مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان ایتالیایی و فرانسوی ایستگاه تحقیقاتی کونکوردیا قرار است به زودی برای ۶ ماه در تنهایی و تاریکی مطلق درون ایستگاهی قطبی محبوس شوند.

براساس گزارش ميل آنلاين، اين مركز تحقيقاتي كه هالي 6 نام دارد از چهار اتاقك پايه‌دار تشكيل شده كه توسط راهروهايي به يكديگر متصل شده‌اند. اين پايگاه گنجايش 16 تا 52 نفر را دارد كه اين گنجايش با فصل سال متناسب است. در تابستان 52 نفر و در زمستان 16 نفر.

ایستگاه

اتاقك مركزي در اين مركز استراحتگاه و محل گرد‌هم‌آيي يا ورزش و يا صرف غذا است. سيستم فاضلاب اين مركز نيز به گونه‌اي طراحي شده كه ميزان مصرف آب را كاهش مي‌دهد و پايه‌هاي بلندي كه زير اتاقك‌ها قرار گرفته، آنها را چهار متر از سطح يخ بالاتر نگه مي‌دارد. دماي هوا در فصل زمستان در اين منطقه به زير منفي 56 درجه سلسيوس مي‌رسد.

قطب جنوب

گروهي كه قرار است براي 6 ماه در اين ايستگاه اقامت داشته‌باشند، چهار ماه از اقامت خود را در تاريكي مطلق سپري خواهند‌كرد. طي اين ماموريت، بث هيلي از آژانس فضايي اروپا پنج آزمايش را براي كمك به آماده‌سازي فضانوردان براي اقامت‌ و ماموريت‌هاي طولاني مدت در سامانه خورشيدي انجام خواهد‌داد. به گفته وي زندگي در هالي شباهت‌هاي زيادي به زندگي در فضا دارد، ساكنان آن از جهان دور مي‌شوند، نور طبيعي خورشيد را دريافت نمي‌كنند و تحت فشار كم هوا زندگي مي‌كنند. كونكورديا در سه هزار و 200 متري در بالاي سطح دريا قرار گرفته‌است.

قرار است در اين ماموريت علاوه بر نظارت بر وضعيت سلامت ساكنان ايستگاه، جستجو براي يافتن حيات در اين محيط منجمد نيز انجام گيرد. آژانس فضايي اروپا طي توافق مركز اكتشافات آنتراكتيكاي بريتانيا دو آزمايش از پنج آزمايش كونكورديا را در ايستگاه هالي 6 انجام خواهد‌داد. طي 6 ماه آينده داوطلبان فعاليت‌هاي خود را به صورت روزانه تصويربرداري خواهند‌كرد و تعاملات اجتماعي آنها زير نظر خواهد‌بود.

طراحي اين پايگاه در سال 2013 جزو كانديداهاي جايزه جهاني معماري قرار گرفته‌بود. هالي 6 ششمين ايستگاهي است كه در صفحه يخي برانت قرار گرفته‌است، قطه يخي كه در 16 كيلومتري حاشيه آتلانتيك جنوبي شناور است. بيشتر ايستگاه‌هايي كه پيش از اين در اين مناطق بنا شده‌بودند، زير بار سنگين برف‌هاي قطبي از بين رفته‌اند.

کد خبر 288133

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha