سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

گردون> این‌روزها که خورشید در آسمان فرمانروایی می‌کند، درختان انار، با دسـت‌هایشان با پرتوهای داغ آفـتاب دست و پنجه نرم می‌کنند تا انارها نسوزند و آبدار بمانند و میهمان‌ خانه‌هایمان باشند.

شهر یاقوت‌های سرخ

وقتش که انارها برسند، می‌‌رویم به مرکز انارستان، یعنی شهر یاقوت‌های‌ سرخ، ساوه تا این میوه‌ی بهشتی را ببینیم و از خوردن تک‌تک‌ دانه‌های انار ‌لذت ببریم. حالا می‌خواهیم چرخی در شهر بزنیم.

می‌گویند که ساوه ‌از کلمه‌ی ‌سه‌‌آوه، به‌معنی‌ سه ‌آب آمده و در فرهنگ‌ معین ‌براده‌‌ی‌ طلا و بوته‌ی زرگری‌ معنی شده است. این شهر با آب و هوایی گرم و خشک یکی از شهرستان‌های استان مرکزی است.

بنای اولیه‌ی مسجد جامع ساوه که پیش‌ از اسلام ساخته شده و در دوره‌های سلجوقی، ایلخانی، صفوی و قاجار، بناهایی‌ به آن اضافه ‌شده است. درون مسجد و محرابش کاشی‌‌کاری و گچ‌بری‌های زیبا دیده می‌‌شود. وقتی در مسجد می‌ایستی،‌ هوای خنکی ‌می‌‌وزد.‌ وقتی ‌هم‌ به حوض و ‌بازی‌ پرنده‌ها نگاه می‌‌کنی و ‌به صدایشان گوش می‌دهی، احساس سبکی و آرامش می‌‌کنی.

بنای بازار ساوه به دوره‌‌ی صفویه برمی‌گردد. سقفش از آجر است و نورگیرهایی دارد که سبب تـهویه‌ی هوا می‌شود. در این بازار مسجدی قرار دارد که قدمتش به دوره‌ی زندیه می‌رسد.

بام موزه‌ی چهارسوق گنبدی‌شکل است و درونش کاشی‌کاری‌های زیبایی دارد، مانند درون گنبد مسجدجامع. این موزه هم از دوران  صفویه به‌جا مانده است. این موزه، حجره‌حجره است و در این حجره‌ها طرز پوشش مردم و عکس‌های قدیمی از ساوه و مردم گذشته وجود دارد و در فضای ‌باز آن، وسایل قدیمی مانند سکه‌ها در دوره‌‌های مختلف، قفل‌ها و... به نمایش گذاشته شده است.

مجتبی مرتجی، ۱۶ساله

خبرنگار افتخاری هفته‌نامه‌ی دوچرخه از ساوه

کد خبر 268195

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha