تروریست‌هایی که از ۳سال پیش سوریه و عراق را به میدانی برای کشتار و خونریزی تبدیل کرده‌اند، با انتشار فیلمی هولناک از سربریدن یک خبرنگار آمریکایی، به قول خودشان برای واشنگتن پیام فرستادند.

داعش

گروه تروريستي داعش كه بر موج كشتار و وحشت و تبليغات رسانه‌اي آن، نامش را در جهان منعكس و منتشر كرده، با انتشار فيلمي از سربريدن يك خبرنگار آمريكايي، اين كار را انتقام از واشنگتن به‌خاطر مداخله نظامي اخير در شمال عراق اعلام كرده‌است.

اين فيلم با سخنراني اخير باراك اوباما شروع مي‌شود كه آغاز عمليات نظامي آمريكا عليه داعش در شمال عراق را اعلام مي‌كند. بعد، تصوير جيمز فولي خبرنگار - عكاس آمريكايي درحالي‌كه لباس نارنجي پوشيده و زانو زده‌است نشان داده مي‌شود و مردي سياهپوش با صورتي پوشيده پشت‌سر اين مرد درحالي‌كه خنجري به‌دست دارد. جيمز فولي در اين فيلم قبل از آنكه سرش توسط جلاد بريده شود، دولت آمريكا را مسئول مرگش اعلام مي‌كند و مي‌گويد: مي‌خواهم همه بدانند كه قاتل من و بسياري ديگر، دولت آمريكا و تصميم‌ها و سياست‌هايش است. او به برادر خودش كه در نيروي هوايي آمريكا كار مي‌كند هشدار مي‌دهد كه مواظب هدف‌گيري‌هايش باشد و بداند كه با تصميماتش جان بسياري ازجمله برادر خودش را مي‌گيرد. او مي‌گويد كه دولت آمريكا با تصميم اخيرش براي حمله به مواضع داعش در شمال عراق، فرمان قتل او و بسياري ديگر را صادر كرده‌‌است.

بعد از تمام شدن حرف‌هاي جيمز فولي، جلاد سياهپوش پشت سر او، سرش را مي‌برد. بعد از تمام شدن اين صحنه، جلاد يك آمريكايي ديگر را جلوي دوربين مي‌آورد و مي‌گويد كه اين نفر بعدي است كه قرباني سياست‌هاي آمريكا شده و به‌زودي كشته مي‌شود.

اين فيلم هولناك بعد از چند ساعت، از روي شبكه‌هاي اجتماعي و يوتيوب حذف شد. توييتر اعلام كرد كه حساب كاربري كساني كه اين فيلم را به اشتراك بگذارند، تعليق مي‌شود. از سوي ديگر خبرنگاران خارجي با اعلام انزجار از اين فيلم، از همكاران خود و همچنين مردم عادي خواستند فيلم‌ها و اخبار و تصاويري كه داعش از كشتارها و فعاليت‌هايش در اينترنت منتشر مي‌كند ديگر به اشتراك نگذارند. درواقع اين نوعي فراخوان تحريم از سوي كاربران شبكه‌هاي اجتماعي است.

مقامات غربي ابتدا درباره صحت اين فيلم ابراز ترديد كردند. اما به‌نظر مي‌رسد كه اين فيلم صحت داشته‌باشد. نخست‌وزير انگليس در توييتر نوشت: اين فيلم هولناك اگر صحت داشته ‌باشد، به‌معناي تهديد مستقيم منافع غرب است. وزير خارجه اين كشور هم اعلام كرد كه گزارش‌ها نشان مي‌دهد، آن مردي كه در فيلم سر خبرنگار آمريكايي را مي‌برد، تبعه انگليس بوده كه به تروريست‌هاي داعش پيوسته‌‌است. دولت آمريكا هنوز واكنش رسمي به اين فيلم نشان نداده‌است.

جيمز فولي، خبرنگار- عكاس آزادي بود كه در سال‌هاي اخير براي پوشش اخبار و گزارش‌هاي جنگ سوريه در اين كشور به سر مي‌برد. او سال گذشته هم يك‌بار توسط شبه‌نظاميان جنگجوي سوريه ربوده و بعد آزاد شد. تروريست‌هاي داعش در عراق و سوريه، بخش عمده درآمد خود را از طريق ربودن شهروندان غربي و باج‌گيري براي آزادي آنها به‌دست مي‌آورند. چندي پيش روزنامه نيويورك‌تايمز گزارشي از ميليون‌ها دلار پولي كه دولت‌هاي غربي در 3سال گذشته براي آزادي شهروندانشان از دست تروريست‌هاي داعش به آنها پرداخته‌اند منتشر كرده بود.

اكنون نگراني اصلي دولت‌هاي غربي‌، سرنوشت ده‌ها گروگاني است كه در اسارت داعش است و ممكن است مانند همين خبرنگار سربريده شوند. بعد از مشاركت هوايي آمريكا در عمليات آزادسازي سد موصل از اشغال تروريست‌هاي داعش، اين گروه با انتشار پيامي گفته كه آمريكايي‌ها را در خون غرق خواهد كرد.

اين پيام و انتشار فيلم سربريدن اين خبرنگار، اكنون بحث‌ها در دولت آمريكا درباره گام بعدي اين كشور در عمليات نظامي در عراق را بيشتر كرده‌است. در روزهاي اخير رسانه‌هاي آمريكايي از كشمكش و تنش در واشنگتن درباره مراحل بعدي اقدامات نظامي آمريكا در عراق خبر داده‌بودند.

براساس اين گزارش‌ها، اوباما و برخي معاونانش با مداخله نظامي بيشتر آمريكا در عراق مخالفند. اما مقامات اطلاعاتي و نظامي هشدار داده‌اند كه اين مداخله بايد بيشتر شود. همزمان، وزارت دفاع انگليس مشغول بررسي طرح‌هايي براي مداخله نظامي در عراق عليه داعش است. داعش اكنون علاوه بر شهر موصل و همچنين بخش‌هايي از استان انبار در عراق، در سوريه هم بخش‌هايي را در حلب و رقه در كنترل دارد.

 

کد خبر 269499

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha