دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۵
۰ نفر

دکتر عیسی کلانتری: امسال نیز سناریوی تکراری کاهش عرضه و افزایش قیمت برخی انواع میوه و سبزی در فصول سرد سال با کمبود و رسیدن نرخ هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی به ۴ تا ۷ هزار تومان رقم خورد.

عیسی کلانتری

رويه‌اي كه زيان توأم مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان طي چند هفته گذشته را به‌دنبال داشته است. افزايش بي‌رويه قيمت برخي محصولات كشاورزي در فصول سرد كه در سنوات گذشته با كاهش سطح زيركشت، كمبود عرضه و افزايش قيمت برخي اقلام مانند سيب‌زميني، پياز، گوجه‌فرنگي و برخي ديگر از انواع سبزي و صيفي اتفاق افتاده بيانگر شرايط نابسامان توليد و بازار رساني اين محصولات است.

گرچه دلايل مختلفي مانند كاهش توليد، تغييرات جوي، دلال بازي و... در توجيه نابساماني بازار اين اقلام مطرح مي‌شود اما به هر دليلي علت اصلي افزايش قيمت اين محصولات كمبود عرضه است. درصورتي كه وزارت جهادكشاورزي اطلاع‌رساني درستي به توليد‌كنندگان اين محصولات به‌ويژه توليدات گلخانه‌اي انجام مي‌داد، اكنون مي‌شد با عرضه گوجه‌فرنگي گلخانه‌اي نرخ اين محصول را به 5 تا 8 هزار تومان هم برسانيم يا حداقل در سطح 4هزار تومان تثبيت كنيم. بايد سعي كرد تا با هدايت كشاورزان، افزايش قيمت ناشي از كاهش شديد عرضه يا افت توليد داخل محصولات كشاورزي را مهار كرد.

امسال بازار پياز و سيب‌زميني به‌دليل افزايش توليد و عرضه متعادل است اما در مورد گوجه‌فرنگي با توجه به اينكه در فصل سرد سال امكان توليد اين محصول در فضاي باز وجود ندارد و در ماه‌هاي آذر تا بهمن امكان تأمين كسري نياز بازار تنها از طريق كشت گلخانه‌اي وجود دارد.

از سوي ديگر گوجه‌فرنگي كشت شده در فضاي باز از مناطق جنوبي كشور نيز در اسفند‌ماه به بازار عرضه مي‌شود. با اين شرايط درصورتي كه متوليان بخش كشاورزي با اطلاع‌رساني صحيح و به موقع، نسبت به افزايش سطح زيركشت گلخانه‌اي اين محصول در زمان مناسب حتي در مناطق اطراف تهران اقدام مي‌كردند، اين امكان وجود داشت تا با افزايش عرضه، قيمت‌ها را متعادل كنيم. اما كشت دير هنگام گلخانه‌اي اين محصول موجب شده تا گوجه‌فرنگي گلخانه‌اي نيز يك‌ماه ديگر به بازار عرضه شود. در واقع نبود برنامه مدون كشت علت كاهش عرضه و نوسان قيمت بسياري از محصولات كشاورزي است.

از آنجا كه كشاورزان فعال در گلخانه‌هاي كشور از اقشار تحصيلكرده بخش كشاورزي هستند، وزارت جهادكشاورزي مي‌توانست با ارائه برآورد درست و اطلاع‌رساني مناسب به آنها زمينه انتقال زودتر نشاء اين محصول به گلخانه و عرضه بموقع آن براي تثبيت قيمت‌ها را فراهم كند اما حجم بالاي مشكلات به ارث رسيده بخش كشاورزي از دولت گذشته موجب غفلت از اين موضوع شده است. بهتر است از سال آينده حتما اين موضوع در دستور كار وزارت جهادكشاورزي قرار گيرد تا محصولات توليدي به موقع به بازار عرضه شود.

  • دبير كل خانه كشاورز
کد خبر 279016

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha