اسد الله افلاکی: یک روز پس از آنکه درخواست تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط‌زیست با امضای ۲۲ نماینده تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از مشارکت ۱۳هزار کشاورز در طرح توسعه کشاورزی پایدار درحوضه آبخیزدریاچه ارومیه خبر داد.

 تغییر الگوی کشت، تغییرشیوه آبیاری و به تبع آن کشاورزی پایدار از راهکاری مؤثر برای نجات دریاچه ارومی

محسن سليماني روزبهاني، در حاشيه بازديد سفير ژاپن و مسئولان آذربايجان غربي از درياچه اروميه افزود: هم‌اكنون بستر خوبي براي افزايش همكاري‌هاي بين مسئولان و مردم و به‌ويژه مشاركت جوامع محلي فراهم شده است.

  • بي مهري با طرح جامع تالاب‌ها

تغيير الگوي كشت و تبديل آبياري سنتي به مدرن 2شاخص اصلي در تغيير وضعيت درياچه اروميه عنوان شده اما اجراي اين 2شاخص البته نيازمند عزم جدي مسئولان و مشاركت جوامع بومي است. آمارها حاكي ازآن است كه بيش از 60هزار چاه غيرمجاز در حوضه آبخيز درياچه اروميه حفر شده و مساحت اراضي زيركشت اين حوضه طي 3دهه از 150هزار هكتار به 450هزار هكتار افزايش يافته است، اما به‌نظر مي‌رسد هنوز عزم جدي براي حل معضلات محيط‌زيست وجود ندارد؛‌علاوه بر اين ناهماهنگي دستگاه‌هاي دولتي بر معضلات محيط‌زيست دامن زده و مانع از رفع اين مشكلات مي‌شود؛ نمونه بارز اين عدم‌هماهنگي، شيوه برخورد دولت با طرح جامع مديريت تالاب‌هاي كشور است.

طرح جامع مديريت تالاب‌هاي كشور كه طي 4سال با همكاري سازمان حفاظت محيط‌زيست، وزارت نيرو، وزارت جهادكشاورزي و مركز پژوهش‌هاي مجلس تدوين شده بود پس از بررسي در كميسيون كشاورزي آب و منابع طبيعي مجلس در صحن علني مطرح شد اما گزارش‌هاي دريافتي همشهري حاكي از مخالفت دولت با تصويب اين طرح است.

اين درحالي است كه اين طرح مشتمل بر بيش از 20ماده است كه تمام مباحث آن مربوط به حفظ، احيا و بهره‌برداري صحيح از تالاب‌ها و راهكارهاي قانوني براي اعمال مديريت نوين تالاب‌هاست. در اين طرح وظايف همه دستگاه‌هاي مسئول ازجمله صداوسيما، قوه‌قضاييه و دولت نيز مشخص شده است؛ طرحي جامع‌نگر كه تصويب آن در مجلس شوراي اسلامي مي‌تواند باعث بهبود وضعيت تالاب‌هاي كشور شود.

در چنين شرايطي، 22نماينده مجلس درخواست تحقيق و تفحص از سازمان حفاظت محيط‌زيست را به هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي تقديم كرده‌اند. به گفته ارسلان فتحي‌پور يكي از امضا‌كنندگان، طرح تحقيق و تفحص در 8 محور تقديم هيأت رئيسه شده است كه« عدم‌ايجاد تغيير در ارتقاي سطح اولويت دهي به بحران‌هاي زيست‌محيطي به سطوح اول برنامه‌هاي دولت با وجود وعده رئيس‌جمهور و بدتر شدن وضع درياچه اروميه، زاينده رود، هامون، بختگان، پريشان و حتي درياي خزر از مهم‌ترين محورهاي آن است.»

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در حالي خواستار تحقيق و تفحص از سازمان حفاظت محيط‌زيست شده‌اند كه اين سازمان همواره نسبت به ساخت سدها در حوضه‌هاي مختلف آبخيز كشور به‌ويژه در حوضه آبخيز اروميه هشدار داده بود؛ هشدارهايي كه نه‌تنها مورد توجه قرار نگرفت كه همزمان با اصرار و پيگيري برخي نمايندگان، سدهاي موجود در حوضه‌هاي آبخيز درياچه اروميه و ساير حوضه‌هاي آبخيز كشور احداث شد؛ سدهايي كه بنا به نظر اغلب كارشناسان سهم قابل توجهي در وضعيت اسفبار درياچه اروميه، زاينده‌رود، باتلاق گاوخوني، پريشان، بختگان و تالاب‌هاي ديگر دارد.

  • بازديد سفير ژاپن از درياچه اروميه

اكنون بسياري از مسئولان دريافته‌اند كه تغيير الگوي كشت و تغيير شيوه آبياري و به تبع آن كشاورزي پايدار راهكاري مؤثر براي نجات درياچه اروميه و ساير حوضه‌هاي آبخيز كشور است. هادي بهادري معاون امور عمراني استاندار آذربايجان‌غربي در جلسه كارگروه هماهنگ‌كننده اجرايي برنامه كشاورزي پايدار در حوضه آبريز درياچه اروميه بر ايجاد تحول در بخش كشاورزي تأكيد كرد. در اين جلسه كه كوجي هاندا سفير كشور ژاپن در ايران نيز حضور داشت بهادري گفت كه خروج كشاورزي استان از حالت سنتي به شيوه علمي بهترين راهكاربراي مقابله با كم آبي در استان است.

آنطور كه بهادري گفته است در حوزه كشاورزي مي‌توان جلوي هدررفت آب به ميزان يك هزار و 700ميليون مترمكعب را گرفت و با كمترين هزينه‌ها به بهترين بازده‌ها دست يافت. به گفته وي، با صرفه‌جويي 40درصدي در مصرف آب در بخش كشاورزي طي 10سال مي‌توان بحران كم آبي را در آذربايجان‌غربي برطرف كرد. سفير كشور ژاپن نيز در اين نشست با ابراز رضايت از روند پيشرفت طرح استقرار كشاورزي پايدار در آذربايجان غربي گفت: نجات درياچه اروميه در ديدار نخست‌وزير ژاپن و رئيس‌جمهور ايران مورد بحث و اتفاق نظر قرار گرفت. كريم‌زاده، مديركل جهادكشاورزي آذربايجان‌غربي نيز با ارائه گزارشي از طرح كشاورزي پايدار گفت:عمليات اجرايي اين پروژه در 35روستاي واقع در حوضه درياچه اروميه از آخر سال گذشته آغاز شده است.

کد خبر 272768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha