شیوا حریری: من که سردار مفخم را نمی‌شناسم، اما حتماً آدم خوش‌سلیقه‌ای بوده که چنین عمارتی را برای کار و زندگی انتخاب کرده.

دوچرخه

 عمارتی زیبا با کلاه‌فرهنگی و حوض‌خانه و آینه‌خانه در باغی بزرگ.  سال‌ها گذشته. سال‌ها که می‌گویم یعنی خیلی خیلی سال. یعنی از دوره‌ی ناصرالدین‌شاه قاجار تا امروز و از آن بنا امروز تنها عمارت اصلی و آینه‌خانه باقی مانده که موزه‌ی مردم‌شناسی و باستان‌شناسی است.

آن‌روزها که سردار مفخم حاکم بجنورد بود و این‌جا دارالحکومه‌اش، از مهمانانش در قسمتی از بنا پذیرایی می‌کرد که به خاطر آینه‌کاری‌هایش به آینه‌خانه مشهور است. همین‌جا که دو طرف در ورودی، دو سرباز قاجاری بر دیوار، کاشی‌کاری شده‌اند و شاید قرار بود به مهمان‌ها خوش‌آمد بگویند.

در قسمتی از آینه‌خانه امروز تصویر آدم‌های مهم دوره‌ی صفویه و زندیه و قاجار به نمایش درآمده است؛ آدم‌هایی مثل شاه‌عباس صفوی، کریم‌خان زند، آقامحمد خان قاجار.

عمارت مفخم دو طبقه دارد و امروز موزه است. در موزه‌ی مردم‌شناسی، زندگی مردم، لباس‌ها و شغل‌هایشان در قالب مجسمه‌هایی شبیه‌سازی شده و در موزه‌ی باستان‌شناسی ابزارها و وسایل به‌دست‌‌آمده از کاوش‌ها به‌نمایش درآمده؛ سکه‌ها، سفال‌ها و اسکلت‌ها.

آن‌چه  در این بنا چشم‌نواز است، کاشی‌کاری‌های معرق و هفت‌رنگش است. نقش دو فرشته‌ی بالدار در دو سوی طاق اصلی یادآور فرشته‌های طاق‌بستان است و ویژگی جالبش این‌که در قاب‌های کاشی نقش‌ها و طرح‌ها تکرار نمی‌شود.

کد خبر 288253

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha