همشهری آنلاین: مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: بارش اولین باران پاییزی، جزایر دریاچه ارومیه را سیراب و وضعیت پوشش گیاهی را تا حدودی ترمیم کرده است.

به گزارش ايرنا، حسن عباس نژاد روز شنبه گفت: با توجه به ساخت تاسیسات جمع‌آوری نزولات آسمانی در جزایر اشک و کبودان دریاچه ارومیه، بارش پاییزه از طریق سیستم‌های احداثی در آب‌انبارهای این جزایر ذخیره می‌شود.

این اقدام گامی در جهت مدیریت منابع آب و برون‌رفت حیات‌ وحش از مشکلات کم آبی در جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه است.

انتقال آب با استفاده از خودرو، شناور و به صورت دستی از طریق سواحل دریاچه ارومیه به جزیره اشک در تابستان امسال انجام شد که با آغاز فصل پاییز و بارندگی‌های خوب روزهای اخیر این روند متوقف شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: برای جلوگیری از خروج گوزن‌های زرد و حفاظت از این گونه با ارزش، 14 آب انبار و آبشخور جدید در جزیره اشک دریاچه ارومیه پیش‌بینی شده که اکثر این آب انبارها آبگیری شده است.

عباس نژاد افزود: گوزن زرد اکنون از وضع زیستگاهی مطلوب و زاد و ولد خوبی برخوردار است و بر اساس آخرین مشاهدات و سرشماری‌ها، بیش از 250 راس آن در جزایر دریاچه وجود دارد.

در سال‌های اخیر کاهش بارندگی موجب افت دبی چشمه‌های آب شیرین به عنوان مهم‌ترین منابع تامین آب در این منطقه شده است.

عباس‌نژاد گفت: علاوه بر کمبود آب، نبود رطوبت کافی در گیاهان جزیره باعث مشکلات تغذیه حیات وحش و تلفات در بین قوچ‌ها و میش‌ها می‌شود.

آب مصرفی حیات وحش جزایر دریاچه ارومیه از طریق چشمه‌های آب شیرین در جزایر کبودان و اشک و نیز نزولات جوی فراهم می‌شود و به لحاظ کم شدن دبی چشمه‌های آب شیرین که در نتیجه خشکسالی‌های اخیر اتفاق افتاده است، آب مورد نیاز در فصول گرم از طریق سواحل و به صورت دستی یا با بالگرد به جزایر حمل می‌شود.

سواحل و جزایر تالاب بین‌المللی پارک ملی دریاچه ارومیه، زیستگاه گوزن زرد ایرانی، قوچ و میش، انواع پستانداران، خزندگان و پرندگان است و این دریاچه جزو یکی از زیستگاه‌های مهم حیات وحش کشور محسوب می‌شود.

بارندگی در آذربایجان غربی که از روز پنجشنبه آغاز شده بود، عصر جمعه به پایان رسید و موجب شادی کشاورزان و دیگر مردم استان و نیز طراوات بخشی به دریاچه ارومیه و حیات وحش آن شد.

کد خبر 274014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha