 2 مورد بالای 10 هزار تومان است.

مطابق اعلام، مبلغ اشتراک نشریه در این سامانه، بر اساس قیمت پشت جلد اولین شماره مورد اشتراک محاسبه می‌شود و در صورت افزایش قیمت نشریه در شماره‌های آتی، بهای اشتراک تا پایان دوره برای مشترکان، ثابت باقی خواهد ماند. این سامانه بر حسب یک آئین‌نامه مشخص، مبلغ تسهیلات اشتراک را (تا 50 درصد قیمت اشتراک) از کل هزینه کم می‌کند و مابقی مبلغ را مشترک می‌پردازد.

حمایت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برای روزنامه‌ها تا سقف 5000 ریال و برای مجلات تا سقف 25000 ریال، در هر شماره است. به طور مثال چنانچه بهای یک ماهنامه 40000 ریال باشد، نصف آن را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌پردازد و الباقی آن (20000 ریال) توسط مشترک پرداخت می‌شود، اما اگر بهای یک شماره ماهنامه‌ای 70000 ریال باشد، حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 25000 ریال است و الباقی آن 45000 ریال توسط مشترک پرداخت می‌شود.

کد خبر 266959

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha