همشهری آنلاین: هرچند انتظار می‌رفت بعد از تفاهم هسته‌ای سوییس، همچون روزهای بعد از توافق ژنو شاهد برگزاری‌ متوالی مناظره‌های مختلف از سوی دو جریان سیاسی کشور نباشیم اما این گمانه زنی دیروز با برگزاری مناظره‌ای پایان یافت. مناظره‌ای با حضور دو چهره مطرح سیاسی؛ یکی موافق و دیگری مخالف و البته با موضع‌گیری‌هایی که هرگز به نظر نمی‌رسد قابل تغییر باشد.

رسایی و زیباکلام

روزنامه اعتماد نوشت: ديروز سالن آمفي تئاتر باشگاه خبرنگاران جوان ميزبان مناظره‌اي با موضوع «بيانيه هسته‌اي لوزان و روند مذاكرات» بود. در يك طرف صادق زيباكلام، استاد علوم سياسي دانشگاه تهران و در سمتي ديگر حجت‌الاسلام رسايي، نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي؛ مناظره‌اي كه هرچند فكر مي‌شد با استقبال چنداني مواجه نشود اما اينچنين نشد.

شايد حاشيه‌هايي مهم‌تر از متن بر جمعيت حاضر در سالن همايش باشگاه افزوده باشد. حاشيه‌هايي كه هم پر از كنايه بود، هم تعريف جديدي از واژه‌ها ارايه مي‌داد و هم با ارسال دسته گل و بوسه‌اي بر دستان همفكران رسايي همراه بود. رسايي و زيباكلام قبل از شروع مناظره در اتاق مهمان، گپ و گفت كوتاه ولي جذابي داشتند.

رسايي، زيباكلام را خودي مي‌داند و مي‌گويد: برخي معتقدند آقاي زيباكلام از بچه‌هاي بالا هستند، چرا كه اسراييل را به رسمت مي‌شناسد، رضاشاه را دوست دارد، مخالف فناوري هسته‌اي است ولي تريبون‌هاي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در اختيار وي قرار مي‌گيرد! زيباكلام هم در واكنش به اين اظهارات رسايي گفت: بعضي‌ها مي‌گويند من نفوذي اين‌طرفي‌‌ها در آن‌طرفي‌ها هستم، ولي معلوم نيست طرف كدام طرف در كدام طرف! رسايي هم با خنده خطاب به زيباكلام گفت: شما با اخوي‌تان آقاي سعيد زيباكلام يك مناظره بگذاريد، زيباكلام هم با گفتن ان‌شا‌ءالله به رسايي پاسخ داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در ابتداي اين مناظره زيبا كلام در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه ارزيابي شما از نشست لوزان و ماحصل اتفاقاتي كه تاكنون صورت گرفته چيست، اظهار داشت: به اعتقاد بنده در خصوص توافق لوزان و كل بحث هسته‌اي دو رويكرد مي‌توان داشت البته هنوز در ارتباط با اسم حقوقي اين توافق اجماعي وجود ندارد و برخي به آن توافق، تفاهم و بيانيه مي‌گويند. وي ادامه داد: نشست لوزان منتهي به موافقتنامه و تفاهم اوليه‌اي شده كه پس از قريب به ١٩ ماه مذاكرات و پيگيري بين ايران و مشخصا امريكا به نتيجه رسيده است و به اعتقاد من مهم‌تر از ورود به جزييات آن از چند جهت كلي، اين توافق يك نقطه عطف تاريخي در تاريخ جمهوري اسلامي ايران خواهد بود.

عضو هيات‌ علمي دانشكده علوم سياسي دانشگاه تهران تصريح كرد: علي القاعده اين نهال كاشته شده و اميدواريم كه پا بگيرد و به اعتقاد من به دليل شرايط اقتصادي، اجتماعي، فكري و منطقه‌اي اين احتمال وجود دارد اما به جز ذات حضرت باري تعالي هيچ كس نمي‌تواند يقينا بگويد كه اين نهال پا خواهد گرفت يا خير. در ادامه رسايي گفت: من نمي‌دانم زيباكلام متن موضوع مذاكره را خوانده يا خير، وي گفت كه نمي‌دانيم اين بيانيه را بايد توافقنامه، توافق يا تفاهم بناميم و معتقد است كه مهم دانست اين موضوع است كه در مورد چه چيزي صحبت مي‌كنيم. ما مي‌گوييم اين يك توافقنامه است و بنده شمردم كه زيباكلام در ۱۰ دقيقه ۲۴ بار كلمه توافق را استفاده كرد زيرا بنده خدا چيز ديگري نمي‌تواند بگويد چون اين يك توافق است، توافق يعني همين كه دو طرف تعهداتي را به يكديگر داده‌اند تا در تيرماه هرچه مي‌خواهند ببندند براساس اين باشد. چگونه مي‌گوييم كه اين يك برد_ برد است، چون آنها هسته‌اي ما را بردند؛ اين يك برد و همچنين بازي را هم بردند كه مي‌شود برد دوم و شد برد - برد و نسبت توافق سوييس با برد - برد اين است كه هسته‌اي را بردند و بازي را هم بردند.

  • نقطه عطف تاريخ

نماينده مردم تهران در پاسخ به زيباكلام كه از توافق هسته‌اي به عنوان نقطه عطفي در تاريخ ياد كرد و گفت: اينكه توافقنامه سوييس از نقاط عطف تاريخ ما خواهد شد، هنوز خود آقايان هم مي‌گويند چيزي مشخص نيست زيرا وزير امور خارجه كشورمان در برنامه تلويزيوني «نگاه يك» اعلام كرد كه هنوز چيزي مشخص نيست و ظريف در اين برنامه تحت فشار بود، اگر افكار عمومي با ظريف است، پس چرا وي در اين برنامه تحت فشار بود؟ پس چرا اضطراب داشت؟ چرا در برابر سوال مجري نتوانست خوب دفاع كند؟

  • كاسبان تحريم

در ادامه رسايي در خصوص تحريم‌هاي غرب عليه ايران گفت: مهم‌ترين بحث تحريم‌هاست كه اكنون زيباكلام مي‌گويد شما خود كاسب تحريم هستيد، شما با تحريم زنده‌ايد، شما غرب‌ستيز هستيد، زيرا قبلا وي يك نامه‌اي را با اين مضامين براي بنده فرستاده، البته يك موضوعي را يادشان رفته بگويند كه هسته‌اي چيز به دردنخوري است. وي گفت: ما معتقديم مهم‌ترين بحث تحريم است، تحريم كه سرجايش است، در همين توافقنامه سوييس نه‌تنها تحريم‌ها برداشته نشده، بلكه به توافق ژنو عقب‌نشيني كرده‌ايم، خود ژنو شكست بود؛ اما اين را نمي‌گويم كه هيچ فايده‌اي نداشت؛ بله در ژنو ٥ درصد غني‌سازي ما را به رسميت شناختند. آن كساني كه كاسب تحريم‌اند مدافعان توافق ژنو و سوييس هستند، آقاي زيباكلام با تحريم كاسبي نكنيد.

زيبا كلام در پاسخ به وي گفت: دعوا به هيچ‌وجه بر سر توافق لوزان و ژنو نيست دعوا اساسي‌تر است و همان‌طور كه ديروز هم بنده به همفكر آقاي رسايي يعني آقاي شريعتمداري نامه نوشتم، اين مطلب را توضيح دادم. معتقدم كه دعواي اصلي بر سر امريكاستيزي، غرب‌ستيزي، استكبارستيزي به عنوان فلسفه و پارادايم انقلاب اسلامي براي يك جريان است كه اگر شما استكبارستيزي و امريكاستيزي را از اين جريان بگيريد هيچ چيز ديگري براي آن نمي‌ماند يعني ديگر راجع به چه چيزي مي‌خواهيد صحبت كنيد.

  • دست همفكران رسايي را مي‌بوسم

در ادامه زيباكلام گفت: دست رسايي و همفكرانش را مي‌بوسم به خاطر اينكه خودشان نمي‌دانند چه كردند و هنگامي به هسته‌اي حمله كردند و وقتي كه بعد از ژنو حمله كردند و در سفارت امريكا جمع شدند، خدا شاهد است كه من عشق مي‌كردم، زيرا آنها مو مي‌ديدند، من پيچش مو مي‌ديدم، زيرا آنها در آن شوري كه در حمله مي‌كردند، يادشان نبود كه شاخه‌اي را كه مي‌برند خودشان روي آن نشسته‌اند.

وي ادامه داد: من واقعا دلم مي‌خواست براي نخستين بار سياست‌هاي هسته‌اي كشور را مورد نقد قرار دهم و بگويم كه اگر قرار باشد سياست هسته‌اي كشور مورد نقد قرار بگيرد، يك كسي هم مي‌آيد سياست‌هاي هسته‌اي عزيز شما «احمدي‌نژاد جان‌تان» را زيرسوال ببرد.

تا زماني كه ظريف و روحاني هستند، شما مي‌توانيد انتقاد كنيد، اما قبل از آن را نمي‌توانيد نقد كنيد. رسايي كه هنوز پاسخ سوال خود از زيباكلام را نگرفته بود، در ادامه گفت: من از آقاي زيباكلام پرسيدم آيا متن توافق را خوانده‌اي؟ به من جوابي نداد، آيا تحريم‌ها برداشته مي‌شود؟ بازهم جوابي نداد. آقاي زيباكلام عزيز اگر حرف‌هاي شما قرار بود حاكم باشد، آن رضاشاه ملعون كه شما دلبسته چكمه‌هايش هستي و از آن تعريف كرده‌اي، بهتر از شما بود. رسايي خطاب به زيباكلام گفت: آقاي زيباكلام شما براي چه به زندان رفته بوديد؟ كه زيباكلام در پاسخ به رسايي گفت: براي دموكراسي به زندان رفتم، براي نبود حصر، براي نبود زنداني سياسي، براي اينها به زندان رفتم. رسايي در واكنش به اين پاسخ گفت: اگر براي آزادي رفتي، پس چرا ۹ دي توقيف است؟ چرا وطن امروز در دادگاه است؟چرا دبيرخانه شوراي امنيت بدون مصوبه رهبري مطبوعات را از اينكه به توافق ژنو بپردازند ممنوع مي‌كند؟ براي حصر؟! حصر مهم است واقعا؟!

پس چرا مردم خوزستان در حصر ريزگرد‌ها بودند، اما شما دل‌تان نسوخت. رسايي ادامه داد: اين آقايان محاكمه شدند در قانون اساسي در وظايف شوراي عالي امنيت ملي تصويب شده است كه يك عضوي كه رييس قوه قضاييه را نصب مي‌كند و اين قوه قاضي را نصب مي‌كند و مصوبه شورا تاييد مي‌شود پس براساس شرع و قانون بايد تصميم‌گيري صورت بگيرد و روحاني نيز به اين مصوبه راي داد روحاني چرا اجازه مي‌دهد برخي از افراد در اين راستا كاسبي كنند و موضوع در شوراي امنيت مطرح نشود.

رسايي افزود: شما صراحتا از تريبون جمهوري اسلامي اعلام كرديد كه اسراييل را به رسميت شناخته‌ايد شما منورالفكر هستيد كه بدن‌تان اينجاست اما تفكر و قلب‌تان جاي ديگري است. نماينده مردم تهران در پاسخ به اين سوال كه اگر نوه شما از شما بپرسد كه در راستاي انرژي هسته‌اي چه گام‌هايي برداشته‌ايد چه مي‌گوييد ،گفت: نمي‌دانم و معلوم نيست و گفتم كه تصميم نظام بوده است و تصميم فردي يك دولت نيست. رسايي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه شما سياست‌هاي دولت و احمدي‌نژاد و روحاني را مقايسه مي‌كنيد شادي مردم را در اين چند روز ديده‌ايد شما رفراندوم را در اين چند روز ملاحظه كرديد، اظهار داشت: نيازي به اثبات ندارد كه تعداد مردم چقدر بوده است بسيار عكس و فيلم وجود دارد كه نشان دهد چه تعداد براي استقبال از ظريف آمده بودند آخرين رفراندوم برگزار شده از نظر من بعد از انتخابات رياست‌جمهوري بود اما برخي مي‌گويند بعد از انتخابات دولت و مجلس بود كه مردم براي يارانه آمدند اما ثبت نام نكرده و دست رد به سينه دولت زدند.

کد خبر 291499

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha