سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

همشهری، در مقام بزرگ‌ترین نهاد مطبوعاتی کشور، همپای توسعه کمی نشریات گونه‌گون و تلاش برای تأمین نیازهای مخاطبان، در صدد ارتقاء کیفی منابع انسانی خود از طریق طرح‌ریزی برنامه‌های آموزشی تخصصی و حرفه‌ای نیز هست.

همکاران همشهری آموزش را مهم‌ترین و مفیدترین سرمایه‌گذاری خود می‌دانند و بر این باورند که سرمایه‌گذاری در این عرصه به نفع کارکنان، مدیریت و مخاطبان همشهری، روزنامه‌نگاری و جامعه مطبوعاتی ایران و کشور عزیزمان است.
مشارکت فعال همکاران همشهری در فرایند آموختن، فرصت یگانه با هم بودن، با هم اندیشیدن، با هم تلاش کردن، و با هم همت گماردن برای حل مسائل را در اختیار آنان قرار می‌دهد.
غایت آموزش، انسان بهتر و جهان بهتر است. «آموختن برای همشهری بودن»، در بردارنده رئوس برنامه آموزش همشهری و بیانگر تلاش و امید همه ما در این راه است.

چرخه پژوهش، آموزش و انتشارات
مرکز آموزش همشهری وب‌سایت رسمی مرکز آموزش همشهری در مرداد ماه سال ۱۳۸۵ تأسیس شده است و هم اکنون دارای مجوز برگزاری دوره‌های گوناگون روزنامه‌نگاری و گرافیک مطبوعاتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. دکتر حسن نمک دوست تهرانی مدیر مرکز آموزش همشهری است.
این مرکز بخشی از حلقه پژوهش- آموزش – انتشارات شرکت همشهری است. نقطه عزیمت آموزش همشهری برای برگزاری دوره‌های آموزش درون سازمانی و همگانی، نیازسنجی مبتنی بر پژوهش است. کوشش بر این است با شناسایی و ارزیابی نیازهای آموزشی هربخش بر اساس پژوهش، برنامه آموزشی مناسب تدوین شود. همزمان، انتشارات همشهری می‌کوشد متن‌های مورد نیاز آموزشی را، در شکل‌های متنوع تولید کند. در خلال و پایان هر دوره آموزشی نیز دستاوردها و کاستی‌های کار سنجیده می‌شود، تا در نهایت، دوره استاندارد شده آموزش هر مبحث و متن های مورد نیاز آن تدوین گردد.

۱. برنامه آموزش درون سازمانی همشهری
برنامه آموزش درون سازمانی مرکز آموزش همشهری، با عنوان «آموختن برای همشهری بودن»، در سطح‌های عمومی، سازمانی، ‌ نیمه عمومی، آموزش پایدار، آموزش برای ارتقاء‌ سواد و آموزش اختصاصی برای تحریریه‌ها، به اجرا درمی‌آید.

آموزش‌های عمومی
گستره آموزش‌های عمومی، همه همکاران همشهری را در برمی‌گیرد و هدف از آن ارتقاء شناخت همکاران در باره محیط کار خود، تقویت اعتماد به نفس و اعتماد به مؤسسه، افزایش روحیه مشارکت، پاسخ پذیری بیشتر و در نتیجه بهبود کارآمدی است.
موضوعات زیر نیز به عنوان محتوای دوره انتخاب شده اند:
• آشنایی با شرکت همشهری، بخش‌ها و تولیدات گوناگون آن، مدیران و پیشکسوتان همشهری، جایگاه همشهری در مطبوعات و رسانه‌های کشور
• مهارت‌های ارتباطی، مهارت بیان مسائلی که هر یک از همکاران در حوزه کاری خود با آن مواجهند، مهارت انتقاد کردن و مشارکت در حل مسائل، مهارت جمع‌بندی و مستندسازی تجربه‌ها، تقویت روحیه خلاقیت، مهارت تشویق کردن
• آشنایی با حقوقی که همکاران همشهری از آن برخوردارند.

آموزش‌های سازمانی
همکارانی که دست‌کم یک سال در استخدام شرکت همشهری باشند از این آموزش ها برخوردار می‌شوند. هدف از آموزش‌های عمومی افزایش مهارت‌های سازمانی است و مباحث آن از این قرارند:
• آموزش مهارت‌های لازم برای استفاده از رایانه (آی. سی. دی. ال)
• رفتار سازمانی
• گزارش نویسی و مستندسازی

آموزش نیمه عمومی
در این زمینه هر یک از همکاران همشهری به فراخور علاقه و بنا به نیازی که احساس می‌کند از امکان آموختن زبان خارجی و حروفچینی فارسی و لاتین برخوردار می‌شود. در عین حال با توجه به چشم‌انداز چندرسانه‌ای شدن همشهری، ضمن آنکه فراگیری تایپ برای همکاران تحریریه‌های همشهری امری الزامی است، به کسانی که علاقه‌مند آموختن عکاسی و فیلمبرداری هستند، کمک هزینه تحصیلی تعلق می‌گیرد.
همکاران حروفچین همشهری نیز می‌توانند در دوره‌های گوناگون گرافیک مطبوعاتی شرکت کنند. پرداخت هزینه آموزش این همکاران برعهده همشهری است.  

آموزش‌های خاص
افزون بر آموزش‌های بیان شده، مدیران بخش‌های گوناگون شرکت همشهری می‌توانند خواستار برگزاری دوره های تخصصی برای همکاران خود شوند. در این حالت، مرکز آموزش همشهری امکانات مورد نیاز این آموزش را فراهم می کند.

آموزش پایدار
به فراخور موضوعات قابل توجه، مؤسسه همشهری برای بهبود و ارتقاء امور و نیز مسائل مهم روز، بخش آموزش همشهری نشست‌ها و کارگاه‌های کارشناسی مورد نیاز همکاران را در بخش‌های مختلف برگزار می‌کند.

آموزش برای ارتقاء‌ سواد
ارتقاء سواد همکاران یکی از هدف‌های همیشگی همشهری است. از همین رو این امکان برای تمامی همکاران همشهری که هنوز موفق به دریافت دیپلم متوسطه نشده‌اند فراهم آمده است که با پشتیبانی شرکت همشهری تحصیلات خود را تا پایان دوره دبیرستان ادامه دهند. بر این اساس شرکت همشهری هزینه تحصیل همکاران خود را در دوره‌های شبانه برعهده گرفته است.

آموزش اختصاصی برای تحریریه‌ها
با توجه به اینکه همه تلاش همکاران مؤسسه همشهری در نهایت جلوه و بازتاب خود را در روزنامه و نشریه‌های گوناگون همشهری می‌یابد، آموزش همکاران تحریری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در عین حال مؤسسه همشهری، هم به لحاظ وسعت و تنوع تولید مطبوعاتی و هم به جهت جایگاه و منزلت خود در میان رسانه‌های کشور، قابلیت تبدیل شدن به مرکز و کارگاه بی‌بدیل آموزش روزنامه‌نگاری کشورمان را داراست. از همین رو آموزش اختصاصی همکاران تحریری، هم در زمینه تکنیک های و مهارت های اختصاصی روزنامه‌نگاری و هم در زمینه‌هایی که همکاران به فعالیت در آن مشغولند (همچون روزنامه‌نگاری شهری، روزنامه‌نگاری محیط زیست، روزنامه‌نگاری خانواده، روزنامه نگاری جوان و ...) از اولویت‌های مرکز آموزش همشهری است.  

۲. آموزش‌های فراسازمانی
همشهری، با توجه به جایگاه و امکانات آن،   ارتقای دانش روزنامه‌نگاری و رسانه‌ای همه همکاران مطبوعاتی را در سراسر کشور وظیفه خود می‌داند. از همین رو بخشی از مأموریت مرکز آموزش همشهری کمک به افزایش و روزآمدی دانش روزنامه‌نگاری در کشور است.
برای تحقق این امر مرکز آموزش همشهری چند برنامه را در دستور کار خود دارد.

دوره آموزش فراگیر روزنامه‌نگاری چندرسانه‌ای
تحولات نوپدید در عرصه فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات امکانات فوق‌العاده‌ای را در اختیار مطبوعات قرار داده و چشم‌انداز روزنامه‌نگاری  چندرسانه‌ای را در برابر آن‌ها گشوده است. در واقع چندرسانه‌ای شدن مسیر و چشم‌انداز مقدر روزنامه‌نگاری امروز جهان است. شرکت همشهری نیز خود را برای بهره‌مند شدن از مزیت‌های این تحول مهیا می‌کند. البته این فرایندی است که روزنامه‌نگاری کشورمان باید در آن حضور و مشارکت داشته باشد، از همین رو مرکز آموزش همشهری در برگزاری دوره ویژه روزنامه‌نگاری چندرسانه‌ای آموزش همکاران همشهری و نیز روزنامه‌نگاران مطبوعات دیگر را، به طور تؤامان در دستور کار دارد.
نخستین دوره آموزش روزنامه‌نگاری چندرسانه‌ای شرکت همشهری از دی ماه سال ۱۳۸۵ با حضور ۱۲ داوطلب آغاز شده است.
در این دوره شش نفر از همکاران مؤسسه همشهری و شش نفر از داوطلبان آزاد حضور دارند. انتخاب پذیرفته‌شدگان آزاد در مرحله نخست بر اساس بررسی پیشینه تحصیلی و کاری و میزان آشنایی با زبان انگلیسی صورت گرفت. سپس با برگزیدگان مصاحبه تخصصی به عمل خواهد آمد و از آنان خواسته شد که درباره یک موضوع مقاله‌ای بنویسند. به این ترتیب از میان حدود ۱۵۰ متقاضی شرکت در دوره، شش نفر انتخاب شدند.
از میان همکاران همشهری نیز که علاقه‌مند به حضور در این دوره بودند، بنا به تشخیص سردبیری روزنامه، شش نفر انتخاب شدند.
طول این دوره حدود ۳۶ هفته (نه ماه) و آموزش در آن تمام وقت است.
شرکت‌کنندگان در این دوره از کمک هزینه تحصیلی برخوردارند و فرصت آن را یافته‌اند که به تقویت زبان انگلیسی نیز بپردازند.

اصطلاح‌شناسی فنی فضای مجازی
برای آشنایی علاقه‌مندان حوزه مطالعات انسانی و خبرنگاران رسانه‌های جمعی با اصطلاحات فنی رایج در زمینه کاربرد رایانه، اینترنت و فضای مجازی، مرکز آموزش همشهری دوره‌های آموزش کوتاه مدت اصطلاح‌شناسی فضای مجازی را برگزار می‌کند.
طول این دوره دو هفته‌ است و کلاس‌ها مجموعا در شش جلسه برگزار می‌شوند.
شرکت در این دوره برای روزنامه‌نگاران رایگان و برای دانشجویان نیم بهاست.
در سال ۱۳۸۵ دو دوره آموزش اصطلاح شناسی فضای مجازی برگزار شده است.

برگزاری نشست‌های تخصصی
مرکز آموزش همشهری برای بحث در موضوعات تخصصی و امروزین روزنامه‌نگاری به برگزاری نشست‌های تخصصی روزنامه‌نگاری نیز اقدام می‌کند.

این مرکز در سال ۱۳۸۵ موفق به برگزاری شش نشست در موضوعات زیر شده است:

روزنامه‌نگاری آنلاین؛ یک نشست تعاملی
نخستین نشست علمی مرکز آموزش همشهری با طرح پرسش‌هایی همچون روزنامه‌نگاری آنلاین چیست؟ و جایگاه آن در روزنامه‌نگاری معاصر کجاست؟ به بررسی جنبه‌های گوناگون روزنامه‌نگاری آنلاین اختصاص یافت.
در این نشست تعاملی، علاوه بر مبحث روزنامه‌نگاری آنلاین و جایگاه جهانی آن، سخنرانان به بررسی " تفاوت‌ها و شباهت‌های روزنامه‌نگاری آنلاین با روزنامه‌نگاری چاپی و  رادیویی و تلویزیونی"، "وب‌لاگ‌نویسی و روزنامه‌نگاری آنلاین"، "معیارهای حرفه‌ای‌گری در روزنامه‌نگاری آنلاین" و "چرایی طرح بحث روزنامه‌نگاری سنتی و مدرن" پرداختند
دکتر یونس شکرخواه، دکتر سعیدرضا عاملی، حمید ضیایی‌پرور، شهرام شریف و دکترحسن نمک‌دوست تهرانی در این نشست به سخنرانی پرداختند.

صدا در اینترنت، یک نشست آموزشی درباره پادکست
صدا در اینترنت، یک نشست آموزشی درباره پادکست؛ عنوان دومین گفت‌ و شنود علمی مرکز آموزش همشهری بود
در این نشست جواد آتش‌افروز، مازیار ناظمی، زهرا صفائیان و سام فرزانه به توضیح ویژگی‌های برنامه‌های رادیویی و چگونگی تولید پادکست برای اینترنت پرداختند.

اس. ام. اس: رسانه خبر
با توجه به اهمیت پیام کوتاه در انتشار اخبار روزنامه‌ها مرکز آموزش همشهری سومین نشست علمی خود را به کاربرد اس. ام. اس به عنوان رسانه‌ای برای اطلاع‌رسانی و خبردهی اختصاص داد.
دکتر داود زارعیان، ‌ محمد مهاجری، حسن آجیگل، مهدی نیامنش و عباس احمدی در نشست «اس. ام. اس: رسانه خبر» به بررسی کارکردهای این فناوری نوین و همه‌گیر و اثرات اجتماعی آن پرداختند.

روزنامه‌نگاری شهروندی: شما هم می‌توانید روزنامه‌نگار - شهروند باشید
«شما هم می‌توانید روزنامه‌نگار - شهروند باشید»، عنوان چهارمین نشست علمی مرکز آموزش همشهری بود.
همچنان که می‌دانیم توسعه وسایل ارتباطات جمعی و فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات، در سال‌های اخیر، به شهروندان امکان داده است که در تولید روزنامه‌نگاران مشارکت کنند. به این ترتیب نوع تازه‌ای از روزنامه‌نگاری با عنوان روزنامه‌نگاری شهروندی پدید آمده است. روزنامه‌نگاری شهروندی، به‌نوبه خود، باعث تحول چشمگیری در محتوا و شکل ارائه خبرها و گزارش‌ها شده فشار مثبتی را بر تحریریه‌ها وارد آورده است تا بیش از پیش به پیگیری و پوشش اخبار و رویدادها بپردازند.

در نشست مرکز آموزش همشهری دکتر یونس شکرخواه، دکتر تژا میرفخرایی، امین رجایی، حمید وثوق، ‌ علی شمیرانی و مصطفی قوانلوقاجار به طرح دیدگاه‌های خود درباره روزنامه‌نگاری شهروندی خواهند پرداختند.

روزنامه‌نگاران و محیط زیست
پنجمین نشست آموش همشهری با توجه به اهمیت مسائل زیست‌محیطی به موضوع «روزنامه‌نگاران و محیط زیست» اختصاص یافت. ‌
 جمال معینی، مدیرعامل جبهه سبز ایران، محمدعلی اینانلو و دکتر ناصرکرمی، روزنامه‌نگار، محمدهادی حیدرزاده، مشاور شهردار تهران درامور محیط زیست و دکتر عبدالله گیویان، جامعه‌شناس، در سخنان خود موضوعات زیر را  مورد توجه قرار دادند:

• تاریخچه توجه به مسائل زیست‌محیطی در مطبوعات ایران
• مخاطبان خبرها و گزارش‌های زیست‌محیطی؛
• ضرورت همکاری مدیریت شهری و روزنامه‌نگاران در پیشبرد هدف‌های زیست‌محیطی؛
• توسعه پایدار، ضرورت‌ ‌ها و روش‌ها در روزنامه‌نگاری محیط زیست

اداره این نشست را اسماعیل عباسی، روزنامه‌نگار  پرسابقه محیط زیست بر عهده داشت.

کارگاه آموزش تعامل با رسانه‌ها برای مدیران ارشد شهرداری
ششمین نشست مرکز آموزش همشهری در سال ۱۳۸۵ به گفت‌وگوی روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه‌ها با شهرداران تهران و مدیران شهرداری اختصاص یافت.
موضوعاتی که در این کارگاه مورد بررسی قرار گرفتند عبارت بودند از :
• ملاحظاتی در باب بازنمایی شهرداری
• نگرش اصحاب رسانه درباره شهرداری، شهردار، مدیران و کارکنان شهرداری
• من که هستم؟ درمقام یک خبرنگار از مدیریت شهری چه انتظاری دارم
• ضرورت تدوین راهبرد در برقراری ارتباط با رسانه‌ها/ نقش روابط عمومی در تدوین و تبیین راهبرد ارتباط با رسانه‌ها
• وقتی به استودیوی صدا و سیما وارد می‌شویم
• از زبان عکس
• نکته‌هایی درباره انجام مصاحبه
• انجام یک مصاحبه عملی و بررسی و نقد آن

در این کارگاه دکتر یونس شکرخواه، دکتر عبدالله گیویان پری ظریفیان همتیان، ‌ دکتر ناصر کرمی، لیلا خدابخشی، حسن سربخشیان، ‌ حمید وثوق، معصومه اسماعیل‌نژاد، مریم یوشی‌زاده، ‌ حامد شمس، ‌ محمدرضا اسدزاده و دکتر حسن نمک‌دوست تهرانی به طرح مباحث خود در چگونگی تعامل مسؤولان شهرداری با رسانه‌ها پرداختند.

www.hamshahritraining.ir

کد خبر 27392
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز