شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۸
۱ نفر

موضوع برنــــامه‌های تهرانگــــردی احمد مسجدجامعی اغلب با مناسبت‌های سال گره می‌خورد و دیروز هم به همین‌خاطر، تهرانگردی وی با تیم همراهش رنگ و بوی‌ماه محرم داشت.

حسینیه  سادات اخوی-مسجدجامعی

 اين باعث شد تا سي‌ و دومين برنامه كشف تهران مسجدجامعي با حضور در تكايا و هيئت‌هاي مذهبي قديمي تهران كليد بخورد. در اين برنامه كه احمد دنيامالي، رئيس كميسيون عمران شورا نيز مسجدجامعي را همراهي مي‌كرد، تهرانگردان ابتدا مهمان حسينيه بزازها در منطقه بازار شدند و در سوگ حضرت قاسم(ع) به عزاداري پرداختند.

مسجدجامعي سپس از يكي از قديمي‌ترين بيمارستان‌هاي تهران معروف به درمانگاه عرب‌ها بازديد كرد كه مسئولان اين بيمارستان از وي و خسروآبادي، مديركل ميراث فرهنگي شهر تهران درخواست كردند تا نسبت به بازسازي بيمارستان كه در حريم كاخ گلستان قرار دارد، چاره‌اي بينديشند. اينطور كه خسروآبادي اعلام كرد بيمارستان سيدالشهدا(ع) واقع در چهارراه گلوبندك، در حريم بازار و كاخ گلستان قرار دارد و به همين‌خاطر اجازه ساخت‌وساز به آن نداده‌اند. اين در حالي است كه مسئولان آن اعلام مي‌كنند بيمارستان نياز به افزايش ارتفاع دارد. البته ديروز مسئولان اين بيمارستان عنوان كردند كه مي‌توانند به جاي افزايش ارتفاع، سطح اشغال را افزايش داده يا به‌صورت پلكاني ارتفاع بيمارستان را افزايش دهند كه مقرر شد اين سخنان، به‌صورت پيشنهاد به سازمان ميراث فرهنگي ارائه تا مطالعه لازم در مورد آن انجام شود.

تأكيد بر حفظ سبك سنتي تكايا و حسينيه‌ها

مسجدجامعي در ادامه تهرانگردي‌اش از حسينيه سيدهاشم شيرازي كه يكي از قديمي‌ترين هيئت‌هاي تهران به‌حساب مي‌آيد، بازديد كرد. وي در اين حسينيه با اشاره به كتابخانه‌اي كه 31جلد كتاب چاپ سنگي دارد، گفت: به‌زودي فردي را براي ثبت اين كتب به حسينيه خواهم فرستاد. احمد مسجدجامعي همچنين با انتقاد از ورودي مدرن اين حسينيه گفت: ورودي اين هيئت قديمي مدرن شده و بايد اين ورودي به سبك و سياق گذشته خود بازگردد. وي به همين منظور از احمد دنيامالي درخواست كرد تا نظارت بر اين تغيير ورودي‌ را انجام دهد.حضور در حسينيه خياط‌ها واقع در حوالي چهارراه سيروس هم بخشي ديگر از برنامه تهرانگردي ديروز بود.

مسجدجامعي پس از اين حسينيه هم در حسينيه سادات اخوي حضور يافت و در مجلس عزاداري آنها شركت كرد. حسينيه سادات اخوي كه يكي از معروف‌ترين هيئت‌هاي قديمي تهران محسوب مي‌شود، در زمان فتحعلي شاه داير شده و در دهه فاطميه و دهه اول‌ماه محرم در آن جلسات عزاداري براي زنان برپا مي‌‌شده است اما به مرور زمان بخش كوچكي از حياط اين خانه را به مردان اختصاص داده‌اند. به گفته زنان محلي، خانه سادات اخوي منبر متبركي دارد و زنان براي حاجت روا شدن از زير منبر رد مي‌شوند. حتي گفته مي‌شود در زمان قاجار قنداقه كودكان را با اين منبر متبرك مي‌كردند.

در ادامه برنامه تهرانگردي ديروز، مسجدجامعي با همراهي دنيامالي از تكيه رضاقلي‌خان كه در محله سرچشمه تهران داير است بازديد كرد. وي در اين بازديد قول همكاري براي مرمت بافت تاريخي اين تكيه و سقاخانه آن را داد و گفت: اگر هزينه تعمير و مرمت مورد نياز تكيه تأمين نشود، شخصا اين پول را پرداخت مي‌كنم.

وي همچنين در حاشيه برنامه ديروز با بيان اينكه شناسايي، مرمت و فهرست‌نويسي نسخ خطي به حسينيه‌هاي تهران در اين تهرانگردي مدنظر بوده است، اظهار كرد: تاليف و مرمت تابلوهاي ارزشمند و آثار خوشنويسي نيز كه در حال پوسيدگي بود يكي ديگر از اقداماتي است كه در دستور كار قرار گرفته است. مسجد جامعي همچنين اعلام كرد تكميل آيينه‌كاري و مقرنس كاري حسينيه سيدهاشم شيرازي نيز مورد توجه قرار گرفته است.مسجدجامعی سپس با حضور در جمع مداحان شرق و غرب تهران به عزاداری پرداخت و در انتها شال عزای حسینی از سوی این مداحان به وی تقدیم شد.

كوچه لب تشنه

مسجد جامعي با حضور در مسجد قندي واقع در منطقه 11تهران، اين مسجد را يكي از آثار سنتي تهران ناميد و از تهيه‌كنندگان و دست اندركاران اين مسجد خواست تا سبك و سياق سنتي و قديمي اين مسجد را حفظ كنند. يكي از مسئولان اداره اين مسجد اما در مورد چگونگي بازسازي اين بنا گفت: سال‌هاي پيش به‌دليل نم دادن، زمين اين مسجد تا ستون در خاك فرو رفته بود كه توانستيم ستون‌هاي سنگي اين بنا را حفظ كنيم. پس از آن، احمدمسجدجامعي از اجراي سنتي قديمي در يكي از كوچه‌هاي اين مسجد (كوچه توحيد) صحبت كرد. به گفته وي در اين كوچه قناتي وجود داشت كه مردم در روز تاسوعا براي همدردي با حضرت عباس(ع) درحالي‌كه بر سر و سينه مي‌زدند به كنار قنات آمده و آب را تا نزديكي دهانشان برده اما آن را نمي‌نوشيدند كه به اين سنت «آب روي آب» مي‌گفتند. وي اضافه كرد كه همچنين در روز عاشورا بالاي قنات مراسم عزاداري برپا مي‌كردند اما كسي تا عصر آبي از آن نمي‌نوشيد. وي به همين منظور پيشنهاد داد تا اين كوچه به نام لب تشنه نامگذاري شود و زير آن نوشته شود كه به ياد شهيد.

 

کد خبر 276523

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha