سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: انسولین هوشمند؛ پایداری طولانی در خون دارد و زمانی که قند خون بالا می‌رود، شروع به فعالیت می‌کند. انسولین یک پروتئین است و چون دستگاه گوارش این پروتئین را تخریب می‌کند تنها بصورت تزریقی می‌توان آن را وارد بدن کرد.

دیابت

سايت سلامت دانشگاه يوتا در اين باره مي‌نويسد؛ با وجود پیشرفت‌هایی که در درمان دیابت به وجود آمده، از جمله پمپ انسولین و نیز تولید چهار نوع انسولین مختلف، هنوز مبتلایان به دیابت نوع اول باید خود میزان انسولینی را که هر روز لازم دارند را تنظیم و تزريق کنند. این یعنی ممکن است فرد مبتلا به دیابت نوع اول (دیابتی که فرد نیاز به تزریق انسولین دارد) مجبور باشد تا ده بار در روز قند خون خود را اندازه بگیرد و انسولین مورد نیاز خود را محاسبه کند.

این مراقبت دائم از قند خون و انسولین کاری دشوار است؛ اشتباه محاسبه یا تغییر تغذیه یا فعالیت فرد یا عوامل دیگر ممکن است باعث افزایش یا کاهش بیش از حد قند خون شوند که عوارض خود را به دنبال می‌آورد.

متیو وبر یکی از پژوهشگران این تحقیق می‌گوید: "در حال حاضر هیچ انسولینی که خود را با میزان قند خون تنظیم کند و از نظر بالینی هم تایید شده باشد وجود ندارد".

دیابت

برای حل این مشکل، محققان دانشگاه یوتا نوعی انسولین "هوشمند" تولید کرده‌اند به نام " Ins-PBA-F" که پايداري طولانی مدت در خون دارد و وقتی که قند خون بالا مي‌رود، شروع به فعاليت مي‌كند.

آزمایش این انسولین هوشمند در موش‌های دیابتی نشان داد که یک بار تزریق انسولین هوشمند به این موش‌ها، حداقل چهارده ساعت دوام دارد و در این مدت انسولین هوشمند بارها بطور خودکار برای پایین آوردن قند خون فعال می‌شود.


علاوه بر این انسولین هوشمند در مقایسه با انسولین طولانی‌اثر، سریع‌تر و بهتر قند خون را پایین می‌آورد. در واقع تزریق انسولین هوشمند به موش‌ها نشان داد که سرعت و نحوه عمل آن در پایین آوردن بدون خطر قند خون، تفاوتی با موش‌های سالم ندارد.

تا به حال برای تولید انسولین‌های "هوشمند"، از نوعی ژل یا پوشش پروتئینی استفاده می‌شده تا مولکول انسولین را در بر بگیرد و مانع از تاثیر آن در زمانی شود که قند خون پایین است. این پوشش خود مشکلاتی ایجاد می‌کرد و باعث واکنش ناخواسته سیستم ایمنی بدن به آن می‌شد.

اما انسولين هوشمند يا (Ins-PBA-F) در واقع با ایجاد تغییر شیمیایی در انسولین طبیعی تولید شده است. از این نظر محققان فکر می‌کنند، مصرف طولانی مدت این انسولین بی خطر باشد چون از انسولین طبیعی گرفته شده است.

دکتر چو می‌گوید: "انسولين (Ins-PBA-F) کاملا شایسته نام هوشمند است، چون خودش به گلوکز واکنش نشان می‌دهد. این اولین دارو در این رده است كه توليد شده است. به نظر می‌رسد انسولین ما بهتر از هر چیز دیگری که در حال حاضر برای درمان دیابت وجود دارد، کارآمد دارد".

مرحله اول آزمایش این انسولین هوشمند روی انسان، در دو تا پنج سال آینده آغاز مي‌شود. اگرچه انتظار می‌رود تا این نوع از انسولین به قطعی‌ترین و قابل اطمینان‌ترین روش درمان دیابت تبدیل شود. اما همچنان تاكيد می‌شود که برای سلامتی و کنترل دیابت، روش سالم زندگی كردن را در اولویت قرار دهيد.

همچنين ارتقای آگاهي و دانش شما از دیابت، ورزش، تغذیه مناسب، وزن صحیح، تنظیم ساعت بیولوژیک و مدیریت هوشمند دیابت می توانند بهترين تضمین سلامت شما باشند.

کد خبر 287426

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha