گروه اقتصادی: کمیسیون کشاورزی از جمله کمیسیون‌هایی است که به‌رغم نقش و جایگاه این بخش در توسعه اقتصادی کشور، فعالیت چشمگیری برای ایفای این نقش نداشته است؛ گرچه به اعتقاد برخی اعضای هیأت رئیسه مجلس، این کمیسیون از جمله بهترین کمیسیون‌های دوره هشتم مجلس بوده است.

عیسی کلانتری

با عیسی کلانتری، وزیر اسبق جهاد کشاورزی و دبیر کل خانه کشاورز گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • عملکرد مجلس هشتم در بخش کشاورزی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به اینکه از دوره نخست مجلس کم و بیش با عملکرد کمیسیون‌های کشاورزی آشنایی داشته‌ام به‌طور نسبی می‌توان گفت این کمیسیون در دوره هشتم مجلس ضعیف‌ترین کمیسیون در طول دوره 8ساله مجلس بوده است؛ گرچه ممکن است هیأت رئیسه مجلس این کمیسیون را از جمله کمیسیون‌های موفق مجلس قلمداد کند.

  • شاخص‌ترین اقدام این کمیسیون در بعد قانونگذاری کدام است؟

مقایسه عملکرد این کمیسیون با دوره‌های قبلی بیانگر این واقعیت تلخ است که تنها دستاورد کمیسیون مذکور در این دوره از مجلس تصویب قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی بوده که مملو از اشتباه، ایراد و پیش‌بینی‌هایی غیرقابل تحقق است که عملا هم این موضوع به اثبات رسید.

  • کمیسیون مذکور در بعد نظارتی و قانونگذاری تا چه حد موفق بوده است؟

نمایندگان مجلس 2وظیفه قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین را بر عهده دارند اما واقعیت آن است که کارنامه کمیسیون کشاورزی مجلس از بعد نظارتی در حد صفر بوده است و این کمیسیون به هیچ وجه توجهی به عملکرد دستگاه‌های اجرایی در قبال مصوبات خود نداشته است. پیش‌بینی رشد 6.5درصدی بخش کشاورزی در طول برنامه چهارم توسعه در حالی که به گفته دولت بخش کشاورزی در این برنامه تنها1.2 درصد رشد داشته بیانگر ضعف نظارتی این کمیسیون است. در واقع کمیسیون کشاورزی نه ناظر خوبی بر دولت و نه حامی خوبی برای بخش کشاورزی بوده است.

  • یعنی این کمیسیون نمره قبولی نمی‌گیرد؟

اگر بپذیریم که عملکرد کمیسیون کشاورزی در مجلس تعیین‌کننده خط‌مشی دولت در بخش کشاورزی است باید گفت که متأسفانه این کمیسیون در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی نمره قبولی نمی‌گیرد.

  • آیا واگذاری تنظیم بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی عامل ناهماهنگی بیشتر در تنظیم بازار نبوده است؟

باید توجه کرد که فلسفه واگذاری وظایف و اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت در تنظیم بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی غلط بوده است. مطرح شدن واگذاری واردات و تنظیم بازار محصولات کشاورزی به این وزارتخانه ناشی از نبود هماهنگی در دولت بوده است. در گذشته نیز اینگونه بود و شورای اقتصاد با بررسی همه کالاها نسبت به صدور مجوز یا جلوگیری از واردات این کالاها اقدام می‌کرد.

  • عملکرد این کمیسیون در بخش فراهم کردن بسترهای سرمایه‌گذاری و بسته‌های حمایتی بخش کشاورزی تا چه حد مطلوب بوده است؟

وضعیت اسفبار سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی برای همه مشخص است و حتی در حد یک سوم استهلاک هم سرمایه‌گذاری در این بخش شاهد نبوده‌ایم. از سوی دیگر دولت از سال 87 حساب‌های مالی را اعلام نکرده اما اعداد و ارقامی از رشد7.3درصدی اقتصاد کشور و پیش‌بینی نرخ رشد 6.5 درصدی در بخش کشاورزی اعلام شد ولی بنابر آمار، ارقام و جداول اعلام شده توسط دستگاه‌های دولتی، از این میزان پیش‌بینی رشد در بخش کشاورزی تنها1.2درصد محقق شده که این میزان رشد نیز ناشی از واردات علوفه و رشد در بخش مرغداری بوده و ارتباط چندانی با تولید داخلی نداشته است.

کد خبر 160071
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز